זכויות בקליק - המתחם למיצוי זכויות בעבודה

הגיע הזמן: הסעיפים הקטנים בתלוש השכר שאתם חייבים להכיר

איך נקבע הסכום בדמי ההבראה, על כמה עומד שיעור ההפרשות בביטוח הפנסיוני וכיצד ניתן להוריד את דמי הניהול? המתחם למיצוי זכויות בעבודה מפזר עבורכם את סימני השאלה

בשיתוף ההסתדרות | 
תלוש שכר (צילום אייס)
דמי הבראה
  • כל עובד שצבר ותק של שנה לפחות במקום העבודה, זכאי לתשלום דמי הבראה.
  • מספר ימי ההבראה מחושבים לפי הוותק שצבר העובד.
  • דמי ההבראה מחושבים בהתאם לוותק שצבר העובד, ואם עבד באופן חלקי בהתאם להיקף המשרה ולתקופת העסקה חלקית במהלך השנה.
  • לא ניתן לוותר על תשלום דמי ההבראה או על חלק יחסי שלהם.
  • כיום גובה יום הבראה הנו 418 שקלים ליום במגזר הפרטי, ו-471.4 שקלים במגזר הציבורי.
  • במקרה של אי תשלום דמי הבראה, רשאי העובד להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.
 
@histadrut המעסיק לא משלם לכם דמי הבראה? תדרשו את מה שמגיע לכם: #זכויותעובדים #ההסתדרות #דמיהבראה ♬ original sound - ההסתדרות

כל מעסיק בישראל מחויב בתשלום דמי הבראה למי שמועסקים תחתיו, וצברו ותק של שנה אחת לפחות במקום העבודה. התשלום יכול להתבצע בפעימה אחת (בדרך כלל בחודשי הקיץ) או בכמה פעימות (ואפילו כתשלום חודשי, אם הדבר נקבע באופן מפורש בחוזה). מספר ימי הבראה, עולה עם הוותק שצבר העובד לאורך השנים.
במקרה בו המעסיק לא שילם את דמי הבראה, רשאי העובד לפנות אל בית הדין לעבודה ולהגיש נגדו תביעה. את דמי ההבראה, ניתן לדרוש גם רטרואקטיבית – ועד 7 שנים אחורה מסיום ההתקשרות בין העובד למעביד.
"לא שילמו לכם דמי הבראה? אין דבר כזה!", מבהירים בהסתדרות. "אם גיליתם שהמעסיק לא שילם לכם דמי ההבראה, מותר לכם לדרוש זאת ואף לתבוע אותו בבית הדין לעבודה. את דמי ההבראה שמגיעים לכם תוכלו לבקש עד 7 שנים אחורה מרגע סיום העסקה, וגם אם אין ביניכם יותר יחסי עבודה".
במטרה לאפשר לכל עובד לברר את הסכום לו הוא זכאי, מעמידה ההסתדרות כלי דיגיטלי פשוט וידידותי לתפעול – מחשבון ייעודי לבירור דמי הבראה, הנמצא באפליקציית ההסתדרות.
 
@histadrut

דיבורים על פנסיה נשמעים לכם כמו סינית? הכנו לכם סרטון קצר ופשוט: #פנסיה #ההסתדרות #זכויותעובדים

♬ original sound - ההסתדרות
ביטוח פנסיוני
  • כל מעביד מחויב לבטח את עובדיו (עובד מגיל 21 ועובדת מגיל 20)  בביטוח פנסיוני (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים או קופת גמל).
  • החל מ-2017 שיעור ההפרשות עומד על 18.5%– 6% על חשבון העובד ו-12.5% על חשבון המעסיק (6.5% לתגמולים ו-6% לפיצויים).
  • במקרה של אי הפרשת ביטוח פנסיוני, רשאי העובד להגיש תלונה נגד המעסיק למינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד העבודה.
לצד דמי הבראה, מדגישים בהסתדרות, מחויב המעסיק על פי חוק לבטח את עובדיו בביטוח פנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל): "חובה להפריש לפנסיה לעובד מגיל 21 ולעובדת מגיל 20. ההפרשות לפנסיה מתחלקות ל-3 חלקים ואלו הם נתוני הבסיס: המעסיק מפריש 6.5% לפנסיה ו-6% לפיצויים, ואילו העובדים מפרישים 6% נוספים. את כל הנתונים ניתן לראות בתלוש השכר – תחת סעיף הפרשות וניכויים לגמל". "חשוב להדגיש", מבהירים בהסתדרות. "אם המעסיק מפריש פחות, זה עלול להיחשב כעבירה על החוק".
 
@histadrut אתם יודעים מה גובה דמי הניהול בפנסיה שלכם? עושים לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת >>>> #פנסיה #זכויותעובדים #דמיניהול #קרןנבחרת #ההסתדרות ♬ צליל מקורי - ההסתדרות
טיפ שמבקשים בהסתדרות לשתף, נוגע לניהול דמי הפנסיה: "המדינה כבר הבינה שקשה לנו להתמקח ועשתה את זה במקומנו: נבחרו מספר קרנות פנסיה שמציעות דמי ניהול נמוכים יחסית. במקום עד 6% מכל הפקדה חודשית של המעסיק שלכם, רק עד 1%; ובמקום עד 0.5% מכל הכסף שצברתם, פחות מ-0.25% – ומדובר בהנחה משמעותית".
אז מה אתם צריכים לעשות כדי להפחית את דמי הניהול ולחסוך? בהסתדרות מפרטים: "פשוט תתקשרו לגוף שמנהל לכם את הכסף, ותבקשו באדיבות להוריד את דמי הניהול. אפשר להצטרף לקרנות הנבחרות בדיגיטל ולקבל את דמי הניהול המופחתים ל-10 שנים לפחות – ובאופן הזה להתמקח פעם ב-10 שנים ולהגדיל את החיסכון שלכם לפרישה".
@histadrut כמה דמי ניהול אתם משלמים בפנסיה שלכם? עושים לכם סדר בכל מה שאתם צריכים לדעת! #פנסיה #זכויותעובדים #דמיניהול #ההסתדרות ♬ Funk It Up - Official Sound Studio

• • •
 
יש לכם שאלות נוספות? רוצים לדעת עוד על הזכויות שלכם? ניתן לפנות לאחד ממרחבי ההסתדרות הקרובים למקום עבודתכם – כפי שמפורט באתר או ליצור קשר עם "המוקד לכל עובד" בטלפון 2383*.
למתחם המלא למיצוי זכויות בעבודה לחצו כאן
המידע בכתבה ובסרטונים הוא מידע כללי, אינו מחייב ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ ו/או טיפול משפטי או מקצועי אחר.
(בשיתוף ההסתדרות)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה