דעות

להיכנס באיקאה זה רעיון משובח, אבל מיכל ינאי מאולצת ולא תורמת לעצמל'ה

השבוע הזה שייך ללא ספק לקמפיין עצמל'ה שמתנגח ב-IKEA. מבקרת הבית של אייס משבחת את תובנת הצרכן הישראלי, אך הייתה מוותרת על מיכל ינאי
עטרה בילר |  11
עטרה בילר (צילום צילום מסך)
בשורה התחתונה: האסטרטגיה שמשווה ילדים ישראלים לילדים סקנדינביים היא בסיס איתן לבניית מותג לדורות, אבל הפרזנטורית משקפת מעין \"רגליים קרות\" של המותג ומפחיתה מבטחונו העצמי.
החדשות הטובות: יש פה בסיס מפואר לנרטיב ראשי של מותג לאורך זמן. ילדים ישראלים, כמו כולנו הישראלים, זה לא משהו שרואים בשום מקום אחר.
החדשות הרעות: מישהו קיבל \"רגליים קרות\" וליתר בטחון עשה שימוש בפרזנטורית פופולארית או אקס פרזנטורית פופולארית במידה שלא נבין את הבדיחה.
הרעיון לעשות שימוש ציני באיקאה כדי לחדד נקודה חשובה לגבי ילדים ישראלים הוא בהחלט רעיון משובח. יש אמת בהערצה הסנוביסטית שלנו לתוצרת חוץ, וכשתוצרת החוץ הזו מגיעה במחירים נוחים ובאולם תצוגה עם טעם של חו\"ל, אנחנו, הישראלים, יוצאים מדעתנו. מאידך, אנחנו ההיפך הגמור מהסקנדינביים בכל אספקט שהוא: אקלים, מזג אנושי, מראה חיצוני, תרבות. אז מדוע הבתים שלנו מפוצצים ברהיטים שבדיים?
כותבת שורות אלו בעצמה חוטאת בריפרוף בעיון רב בקטלוג איקאה ומתפלאת מהתבונה והאמפטיה שהמותג מפגין כלפי הצרכן, ממגבלת שטח המחייה שלו, ממגבלת התקציב שלו ומהשאיפה שלו לעיצוב ואסטטיקה. ובכל זאת, מדובר בתוצרת שבדיה ונכון, יש משהו פחות מדי מאסיבי ויותר מדי נידח במה שאיקאה מציעה לנו. אפשר בקלות לראות בית שבדי שמשווע לאור שמש מתעקש לאבזר את חדריו בריהוט חיוור עם קווים נקיים ומינימליסטיים כדי להכניס קצת קלילות לחורף הסקנדינבי.
עצמל\'ה (שם פצצה) ממנף את הצביעות הישראלית לטובתו. כדי להגיד שהם רואים את הצרכן טוב יותר מכל יצרן רהיטים אחר, הם נוגחים ישירות במנהיג הנוחות והאסטטיקה שמצהיר כי הוא הוא זה שמבין איך האדם חי בביתו וכי לאותו אדם הוא מתכנן ומייצר רהיטים. אז זהו שעצמל\'ה מבקש להשאיר את יצרן הרהיטים השבדי - בשבדיה, ולהפנות את תשומת ליבו של ההורה הישראלי לעובדה שהמלך הוא עירום וכי יש ולהודות בעובדה כי הילד הישראלי לא דומה בשום אספקט לילד השוודי. על כן עליו להסיר קורה מבין עיניו ולהודות גם בעובדה שאיקאה פשוט היתה פשרה שהוא אילץ עצמו להאמין בה.
עד שהגיע עצמל\'ה
מהבחינה הזו, הכניסה ראש בראש באיקאה נכונה. המסר \"ילדים ישראלים צריכים רהיטים מעצמל\'ה\" - או כפי שזה נופל על האוזן: מעץ מלא - אינו מספיק מעניין לכשעצמו. מה שהופך אותו למעניין הינה תובנת הצרכן הישראלי, שמחד מגדל ילדים שמחים וקצת חסרי גבולות, ומאידך נוהה אחר המותג השבדי שמשדר שלווה צפונית.
סצנת הפתיחה שמראה שני ילדים שבדיים שיושבים על המיטה וקוראים ספרים בדממה כשמעל ראשם מתנוסס פוחלץ של ראש צבי ניצוד, היא סצנה מצחיקה במיוחד. אבל כניסתה של מיכל ינאי מוזילה את הפרסומת ומכניסה רעש שאינו קשור לנושא.
כאן נשאלת שאלה שאינה קשורה לאסטרטגית עצמל\'ה: מהו תפקידו של הסלב בפרסומת? אז כאשר הסלב משובץ באופן רלוונטי (אלי פיניש לנוזל כלים פיניש/ ציון ברוך כשחקן בתפקיד דג קרפיון/ יובל סמו בתפקיד \"נהג המונית אשר\" - תפקיד אותו הרוויח ביושר ב\'ארץ נהדרת\'/ שני כהן בתפקיד המזכירה של שוקה) אז אפשר אפילו לומר שמדובר במשחק לכל דבר. אולם כשהסלב משמש קריין רק כדי להגביר את הצפייה והזכירות - אפשר לדעתי לוותר עליו ולהשתמש בכסף להקרנת עוד כמה ספוטים.
ככה זה במקרה של ינאי שנראית מאולצת ולא מוסיפה ערך למסר או למותג. הקמפיין שתוקע מרפק בצלעות IKEA ממתג את הרהיטים ברוח איקאה שבה שמות הפריטים בלתי אפשריים להיגוי. כך למשל ישנה שידה הקרויה kaka mayka - מילה שלרוב משמעותה \"גרוטאה\" וכאשר היא מונחת, גראפית, על תג המוצר היא נראית כמו שם של מעצב יפאני...מוצר אחר נקרא לא פחות ולא יותר MAAFAN.
