דעות

קמפיין "השוגר דדי" שמטריף את הרשת: מה חושבת מבקרת הפרסומות שלנו?

כדי לבנות נרטיב של שחיתות וסקסיות, צריך לדעת לעשות שימוש נכון בסטריאוטיפים כגון "השוגר דדי" ו"בימבו". עטרה בילר לא מצטרפת לביקורת הקטלנית על הקמפיין
עטרה בילר |  15
עטרה בילר אגאדיר (צילום צילום מסך)
המיתוס של "הבימבו" כמו גם המיתוס של "השוגר דדי", חרוטים על נימי נפשה של האנושות מקדמת דנא, עוד מלפני שידענו לומר "קדמת דנא". לצד מיתוסים או ארכיטיפים שחוזרים על עצמם בתרבויות שונות וצולחות עיתים ומהמורות, כגון הבתולה הזקנה, המכשפה הרעה, המאצ'ו המלא מעצמו או הגבר הכנוע והתלותי, חיים עוד מטבעות אנושיים ירוקי עד ששום אופנה לא תצליח להשמיד.
לא אני ולא אתם יצרנו אותם ולא אני ולא אתם, לא הפמיניסטיות ולא השוביניסטים יצליחו להשפיע על תבניות אלו. השאלה היחידה היא - מאיזו זווית נבחר לראות אותן.
הפרסומת החדשה של אגאדיר עושה שימוש בתבנית "הבימבו הצעירה" ו"השוגר דדי" כי זה מה שפרסומות עושות - במקום להמציא את הגלגל ולעלות למפרסם יותר ממה שהוא מקצה לפרסום, הן ממנפות את עצמן על גבי מנופים בנויים למשעי.
חלק מהמנופים חיצוניים: נקרא להם מדיה. פלטפורמות. המקום בו פוגשים את הצרכן. חלק מהמנופים פנימיים: נקרא להם תבניות. הנוסחאות על פיהן אנחנו בנויים. הקוד האנושי. או במלים אחרות - קלישאות שעוזרות לנו להתחבר מהר יותר, עמוק יותר וביעילות רבה יותר לאימפקט המיוחל הלא הוא בשורת המותג. במקרה של אגדיר - טעם עשיר עד כדי אי מוסריות.
אלא שאגדיר לא יכולה לומר "טעם עשיר" ולא לצלול לבנאליה של "מממ טעים". כי מה שסתם טעים בהמבורגר אחר, אצל אגדיר הוא טעים עד כדי שחיתות. אגדיר לשאר רשתות ההמבורגר הוא כמו מגנום לסתם ארטיק. גם מגנום כמו אגדיר טורח לבנות נרטיב של שחיתות, פליליות, סקסיות, חוסר מוסריות. גלידה טובה היא חטא לא מוסרי והמבורגר טוב הוא שחיתות.
כדי להגיד טעים עד כדי שחיתות צריך להראות שחיתות. בימבו ושוגר דדי זה קשר שבאופן מוסכם ומקובל על כולם מסמל משהו נקלה ומטריד בדיוק כמו קוגרית עם גבר צעיר. מדובר בקשרים שכולם אומרים עליו - "אם טוב להם מי אני שאתערב", אבל חושבים בליבם - "כמה חולני".
קחו את הסרט של yes "החיים בוורוד" עם הבלונדינית הצעירה והזקן, או את המודעה של מרצדס בה כתוב על הזקן "באמת חסר פרוטה" ועל הצעירה "באמת מאוהבת". ב-2 המקרים יש חשיבות להשתמש בתבנית החרוטה בנשמת כולנו כדי להעביר נקודה.
הפרסומת של yes  
הפרסומת של מרצדס
עד כאן הכל טוב. יש מותג, יש לו בשורה. הוא טעים אבל יותר מטעים. זה גובל בפשע וחוסר מוסריות כמה שהוא טעים. מכאן לסוגית הלגיטימיות. זה די פשוט, יש 2 זוויות מנוגדות.
