דעות

הנהלת הרכבת 'דורשת' ממשרד הפרסום שיגנוב אותה במקומות שהיא לא תרגיש

'בואו לגנוב אותי' - זה מה שגינגי פרידמן חושב שרכבת ישראל אומרת למשרדי הפרסום בהתייחס לעמלות המדיה הנמוכות עליהן היא מתעקשת
הנהלת רכבת ישראל הוציאה את תקציב הפרסום שלה למכרז והוכיחה שבדיוק כמו שהיא מנהלת את הרכבת כך היא מנהלת גם את יתר עסקיה . ובעצם, למה שיהיה שוני?
אין לי ספק בכלל שאילו הרכבת היתה מצטיינת בדיוק לוחות הזמנים שלה, באמינות השירות וברמת הבטיחות כי אז היא היתה גם מוציאה מתחת ידיה מכרז ראוי, אבל כמו שזה נראה המכרז שלה מגלה תאימות לא מפתיעה ליתר דפוסי התנהלותה.
תנאי מרכזי במכרז הרכבת מחייב את משרד הפרסום הזוכה להסתפק בעמלה בגובה 8% בלבד. מה המשמעות של התנאי הזה? הרי אפילו מנהלי הרכבת יודעים שבסכום הזה משרד פרסום הגון המספק את כל מגוון השירותים המודרניים, איננו יכול להרוויח. המשמעות היא אחת ואין להתחמק ממנה: הנהלת הרכבת דורשת, בעצם, ממשרד הפרסום שלה שיגנוב אותה במקומות שהיא לא תרגיש.
נשאלת, אם כן, השאלה למה? למה מנהלי הרכבת מעוניינים להפוך את הפרסומאי שלהם לגנב? מאותה סיבה המניעה את כל שאר המפרסמים הדורשים מפרסומאיהם הנחות מפליגות. הסיבה היא שכל מנהל כזה יכול לנופף בגובה ההנחה שהוא \"הצליח\" לסחוט מהפרסומאים שלו ולקטוף את הפירות בקרב הבעלים או מועצת המנהלים שלו בעוד שאת העלות האמיתית שהארגון משלם איש לא רואה ואיש לא מרגיש. וכך יוצאים שני הצדדים נשכרים.
למפרסם יש \"הישגים\" להתהדר בהם ולפרסומאים יש הכנסות סמויות המכסות את ההפסדים הגלויים. אם כך, מה הבעיה? הבעיה היא שההתנהלות הזאת אונסת את הפרסומאים להפוך לגנבים.
הפרסומאים הנוהגים כך טוענים להצדקתם שזאת הדרך היחידה שנותרה להם כדי להתפרנס ואני טוען שתירוץ זה אינו שונה מתירוצו של כל גנב מצוי הטוען שהוא גונב כי הוא חייב להתקיים.
המוצא היחידי למצב חולני זה הוא שכל הפרסומאים המכבדים את עצמם ואת מקצועם יעמדו על רגליהם האחוריות ויסרבו ליטול חלק במשחק המכוער הזה. אני קורא לכל הפרסומאים הישרים ובעלי היושרה המקצועית ליישר קו, כמו קו נבדל שיוצרת הגנה טובה על מגרש הכדורגל. הגיע הזמן שהמפרסם הישראלי המצוי ידע לכבד את מקצוע הפרסום ואת העוסקים בו. וזה המקום לשוב ולשאול : איפה האיגוד הישראלי לפרסום? האם אין זה מתפקידו להגן על המקצוע ועל העוסקים בו?
את המכרז המבזה של הרכבת יש לדחות בשאט נפש ולתת להנהלת הרכבת להתבוסס ברפש של עצמה. כשלא יהיה אף משרד פרסום ראוי שיאות להשתתף במשחק יבינו מנהלי הרכבת שאין להם ברירה אלא לאפשר לפרסומאי שלהם להתפרנס בהגינות ובכבוד.