מודעות עצמל'ה
מודעות עצמל'ה
מודעות עצמל'ה
מודעות עצמל'ה
ההומור ברור: אנחנו עם אגרסיבי, חם מזג שמגדל ילדים שמחים אך שובבים. או אולי נאמר זאת כך - שובבים אך שמחים. רהיט שהוא \"מעאפן\" או \"קקה מאייקה\" מבשר מסר אמיץ שמדבר על רשות אמיתית לחיות את חיינו כילדים בלי לחשוש משבירת הרהיטים, לקפוץ ולהתפרע ללא רסן.
באופן כללי עצמל\'ה צריך להעמיק את \'עולם ההשוואה\' של מקומיים מול לא מקומיים. איקאה חייבת להיות מושא ההשוואה העיקרי בשל העובדה שהיא השתלטה על הקטגוריה של \"גם זול, גם מעוצב, גם חו\"ל\", וכשיש קטגוריה מבוססת שכל מה שצריך זה לאתגר אותה כדי לקחת נתח שוק - אז בסיס האיתגור \"ילדים ישראלים צריכים דברים שונים מילדים שבדיים\" הוא נכון מכל הבחינות.
עם זאת, האופק של המותג חייב להיפתח סביב ציר ה\'ילדים הישראלים\' בהשוואה לעוד ועוד מושאים מלבד שבדי כדי לבנות זהות עצמאית ולהוכיח שיש לו זכות קיום עצמאית. אישית אני רואה את זה קורה בקלות ואני מקוה שבעצמל\'ה מוכנים למסע הזה.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    אכן, מיכל ינאי לא עושה טוב לה ולמותג
    סתם צופה 07/2014/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היא פשוט נראית שם מוזר ומדברת מוזר ונראית כמו פינה לא מלוטשת בפרסומת מאוד מלוטשת.
    סגור
  • 7.
    הרעיון נחמד, השאר לא
    ארז 07/2014/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך אתם מעיזים להציג את עצמכם כמתחרים של איקאה, ועוד מותג על - כזה שנמצא בכל בית בישראל. להתחרות בחוויית הקניה? נו באמת. להתחרות במחירים? בטוח שלא. להתחרות בעיצוב? בטוח שלא. תמצאו USP אמיתי, אל תנסו לקחת ESP קצת ולהשתמש בו כאילו גיליתם את מעיין הנעורים. רוצים לנצח את איקאה? תבדלו את עצמכם. אף אחד לא יזכור אתכם בעוד שבוע-שבועיים
    סגור
  • 6.
    רק לא הבנתי מי נתן לעטרה הכלומניקית לחוות דעה (ל"ת)
    יוסי 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    קמפיין פיצוץ
    יוסי 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עצם זה שאני יודע שקיימת רשת כזו עכשיו זה רק הקמפיין. יפה מאוד.
    סגור
  • 4.
    קמפיין לא רע אבל מלא בחורים אסטרטגיים
    שי 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכוח של הקמפיין הזה הוא דווקא לא באסטרטגיה אלא בקריאטיב. הוא בולט, מצחיק, פרובוקטיבי (לא במובן הסקסי כמובן). אבל מבחינת אסטרטגיה? בואו לא נספר לעצמנו סיפורים - איקאה הוא כבר מזמן לא מותג שוודי. הוא מותג בינלאומי. המוביל בעולם. ילדים שוודים זה ממש לא מה שעולה בראש כשחושבים עליו. דבר שני - אם איקאה היתה מושקת היום בישראל אז אולי האמירה היתה רלוונטית. אבל המותג נמצא פה כבר 10 שנים וכנראה בכל בית בישראל יש מוצרים של איקאה. האיכות מוכרת. כולם יודעים שאיקאה שורדת גם את הילדים הישראלים ושבשורה התחתונה היא נותנת פתרון לא רע - שילוב של איכות, מחיר ועיצוב. ולכן האמירה הזאת לא ממש אמינה. לעצמל'ה גם אין את התקציבים לערער את המעמד של איקאה ולשנות את התפיסה. בעוד שבוע הקמפיין יעלם וכולם ישכחו. ודבר אחרון - הייתם פעם בחנות של עצמל'ה? אני הייתי. הפרסומאים של המותג כנראה לא היו. כשהחנות שלך היא חנות צפופה וחשוכה באיזורי תעשייה מכוערים, אתה לא באמת יכול לנצח את איקאה. מיכל ינאי היא הבעיה האחרונה שלי. ועדיין קמפיין משעשע, בולט ועצם הכניסה במותג המוביל בשוק לא מזיקה.
    סגור
  • טען עוד
  • שורדים את הילדים הישראלים?
    עדי זיו 07/2014/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם קונים באיקאה זה נכון אבל כולם יודעים שזו התפשרות במיוחד מיטות הילדים שלהם שהן הכי פשוטות שיש
    סגור
  • בגלל שכולם קנו שם, כולם יודעים שזה לא איכותי (ל"ת)
    אסטרטגיה נכונה בהחלט 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    יופי 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יופי של קמפיין ויופי של משרד
    סגור
  • 2.
    אפילו לא הבנתי שזו מיכל ינאי
    pix37 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקמפיין מצוין אבל אם זו אכן מיכל ינאי שתדאג לפטר את המאפר והתאורן שם - היא נראית מבוגרת ב- 20 שנה מגילה.
    סגור
  • 1.
    מי המשרד פרסום? (ל"ת)
    אנונימי 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ליאו ברנט! שאפו! (ל"ת)
    הדר 06/2014/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור