תקשורת ומדיה

ילדי הדרום והעוטף יחזרו לספסל הלימודים? כל הפרטים

תלמידי קיבוץ ארז, והמושבים מאשכול אשר נמצאים במלונות שבים לשגרת חירום: הם נקלטו בתיכון החברתי במצפה רמון ובמרכזי למידה באילת. מחנכת כיתה י': "התלמידים שלנו באו אל החדשים בזרועות פתוחות".  תלמידה מספרת: "זה יכול להפיג סוג של מתח, אבל זה גם מלחיץ כשיודעים שחברים שלך לא יחזרו"

מערכת ice | 
ילדי עוטף עזה בבתי הספר של רשת דרור ישראל (צילום דרור ישראל)
מלחמת חרבות ברזל העמידה את ילדי העוטף מול מציאות בלתי אפשרית: כניסה למרחבים מוגנים, רעשי אזעקות, פיצוצים ויירוטים, תחושות של חוסר ודאות וחששות מפני המחר. אך לאחר שפונו לפני כשלושה שבועות יחד עם משפחותיהם, חברי קיבוץ ארז אשר מתארחים במצפה רמון וילדי המפונים מאשכול ושדרות אשר נמצאים באילת יחזרו לספסל הלימודים ולשגרת חירום.
הכל החל לפני שלושה שבועות, מיד לאחר השבת השחורה התגייסה תנועת דרור ישראל לעזרתם של המפונים. תחילה הפעילו מספר גני ילדים ולאחר שבועיים וחצי של פעילות ענפה יחד עם קן תנועת הנוער העובד והלומד החלו הבוקר להיקלט בני הנוער מקיבוץ ארז בתיכון החברתי במצפה רמון ובני הנוער מאשכול, שדרות ואופקים במרכזי למידה בעיר אילת שם משפחותיהם מתארחות.
 
תנועת דרור ישראל באמצעות רשת דרור בתי חינוך קלטו עשרות ילדים שהחלו להשתלב בתיכונים לתקופה ממושכת של לפחות שלושה חודשים. מורים ומורות מטעם דרור בתי חינוך נערכו במשך מספר שבועות להקמת מערכת חינוך למפונים. הימים הראשונים של החזרה ללימודים יכללו מפגשי שיח של המורים עם התלמידים.
עוד ידאגו המורים והמורות לתמיכה ולעזרה ראשונה חינוכית-רגשית להפגת המתחים. הילדים חוו חוויות קשות וניכר בצורך במגע חינוכי. לאנשי החינוך יש השפעה רבה על תפיסת הלחץ אצל הילדים והן על דרכי ההתמודדות שלהם. על מנת לעזור לרווחתם הנפשית של הילדים במצב של אירוע קיצוני מתמשך, חשוב שבסביבתם ישמרו על שגרה ועל סדר יום רגיל ככל הניתן.

"ההשתלבות היא דבר מלחיץ, במיוחד כשחושבים על זה שהחברים שלך מבית הספר לא יחזרו". בתי הספר של דרור ישראל (צילום: דרור ישראל)
נעמה דנן מפונה מקיבוץ ארז מספרת על החששות: "אני חושבת שההשתלבות בבית הספר מצד אחד היא טובה, כי זה יכול להפיג סוג של מתח אבל זה גם יכול להיות מצד שני מלחיץ. במיוחד כשחושבים על זה שהחברים שלך מהבית ספר לא יחזרו. אבל כל עוד נותנים לנו את המקום הבטוח אני חושבת שיכול להיות נחמד".
רוני זילברברג, מחנכת כיתה י' בתיכון החברתי מצפה רמון: "היום הגיעו אלינו בפעם הראשונה הילדים מקיבוץ ארז. המפגש שלהם עם החניכים הקבועים בתיכון היה מרגש. התלמידים שלנו באו אל התלמידים החדשים עם זרועות פתוחות ורצו לתת להם להרגיש בנוח. חלק מהחניכים שלנו הם בעצמם מישובי עוטף עזה ויש ביניהם כאלה שקרובי משפחה שלהם נפגעו או נרצחו.בתוך המציאות הקשה והלא נורמלית שבני הנוער מתמודדים איתה, אנחנו מנסים לאפשר להם ללמוד ולהיות בשגרה".

"אנחנו רגילים לדבר אחר לגמרי, אין פה מבחנים". מרכזי הלמידה של דרור ישראל (צילום: דרור ישראל)
"אנחנו מנסים פה בתיכון ליצור חוויה של נעורים, חוויות פשוטות של למידה, משחקים וצחוקים בהפסקה. ואנחנו מנסים לעשות את זה ברגישות, הכלה ואהבה כדי לספק מסגרת שתיתן ביטחון", מוסיפה זילברברג. מיקה דרור תלמידה נוספת מקיבוץ ארז משתפת אותנו על היום הראשון: "להיכנס לבית הספר פה לא חשבתי על זה כדבר כזה קל, כי בכל זאת הבית ספר כבר פועל ואנחנו רגילים לדבר אחר לגמרי, אין פה מבחנים".
 
"יש פה דברים ממש מוזרים", מודה דרור. "חשבתי לעצמי איך איך אני עושה את זה עם המצב שקורה כרגע בבית, עם מה שקורה לחברות שלי, זה קשה ואני לא חושבת שאצליח להיות פה המון זמן אבל אני אנסה ואני מקווה שיהיה לנו פה טוב".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה