דעות

'יומן השבוע' של קול ישראל הלכה לעולמה בטרם עת - ומקום קבורתה לא נודע

תומר סגיס נפרד בעצב מהיומן המיתולוגי של רשת ב' ששודר 55 שנה ברציפות וייצר את הכותרות שכולם דיברו עליהם, עד לעידן הטלוויזיה הרב ערוצית והאינטרנט. ואולי הוא עוד יחזור?
 
תומר סגיס |  6
תומר סגיס (צילום מתוך פייסבוק)
בחודש האחרון נפל דבר, או ליתר דיוק - נפל חלל חשוב ומרכזי בעולם הרדיו הישראלי, והוא לא אחר מאשר מוסד חדשותי חשוב ומשפיע שהפך ברבות השנים לספינת דגל רדיופונית - יומן השבוע של רשת ב', ששודרה ברציפות בשבתות בבוקר מאז אפריל 1960.
אף אחד מאתנו לא מעלה על הדעת מצב בו אישיות ציבורית או גורם בעל השפעה מסיים את תפקידו או חלילה הולך לעולמו, ולא נערכת עבורו פרידה ממלכתית. 'יומן השבוע' ראוי ה להיכנס לקטגוריה זו ומצער כי הורדתה מלוח השידורים נעשתה בקול ענות חלושה, ללא הודעה או פרידה מהמאזינים.
מיותר לציין שהיומן משלם את המחיר הלא פשוט של המצב הקשה בו נמצאת רשות השידור בכלל וקול ישראל בפרט. מידי יום אנו עדים לפרישה כואבת של עורכים, מפיקים, טכנאים, כתבים ושדרים מקצוענים שנותרו ללא הרבה ברירות לאור גזרת הפירוק שנכפתה עליהם. מצב שכזה לא מותיר הרבה ברירות ומחייב הערכות מחודשת שכוללת פגיעה קשה בלוח השידורים אותו קשה לנהל במצבת כח אדם כל כך מצומצמת. להערכה ולהצדעה ראויים עובדי חטיבת החדשות של הרדיו שעל אף המצב הלא פשוט בלשון המעטה, מצליחים בתקופה הביטחונית הסוערת להמשיך ולשדר "גלים פתוחים" ולשמור על מצוינות שהיא כנגד כל הסיכויים להצליח.
לצערי, 'יומן השבוע' עשויה להיות הסנונית הראשונה למצבה הקשה של רשת ב' ובקרוב נתבשר בכאב גדול על ספינות דגל נוספות שיוטבעו שלא באשמתן בים.
לזכרו של 'יומן השבוע' נספר כי הוא החל בשנות ה-60 כמשדר חדשותי שהוקלט מראש משום שלא שודרו באותה העת שידורים חיים בשבת. היומן העניק סיכום מרתק לאירועי השבוע. עורכו ומגישו הראשון היה יורם רונן ז"ל שגם חזר להגישו בסוף שנות ה-90. כמו כן נטלו חלק בעריכות ובהגשתו – ואני מאד מקווה שלא פספסתי אף אחד, ואם כן, סליחה מראש - ירמיהו יובל, דן לאור, יגאל רום, אבנר תבורי, איתן אלמוג, דני בלוך ז"ל, יצחק פלר, חגי חיטרון, חיים הכט, דוד ויצטום, פאר לי שחר וענת דוידוב - המגישה האחרונה של 'היומן'.
תפנית משמעותית עבר היומן בסוף שנות ה-80 עת החלה להגישו דליה יאירי. בתקופתה החל היומן להיות משודר בשידור חי וכלל בפתיחתו עדכונים חדשותיים של כתבי קול ישראל. מעת לעת שודר היומן גם שעתיים ואף יותר והרחבתו הראשונה התבצעה ב-1989כשליווה מקרוב את נפילתו מהשלטון של נשיא רומניה ניקולאי צ'אושסקו. צוות היומן היה אמון גם על 'יומן השנה' ששודר במשך שנים רבות באותה שעה ב"א' של ראש השנה".
אות היומן בו נשמע תקתוק מכונת הכתיבה מיצירתו של לירוי אנדרסון, נשמר באדיקות מהיומן הראשון ב-1960 (למעט עיבוד קל שעבר לפני מספר שנים), והפך לאחד הסמלים של השידור הציבורי בסוף השבוע.
 
