דעות

הצרכן הישראלי גרסת תשע"ו: משווה מחירים, משהה קנייה ועט על המותג הפרטי - תחזית

אבי זיתן מנסה לפענח את הצרכן הישראלי ואנשי השיווק לקראת השנה החדשה. "אנחנו נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה"
אבי זיתן |  7
אבי זיתן (צילום יח"צ)
השנה הזו נפתחת עם לא מעט סימני שאלה כלכליים, נראה שהכל ממחירי הדיור, דרך הריבית והבורסה, שיעורי הצמיחה והגירעון נמצאים כרגע בערפל. אבל בעוד מגמות המאקרו אינן ממש ברורות, במיקרו - בהתנהגות הצרכן הישראלי, התמונה הולכת ומתבהרת. אם יש מסקנה אחת ברורה שאפשר להגיד מההתחלה: המחאה החברתית הייתה אירוע מכונן של הצרכן הישראלי, שהוביל תהליכים ארוכי טווח.
קוים לדמותו המשתנה של הצרכן הישראלי
הצרכן הישראלי ואיתו אנשי השיווק, נמצאים בתהליך למידה. בתהליך הזה, למד הצרכן להשתמש ב-2 כלים חשובים: ההשוואה וההשהיה. הצרכן הישראלי משווה יותר, ויש לו מוכנות גבוהה יותר לוותר על המותג המועדף עליו במידה שהתמורה אינה מצדיקה את המחיר. חוק המזון שהביא איתו את יכולת ההשוואה בין הסניפים (כרגע באמצעות חברות כמו סופרמרקט.קום ונוספות), נתנו בידי הצרכן את היכולת להשוות בצורה נוחה ורגועה. התקשורת מצידה מבצעת השוואות כמעט יומיות בין רשתות שיווק שונות ומשאירה את נושא הפרשי המחירים על סדר היום הציבורי. 
ההשהיה היא הכלי השני, אך עוצמתו שווה לעוצמת ההשוואה. הצרכן הישראלי נוטה יותר להשהות את הרכישות לגביהן הוא מרגיש שאין לו מידע מלא, או שהוא מעריך שהן אינן דחופות. תחושת הדחיפות פחתה גם כתוצאה מריבוי המבצעים התמידי: הצרכן מבין שאין כזה דבר "הזדמנות חד פעמית", והיכולת שלו לדחות את הרכישה תמיד תשרת אותו.
כלים חדשים - צרכן חדש
לצרכן הישראלי היה קשה לעשות את השינוי בכל התחומים בלי להיעזר בחברות דוגמת: kamaze ומידרג הוותיקות, והצעירה wobi. אם לפני שנתיים היה נראה שהביטוח מחייב מענה אנושי, הרי ש-wobi  הוכיחה אחרת בתחום ביטוח הרכב והדירה, ולהערכתי, היא עשויה להביא למפנה משמעותי בתחום ביטוחי הבריאות והביטוח הפנסיוני. הדגם הזה, בו השירות הופך להיות אינטרנטי לחלוטין, מושך אליו את מיואשי הטלפון, ואחריהם גם לקוחות המעונינים בשירות מהיר וטוב.
הצרכן של תשע"ו מצפה ליותר יותר דגמי שירות אינטרנטיים המאפשרים השוואת מוצרים ושירותים נוחה. הרכישה עצמה באמצעות האינטרנט תגבר, מאחר שכאן גם לרשתות המזון, חברות הביטוח, חברות התקשורת, יש אינטרס לייצר מודל רזה של שירות, התואם את ציפיות הלקוח מבחינת מחיר.
לקוח הסלולאר של תשע"ו ימשיך להשוות ולשחוק את ה-ARPU, אך הבוננזות הגדולות כבר הסתיימו. המחירים בתשע"ו יתייצבו, ואנו נראה את ההתחלה של עלייה בחזרה לאיזור ה-100 שקל לחודש.
הצרכן של תשע"ו יבחר יותר במותגים פרטיים. ניכר שהמחסום המחשבתי של המותג הפרטי נפרץ השנה על ידי העבודה העקבית והיסודית של שופרסל. החיתולים והחלב סימנו את פריצת הדרך, והלקוחות מבינים באמצעות התנסות שהמותגים הפרטיים מציעים להם איכות טובה למחיר. אל מגמת המותג הפרטי יצטרף גם רמי לוי, וברשת שלו ובשופרסל, צפוי המותג הפרטי להגיע לנתונים דו ספרתיים.
הצרכן של תשע"ו יפנה את תשומת ליבו אל המוסדות הפיננסיים, ויתחיל לחפש חלופות באופן נמרץ יותר. מימון המונים ימשיך לגדול, והלקוח יבקש שוב: שירות רזה במחיר טוב. זהו חלון ההזדמנות של הבנקים האינטרנטיים, וגם של הבנקים החברתיים. ללא ספק - תחום מרתק. 
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    אהבתי מאוד את הניתוח,ולדעתי רוב התחזיות
    שירי שיין 09/2015/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יתממשו
    סגור
  • 5.
    אבי תמיד תמיד כייף לקרוא את התחזיות שלך
    דנה קון 09/2015/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד
    סגור
  • 4.
    מסכימה עם כל מילה ובמיוחד לגבי הסלולר
    רונית 09/2015/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נחכה ונראה
    סגור
  • 3.
    http://www.costs.co.il/
    מה נסגר? 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    זה אתר שמאגד את כל ההשוואות ולא ציינת?!
    סגור
  • 2.
    פירסומאי שמבין צרכנים - התקדמות (ל"ת)
    שמוליק 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    זו לא תחזית
    דני רופ 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה דיווח סתמי על ההווה.
    סגור
  • לפחות הוא עבר מתיאור העבר לדיווח על ההווה
    קיקה סמואל 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם זו התקדמות!
    סגור