גבר בן 80 שבוחר אישה צעירה כבת זוג, הוא חתיכת שוביניסט פדופיל שמכחיש את גילו ומנצל את חולשותיה לטובת האגו שלו, מאידך אפשר גם לומר - אישה צעירה שבוחרת בגבר בן 80 כבן זוג, היא נצלנית ומניפולטיבית שממתינה בשקט לרגע בו תירש את הונו. כנ"ל לגבי אישה מבוגרת עם גבר צעיר.
השאלה מי מנצל את מי, מעידה הרבה יותר על המתבונן מאשר על האירוע במציאות. ולכן, שימוש בפרסומת הזו כשדה קרב נוסף ולא מעניין של פמיניסטיות שמחפשות בנרות גברים מטרידים ומדירים' הוא בבחינת תחמושת מבוזבזת.
שימוש נכון וענייני בסטריאוטיפים כמו סטריאוטיפ "הבימבו" ו"השוגר דדי" במקרה של אגאדיר במטרה להעביר את הבריף "טעים עד כדי פליליות", אומר שהפרסומת פשוט עושה את העבודה שלה נאמנה. היא פרובוקטיבית, היא רלוונטית לבשר כי היא קשורה לתאוות בשרים, היא מדברת על עושר במובן אפל והיא מביאה יחסים אפלוליים כמטאפורה. בסך הכל לא רק שאין סיבה להתלהם, אלא להבין שמדובר בהומור טוב ובהזדמנות למצב את הרשת כשונה מרשתות המזון המהיר הממוצבות לנוער ולא, לא מצחיק להגיד שגם פה משתתפת נערה בפרסומות.
תגובות לכתבה(15):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    אם הקמפיין מעורר אנטגוניזם - הוא נכשל. נקודה
    לא מומחית בפרסום 09/2015/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה לא ענין של מי מנצל את מי ולמה - הקמפיין הזה הוא עלבון לאינטליגנציה ותו לא. רמיזה על בן 80 וצעירה בלונדינית (ולמה בדיוק את קוראת לבלונדית בימבו?) לא משדרת סקסיות, לא רומזת על תאוות בשרים, ובוודאי אינה מגרה את החושים של אלו מאיתנו שהם מתחת לגיל 80. הדבר היחידי שהקמפיין הזה גרם לי הוא חוסר תיאבון ולכן ציון נכשל מהדהד. נ.ב. - אין קשר לחוסר מוסריות ופליליות. לא בקמפיין ולא בהמבורגר
    סגור
  • 13.
    אגדיר
    מתן 08/2015/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הבנתי אינה מרקיעה עד כדי חשד לערפל מכוון לעינכם קרי, הקמפיין העולמי של טוברוג הנו חלק פעיל בקמפיין של אגדיר!!! ראה כוס הבירה בקמפיין של אגדיר של טוברוג, כלומר המימון הוא של טוברוג קרי החברה המרכזית למשקאות האם יסתיים כמו הקמפיין של גולדסטאר בגניזה? ומדוע העיתונות והמדיה עוצמים עיין האם מפחד כלכלי?
    סגור
  • 12.
    חבל שהצרכן לא חושב כמוך
    רון 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    נשמע כמו נימוקים של פלנר מתחיל... ואני חשבתי שמטרת קמפיינים של מותגים שונים היא לייצר ביקושים...ולא סלידה וחרם צרכנים... זו בדיוק הסיבה לכך שפירסומאים לא צריכים לנתח קמפיינים אלא מנהלי שיווק שמחוברים ואחראים ליעדים העיסקים של הארגון
    סגור
  • 11.
    יפה מאוד (ל"ת)
    אלון 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 10.
    כתיתת בשר
    מו-דג 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה מדהים לראות כל פעם מחדש איך פרסומאיות שנמצאות בענף מאמצות דפוסי חשיבה גבריים שוביניסטיים שאולי התאימו לימי יצחק מרדכי בצבא. בעצם גם זה לא. בכל מקרה מעבר לפרובוקוציה זולה כמיטב שיטת הזרמון בימים עברו, אין פה כלום. כאילו מיקס של רשת מזון עם שם של מקום במרוקו, שמוכרת פאסט פוד אמריקאי עם קלישאות חסרות טעם של שוגר דדי. ועוד לא דברנו על הטעם ואיזו הצדקה יש לשלם חמישים ש"ח רק בשביל חתיכת בשר ללא טוגנים, סלט ומשקאות. מילא, אני עברתי לדגים.
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    יפה כתבת. יקירתי (ל"ת)
    ורד בטש 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 8.
    הפרדוקס הפרסומאי במיטבו
    ירון 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כפרסומאית הניתוח שלך מדויק, מעניין ואף נשמע לכאורה נכון. כלקוח, שאחראי על דוחות הרווח וההפסד של אגאדיר, הניתוח שלך הוא בגדר תירוץ של פרסומאי שמסביר ללקוח שלו למה למרות שהחולה מת, הניתוח הצליח.
    סגור
  • 7.
    גאונה
    טל 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    3 4
    גם אני כשהסתכלתי, דווקא מצאתי בזה עניין. כולם התחילו להתלהם ואני אישית בוחרת לראות באישה כזאת שמנצלת את הגבר ולא ההפך. יש פה שפה ברורה של המותג, הם פרובוקטיבים ואם המסר שלהם מדבר על שחיטות, הם בחרו בנרטיב מתאים. כמובן שיכלו ללכת על חברי הכנסת במדינה, אבל ברור היה שזה ייצור פרובוקציה ולשם כיוונו וגם הצליחו
    סגור
  • 6.
    סתם פרובוקציה כיד לייצר ויראליות היא מסוכנת
    קמפיין ללא כשרון 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כמו במלחמה, אתה אף פעם לא יודע איך תצא ממנה. אז היה כאן קמפיין לא קריאייטיבי ולא חתרני ולא כלום. אך המון פרובוקציה לשם הפרובוקציה במטרה אחת. ויראליות. אז זה הצליח להם אבל היא נחמדה עד לאותה נקודה בה הציבור מתהפך על המותג והויראליות וה"פרובוקציה" גורמות נזק.
    סגור
  • 5.
    יפה אמרת!
    אשה 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מרוב דחף לפוליטיקלי קורקט, נהיינו פנאטים. והסיפמטום הראשון לפנאטיות הוא שאין לך יותר הומור. אף אחד לא צוחק שם על נשים, אלא על מקרה מאד פרטי של נשים שבחרו להתאהב בכסף. תנוחו כל המתלהמים, אני לא מרגישה שנשיותי נפגעה בגלל הקמפיין.
    סגור
  • 4.
    לא הבנתם, זו הבת שלו (ל"ת)
    אהה 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    לא מסכים איתך
    שמוליק קורן 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אני לא שמרן ובדר"כ אוהב פרובוקציות אבל פרסומת שמשדרת בצורה בוטה לבני נוער עושר = זנות אינה ראויה בעיניי. להבדיל הפרסומת של YES - דיי הומוריסטית ובטוב טעם.
    סגור
  • 2.
    שכחת דבר אחד
    פרסומאית 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    10 0
    מכיוון שמדובר בפרסומת למזון- הויז'ואל של הגבר הזקן עם העור הרופס מעורר תחושת גועל. האפקט הפאבלובי עובד, וכשאני שומעת או רואה אגאדיר האסוציאציה של עור זקן עם כתמים עושה את שלה. פרסומת לא טובה, מכל בחינה.
    סגור
  • 1.
    תיקון קטן
    דניאל 08/2015/11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרעש סביב הקמפיין נסוב סביב טיעונים חברתיים וערכיים ולא תקשורתיים (האם הקמפיין אפקטיבי או לא...) לכן אין לך חוסר הסכמה איתם. אתם פשוט מדברים על 2 נושאים שונים
    סגור
  • עטרה את אישה חכמה!!!
    אני 08/2015/12
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כל הכבוד מקצוענית !
    סגור