נעימת הפתיחה של 'יומן השבוע'
טרום עידן האינטרנט והטלוויזיה המשדרת בשבת, נהגו פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים לשמור את הצהרותיהם דווקא ל'יומן השבוע' שהיה במשך שנים רבות משדר החדשות היחיד של שבת עד למהדורת מוצ"ש של השעה 21:00 בערוץ הראשון. הכותרת שנוצרה מדבריהם של הפוליטיקאים ליוותה את מהדורות החדשות של הרדיו לאורך כל השבת ואף המשיכה לייצר כותרות ותגובות ביום למחרת תוך מתן קרדיט גדול לאכסניה בה נאמרו.ביומן נטלו חלק גם מיטב אנשי האקדמיה שנתחו (כל מומחה בתחומו) את אירועי השבוע והוסיפו ממד איכותי ובעל משמעות ל'יומן'. כתבות העומק של כתבי קול ישראל שהוכנו בשקידה רבה, העניקו למאזין תמונת מצב מדויקת על הפוליטיקה, הכלכלה והחברה הישראלית, ולוו תמיד באינסרטים שהעידו על עבודת שטח מעמיקה וירידה משמעותית לפרטים.
השידור הציבורי ומאזיניו הרבים בארץ ובעולם איבדו נכס רדיופוני יקר וחשוב שבלעדיו סוף השבוע הישראלי כבר לא יהיה מה שהיה. עצוב. מאד.
תומר סגיס הוא עורך ומגיש תכנית הנוסטלגיה הישראלית והזמר העברי 'הכל זהב' ברדיו גלי ישראל, רדיו תל אביב ורדיו חיפה. היה פרשן ומבקר הרדיו של מעריב בין השנים 1998-2004
 
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    חקר תת ימי
    מגדל הזבובים בעכו 09/2017/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משלחת חקר תת ימית בעכו
    סגור
  • 4.
    תכנית איכותית
    אילן רובין 10/2015/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל השבוע הייתי מחכה לשבת בבוקר לשמוע את היומן יחד עם ארוחת הבוקר המאוחרת. גם לאחר שהתחלתי לשמור שבת הייתי מאזין ליומן במוצ"ש. בחירת הנושאים היתה טובה הכתבים והעורכים היו מצויינים. נשארו הזכרונות וההקלטות.
    סגור
  • 3.
    עורכי יומן השבוע - תוספת.
    איתן א. 10/2015/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מבקש לציין גם את אריה מקל, שבהמשך השנים כיהן אף כמנכ"ל רשות השידור, וכיום מוותיקי משרד החוץ. עוד ראוי להזכיר את רפי אונגער ז"ל, שנפל במלחמת יום הכיפורים בחזית התעלה בעת מילוי תפקידו.
    סגור
  • 2.
    מצוין! נמאס מתשפוכת השמאלנות המבחילה הזו (ל"ת)
    עמי 10/2015/19
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • עמי הדביל
    ALFA 10/2015/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תגיד לי יא חתיכת טמבל !!! אתה האזנת פעם ליומן השבוע ??? כנראה שלא.... אבל להשמיץ משהו שאתה ממש לא מכיר ולא מוקיר זה ממש קל... אגב אתה לא חייב להאזין... בעידן של היום אני בטוח שתמצא פינה חמה בלב בקול המזרח...
    סגור
  • 1.
    עצוב (ל"ת)
    ברטי 10/2015/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור