דעות

שוטרים שונאים עיתונאים יותר מאשר הומואים או שמאלנים

מעצר של עיתונאי הוא כמו פליטת כדור של המשטרה ברגלה. כתב הפלילים לשעבר של 'ידיעות' על האלימות נגד כתבים בעקבות האירועים שלשום בת"א
אילן ליאור מעוכב לחקירה, במהלך הפגנה בת"א לפני 4 חודשים (צילום: רוני שיצר) (צילום רוני שיצר)
שוטרים לא אוהבים עיתונאים. גם יתר אנשי מערכות הביטחון לא אוהבים עיתונאים. מטבע הדברים, החיכוך בין עיתונאים לבין אנשי הביטחון כחולי המדים הוא הנפוץ ביותר. מסיבה כל שהיא, סבורים אנשי הביטחון שהעיתונאים נשלחים על ידי המערכות שלהם רק בכדי להפריע להם בעבודתם הקדושה. לא פעם הם מרגישים שהעיתונאים ממש מהווים סכנה ברורה ומיידית לסדר הציבורי.
3 פעמים נעצרתי/עוכבתי על ידי שוטרים במהלך עבודתי העיתונאית. ב-3 הפעמים סיבת המעצר הייתה מופרכת וחסרת הגיון. פעם אחת היה זה קצין הבילוש של יחא\"ה שחשב שלצלם עד מדינה (בפרשת הולילנד) זו עבירה רק משום שעל זהותו של העד מוטל חיסיון. בכדי למנוע ממני לצלם את העד הוא אזק אותי, והוביל אותי כפות בנידת שלו.
פעם אחרת הייתה כאשר קצינת משטרה בדרגת סגן-ניצב (דוברת מחוז תל-אביב בזמנו) סימנה לי עם ידה להתקרב אליה דרך הסס\"ל המשטרתי - עובדה שלא מצאה חן בעיני שוטר סיור שהחליט לעצור אותי משום שעברתי את הסס\"ל. רק מעברו של מפכ\"ל המשטרה דאז ליד הניידת שבה ישבתי ולאור מחאות חברי העיתונאים שצפו בקומדיה (ובראשם אבי אשכנזי ממעריב) שוחררתי. לפני מספר שבועות קבלתי הודעה משטרתית אודות סגירת התיק נגדי.
הפעם השלישית הייתה כאשר אני וחברי נתיב נחמני, סיקרנו הפגנת חרדים ביפו. החרדים המפגינים עשו זאת כשהם חוסמים את הכביש. נחמני ואני שוחחנו עמם כשאנו עומדים גם כן על הכביש. 2 יס\"מניקים החליטו לפזר את אלפי המפגינים בכך שציוו דווקא על 2 העיתונאים לעלות למדרכה. סירבנו ונדבקנו לחבורת החרדים, כתבנו וצלמנו, השוטרים - נחושים מאין כמותם - עצרו את נתיב באלימות. אני עוכבתי ולחובתי נרשם דוח תנועה בגין \"עמידה על הכביש שלא בתפקיד\". לבסוף נתיב שוחרר והדוח נגדי בוטל ונזרק לפח.
למה זה קורה?
העובדה העצובה היא שבכל אירוע ציבורי, למשל הפגנות, תהלוכות ומחאות אחרות, רבים מהמעוכבים נעצרים מבלי שעברו כל עבירה. יס\"מנקים ומג\"בניקים - עם כל הכבוד להם - ידועים כמחרחרי אלימות. להעמיד מולם קהל מפגין זה כמו להעמיד בפני שורת דוברמנים מזילי ריר, מאות חתולים מייללים. לא פעם נהנים אנשי הפיקוד הבכיר לצפות במהומות הנרקחות תחת ידם.
אנחנו העיתונאים שנואים על המג\"בניקים והיס\"מניקים עוד יותר מהומואים, לסביות ושמאלנים. מבחינתם אנחנו רעה חולה. לרוב אנו מורחקים מזירת האירועים שבאנו לסקר, בין אם זו זירת רצח או תהלוכת מחאה. ככל שנהיה רחוקים יותר, כך לדעת השוטרים יקשה עלינו לדווח על יחסם לאזרחים במקום, או על מחדלים אחרים שלהם.
גם הקצונה הבכירה לא אוהבת עיתונאים. מפקד מרחב שעיתונאי מסוים ביקר אותו בכתבה שפרסם, לא יפרוץ בבכי למראה אותו הכתב כשהוא נעצר על ידי פקודיו. בשיחה מתועדת, הודה בפניי מפקד בכיר במשטרת תל אביב, שנמנע במשך שעה ארוכה מלשחרר עיתונאי שנעצר רק משום שכמה שבועות לפני כן ביקר אותו העצור-עיתונאי במאמר שכתב.
על צמרת המשטרה להבין שעיתונאי שזכה לחוות אלימות משטרתית מיותרת על גופו, יבין ויזדהה בקלות עם אזרח שיתלונן בפניו על אלימות משטרתית. כל מעצר של עיתונאי, כמוהו כפליטת כדור של המשטרה ברגלה-עצמה.
ומה הפתרון?
על משטרת ישראל לקבוע בנוהל פנימי כי מעצר/ עיכוב של עיתונאי נושא תעודה בעת מילוי תפקידו (מלבד במצבים של סכנת חיים) יחויב באישור מיידי של קצין בדרגת ניצב משנה ומעלה, ובדיווח בתוך זמן קצר למפכ\"ל המשטרה.
ניר גונטז׳ הוא עיתונאי, ובעבר היה כתב הפלילים של \'ידיעות אחרונות\'
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    דבר והיפוכו
    גיא רעננה 05/2012/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסתבר שגם אחוז מסוים של של המשיבים הטוקבקיסטים לצורך הענין שונאים את כותבי הכתבות מבלי סיבה כלשהי על זה נכתב ונאמר רבות. שנאת חינם...
    סגור
  • 6.
    עד שנפטרנו מגונטז ב"ידיעות".... (ל"ת)
    קולגה 05/2012/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    3 לך מגיע מכות כן ירבו על שום דבר
    ניקול 05/2012/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ועדיף שתרד מהארץ בכלל, סוריה מדינה מקסימה ודמוקרטית כמו שאתה אוהב, יתאים לך שם. תהנה, שם זה לא מכות זה מכונת ירייה.
    סגור
  • 4.
    כל מילה נכונה (ל"ת)
    נ.נ 05/2012/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    מגיע לעיתונאים מכות. כן יירבו (ל"ת)
    צ'אוצ'סקו 05/2012/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    מאד אלימה (ל"ת)
    משטרה אלימה 05/2012/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רוב העיתונאים הם הומאים שמאלנים
    צריך להיאמר 05/2012/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולא שיש משהו רע בזה...
    סגור
  • בדקת...
    גילי 05/2012/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדקת את רוב העיתונאים באופן אישי? או שאתה זקוק לכתובת של התחנה הקרובה לבריאות הנפש? פתח כל עיתון, יש שם כתובות וטלפונים של עמותות ושירותים לפי צרכיך.
    סגור