ועוד עניין. מכרז הרכבת דורש מהזוכה במכרז שיפקיד ערבות בנקאית בסך 100000 שקלים להבטחת עמידתו בהתחייבויותיו במכרז. אם אני הייתי הפרסומאי הזוכה הייתי דורש מהרכבת להעמיד ערבות דומה להבטחת עמידתה בהיקף התקציב המובטח, (מה שמוטל בספק) ואם יש מישהו שלא מאמין לי אז יש לי הוכחה.
במשך כל שנותיי כפרסומאי לא היה לקוח אחד שקיבל ממני הנחה. כי תמיד טענתי בלהט ש\"עוד לא נולד הלקוח שיעשה ממני גנב\".
הכותב הוא מנכ\"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    גינגי אתה לא רלבנטי (ל"ת)
    אני 03/2012/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תגובה לאני
    הוא 03/2012/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואתה פחדן
    סגור
  • 4.
    ג'ינג'י - טול קורה מבין עיניך
    מוהיקנית 02/2012/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צדק מי שאמר שהנייר סופג הכל, אבל לפעמים צריך לדעת לשים גבול גם לדברים הנכתבים. בואו נודה באמת: משרדי הפרסום אינם מסכנים ואף אחד אינו מצפה שיגנבו אותו - בגלוי או בנסתר. במחקי העמלות הקיימים בשוק הישראלי יש מרווח ביטחון ושומן המגיע לעשרות אחוזים. מפרמים שמקפידים לבקר את החשבונות המוגשים להם יודעים לזהות את המחיר האמיתי המשולם על ידי משרדי הפרסום למדיה - בהשוואה למחיר הנגבה מהם. הפערים מגיעים לפעמים ל-40%, 50% ולמעלה מכך, וכבר נתקלתי במקרים בהם הגיע הפער כמעט עד 100% - וכל זה במסגרת הנתונים הגלויים, לפני שהתחלנו לדבר בכלל על עמלות היתר וההחזרים של מתחת לשולחן. אז לשם מה ההיתממות?? הקריאה של ג'ינג'י להחרמת המכרז נשמעת כמו ניסיון להגן על מעוזם של משרדי הפרסום כדי להבטיח ולוודא שאף אחד מהם לא חורג מהגבולות "המוסכמים" ולא מעלה בדעתו להשתתף במכרז שעלול, רחמנא ליצלן, לגרד את קצה קצהו של השומן העודף שמשרדי הפרסום שומרים מכל משמר. אילו התנהלות ענף הפרסום בישראל היתה יכולה לנכס לעצמה עקרונות של שקיפות וגילוי נאות - אפשר היה להתעקש על תשלום עמלה ראויה המבטיחה הוגנות ותגמול ראוי למשרדים. אבל כל עוד נשמרים כללי המשחק המנפחים עלויות ומחירי מדיה, וכל עוד אנחנו מתמודדים עם פערים בסדרי גודל של עשרות אחוזים - טוב היה עושה ג'ינג'י אילו היה מחריש ולא בוחר להשתין מהמקפצה!
    סגור
  • תשובה למוהיקנית
    גינגי פרידמן 02/2012/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מוהיקנית מכובדתי, את כמובן צודקת וזה בדיוק מה שאני טוען. הדרישה החצופה של המפרסמים להנחות מהעמלות היא שהולידה את עמלות היתר וכל היתר. אבל במקרה של הרכבת מדובר בהתחייבות של המשרד להסתפק ב8%. את חושבת שזה ניתן מבלי להפסיד? מניסיוני, לא. אני מודה לך על התייחסותך
    סגור
  • 3.
    צודק צודק צודק
    יובל המטורלל 02/2012/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לפסיק את הזניית המקצוע
    סגור
  • 2.
    ענף הפרסום הוא המקום האחרון
    אנונימי 02/2012/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בו אי פעם תושג הסכמה כדי להגיע להתאגדות ולמנוע הישנות של מקרים כמו מכרז הרכבת. האחרון!
    סגור
  • 1.
    כל מילה בסלע
    יוסי 02/2012/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל כנראה שמי שיתמודד סגר כבר משהו עם מישהו...
    סגור