דעות

לשמור על הסביבה זה הישראלי החדש: מהפכת המחזור בישראל ב-3 צעדים

איך הפכנו להיות מדינה ממחזרת? או במילים אחרות, מה הסיפור של המחזור. אבי זיתן על סגירת המעגל במהפכת המחזור - מקהל היעד של הילדים עד להורים
אבי זיתן |  2
אבי זיתן (צילום יח"צ)
מגיל שנתיים ועד היום קולה של אמא מהדהד בראשי בכל רגע בו קיימת בי תחושת צמא. \"תשתה\", \"מה שתית היום\", \" אתה יודע כמה חשוב לשתות!?\". כן כן, אתם צודקים - הייתי מאותם הילדים שהסתובבו כל יום עם בקבוק מים צמוד וחס וחלילה אם ההורים היו מגלים שהמים לא צמודים אלי. זה נחרט בי כל כך חזק שעד היום אני מקפיד על כך ויתרה מכך אני ממוקד בנושא השתיה מול ילדיי. אז כן, חשיבות השתייה יושבת בי חזק, אבל להיכן היו הולכים בקבוקי השתייה בהם עשיתי שימוש? האם הייתי ממחזר?
דבר אחד ברור, אני הדור שלא גדל ולא התחנך על שמירת איכות הסביבה, גם מתוך עצלנות וגם מתוך חוסר מודעות לזיהום אויר ומחזור בפרט. אנו הקהל המבוגר לא הצביע ברגליים ולא נטל חלק במאמץ.
היום כאב אני מתבונן על ילדיי וחש מהפך בלתי רגיל שחל בהם בכל הקשור להתנהגות ממחזרת. היום - הילדים שלי מחנכים אותי איך נכון להתייחס לסביבה ואיך לשמור על כדור הארץ . התנהגות לא ממחזרת מול הילדים נתפסת כלא נורמטיבית. אבל, מה קורה כאשר אני עם עצמי?
איך הפכנו להיות מדינה ממחזרת? או במילים אחרות, מה הסיפור של המחזור?
עשייה חברתית
לפני יותר מעשור הוקם במדינת ישראל תאגיד אל\"ה בראשותה של נחמה רונן. התאגיד הציב לעצמו מטרה ברורה: לשמור על איכות הסביבה על ידי מחזור והחזר פיקדון לציבור על מיכלי שתייה. התאגיד הבין שאת השינוי יש לעשות מבפנים ובכך פותחו תכנים חינוכיים רבים העוסקים בתהליך וחשיבות המחזור, קמפיינים עיתונאיים וטלוויזיוניים וחשוב מכל פעילות רבה בשטח.
חינוך, אמונה והתמדה
במהלך השנים האחרונות נפרסו 20,000 מיחזוריות ומתקני איסוף, עשרות משאיות ברחבי הארץ יחד עם פעילות ועשייה במוסדות חינוך שונים. כך, בצעדי ענק הצלחנו למקם עצמנו בין המדינות המובילות במחזור מיכלי שתייה אל מול ארה\"ב ואירופה שהיו נחשבות עד היום למעצמות המחזור.
כחלק משיווק התכנים והניסיון לחנך את הדור הצעיר אנו עדים לפעילות שנתית בה מתקיימות תחרויות עירוניות בין בתי ספר וגני ילדים אשר בסופן מוכתר המוסד המנצח במעמד מכובד של השר להגנת הסביבה ובסופו של יום הרווח של הציבור נקי: הצלחתן של פעילויות אלו מתבטאת בכך שבשנה האחרונה מחזרו התלמידים בבתי הספר מספר שיא של בקבוקים: 2.76 מיליון, אשר תמורתם קבלו בתי הספר סכום כולל של מעל 820,000 שקל דמי פיקדון.
בשנת 2003, השנה הראשונה לקיום הפעילות מוחזרו כ-1.4 מיליון בקבוקים, זאת לעומת השנה האחרונה, בה מוחזרו מעל 5 מיליון בקבוקים - עלייה של 270% בכמות האיסוף. סה\"כ בקטגוריית מוסדות החינוך והקהילה, נכון לשנת 2013, מוחזרו 47 מיליון בקבוקים עבורם התקבל החזר בהיקף של כ-14 מיליון שקלים.
שיווק נכון: קמפיינים
יחד עם פעילויות רבות הנעשות בשטח, נעשית פעילות פרסומית רבה, הן באתר אינטרנט ידידותי של הארגון אשר מהווה כמאגר מידע ופלטפורמה ליצירת קשר ויוזמה של אנשים פרטיים, ארגונים ומוסדות שונים, פעילויות עירוניות. ואיך אפשר להתעלם מהפרסומת המרגשת בה פונה אלינו הילדה המקסימה בבקשה למחזר: \"שתית? נהנית? יאללה למחזורית...\".
בשנה האחרונה הבין התאגיד שיש להרחיב את קהל המטרה לכיוון הקהל הבוגר על כל צבעיו. בימים הקרובים עולה קמפיין חדש, שמעמיד כל אחד ואחת מאיתנו אל מול דמויות הקרובות לליבנו מן ההווה ומן העבר: ערן זהבי שחקן מכבי תל אביב בכדורגל, דנה אינטרנשיונל ו\"חביתוש\" הדמות האהובה והמוכרת מהטלוויזיה החינוכית, ובכך יוצר הזדהות חזקה.
לטעמי השימוש בדמויות אלו מהווה סמל נוסטלגי המייצר בידול שיווקי ומעמיד את כולנו, גם את הקהל הבוגר יותר אל מול הרגש המגביר את חשיבות המחזור. אם הם ממחזרים...אז גם אני מצטרף אליהם.
השלמת המהלך הנוכחי סוגרת את התמונה השלמה. התחלה בילדינו והטמעה של המחזור בהם כאזרחים טובים וכעת הפניה להורים באמצעות גיבורי התרבות שלהם. גם המבוגרים, בדומה לילדים, מוכנים כיום ללכת שלושה עד ארבעה צעדים מהבית כדי לתרום את חלקם הקטן לאזרחות הטובה באמצעות מחזור ושמירה על הסביבה.
הצלחת המהלך תבחן בשנה הקרובה אל מול גידול משמעותי בכמות הבקבוקים ובעיקר ברלוונטיות של הנושא בשיח הציבורי הישראלי.
הכותב אבי זיתן הוא יועץ שיווק ואסטרטגיה
תגיות אבי זיתן
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אלוהים, כמה שטויות במאמר אחד
    המפצח 05/2014/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתחיל מתמיהה לפשר "הציטוט"המופיע לצד תמונתו של הכותב ("רשת האופנה ניסתה לשפר עמדות בגזרת המדיה מול גיתם...") - מה זה? ולכתבה עצמה: חבל שמי שמגדיר עצמו כיועץ שיווק ואסטרטגיה לא עושה שיעורי בית אלמנטריים - כמו למשל מי הקים את האיגוד הזה, מי הבעלים שלו היום, במה הוא עוסק ובמה לא (ולא במקרה) ומי מרויח מפעילותו. לא אכנס לתשובות - אלא אפנה אתכם לעובדה כי מוקמים היום ארגונים "מתחרים" (אסופתא ואחרים) שרק מוכיחים כמה הארגון הזה מושחת מיסודו. לך לעשות קצת שיעורי בית, מר זיתן, וחזור עם תוצאות ונתונים מהשטח,ולא עם מה שדחפו לך משרד יחסי הציבור ו/או המנכ"לית ומנהלת השיווק המתלקקת.
    סגור
  • הבן אדם צודק
    גלי 05/2014/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאמר קצת מאכזב
    סגור