דעות

הדיגיטל עבר את העיתונות? ב-2016 יגיע המהפך הגדול כשהמובייל יעבור את הדסקטופ

הדיגיטל בתנופה, וידו של המובייל על העליונה. לא מעט מפרסמים כבר הבינו את זה, וכבר ב- 2015 למעלה ממחצית תקציב הפרסום הדיגיטלי שלהם במובייל
עמרי ארגמן |  1
עמרי ארגמן (צילום יח"צ)
שנת 2015 תיזכר לעד כשנה שבה התחולל מהפך בעוגת הפרסום הישראלית, כשהדיגיטל עקף לראשונה את הפרינט עם נתח של 27% לעומת 21% בלבד שהלכו לעיתונות. הטלוויזיה כמובן עדיין מובילה עם 38% מתוך העוגה, כך עלה מהנתונים שנחשפו ע"י יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי.
אז פרסום דיגיטלי עובד, והוא לא נחלתם של מפרסמים קטנים בלבד. זאת כבר עובדה מוכחת. אולי אפילו כבר עובדה נשכחת. ואין ספק שהדיגיטל נגס וימשיך לנגוס בעיתונות. אבל השאלה החשובה באמת היא איך מתחלקת עוגת הפרסום בדיגיטל, ואיזה חלק מתוכה תופס המובייל?
עוגת הדיגיטל נחלקת לפרסום בדסקטופ, קרי המחשב השולחני, ופרסום במסך הקטן שצמוד אלינו 24/7 - הסלולר. יש גם פרסום בטאבלט, כמובן, אבל המספרים מינוריים ולא רלוונטיים. אז אם אני מפרסם גדול שרוצה להשיק מוצר חדש, איפה ייחשפו יותר אנשים למוצר שלי, בדסקטופ או במובייל? ובכלל, איפה יזכרו את הפרסומת שלי יותר?
בישראל המובייל כבר עבר את הדסקטופ בכל הקשור לכמות הטראפיק, עם כמות גולשים גדולה יותר וכמות כניסות גבוהה יותר פר גולש. משתמש בדסקטופ ייכנס בין פעם לפעמיים בממוצע ביום, על מנת לצרוך תוכן באתר מסוים, לעומת 4-6 פעמים בממוצע במובייל לאותו אתר. אם התוכן הוא אותו התוכן אז מדוע הדסקטופ נושף בעורפו של המובייל?
הסיבה העיקרית היא שהסלולר נמצא איתנו כל היום, בכל מקום. מה שלא ניתן לומר לגבי הדסקטופ. אך טבעי שיהיה לנו נעים יותר, קל יותר ונגיש יותר לצרוך את התוכן בסלולרי, לעומת הדסקטופ. יותר מכך, המובייל מזוהה אצלנו ככלי בידורי, לעומת הדסקטופ שמזוהה ככלי עבודה, אפור ותועלתי, ולכן את הקליפ המגניב, את הטריילר לשובר הקופות החדש או את הפרומו ל"אח הגדול" הרבה יותר "פאן" לנו לצרוך בסלולרי. עדיין ניכנס פעם פעמיים ביום כדי להתעדכן, לצרוך תוכן חדשותי כזה או אחר או תוכן שיסייע לנו בעבודה, אבל בכל הנוגע למובייל - שם אנחנו נפרוק עול ונפציץ באינפורמציה.
יתרון נוסף שעומד לטובת המובייל הוא שהפרסומת במובייל אסתטית יותר לעינינו. מסתבר שאסתטיקה חשובה לא רק במחוזות הקוסמטיקה, והפרסומת במובייל מוגשת לנו בצורה נקייה ונעימה יותר. למה הכוונה? כידוע, תופעת הפרסומות באתרים הפכה למטרידה ובעקבותיה פיתחו המשתמשים מנגנון עיוורון לפרסומות. כתוצאה מכך, החלה תופעת Ad Blocking שחוסמת פרסומות באתרים. תופעה זו אט לאט מחלחלת ותחלחל גם למובייל, עם הכרזתה של אפל לאחרונה על חסימת פרסומות במערכת ההפעלה שלה. אבל למובייל יש "אס" מנצח והוא הנדל"ן הפרסומי המצומצם, כלומר שטח פרסום קטן יותר, המתחייב ממסך קטן יותר. הראש לא יכול להבין מה שהעין לא יכולה לקלוט. ובמסך הקטן אי אפשר להעמיס הרבה. הגולש נהנה מפרסומת אסתטית ולא מטרידה בעין, והמפרסם נהנה מבולטות גדולה יותר בשטח פנים קטן יותר.
בואו נחזור רגע להיקף הכניסות למובייל, ונדבר על האפליקציה שאף סמארטפון לא שלם בלעדיה - פייסבוק. חברת המובייל פייסבוק, כך להגדרתה, הצהירה כי 85% הגולשים בה נכנסים דרך המובייל. ממחקרים עולה כי אנחנו נכנסים לפייסבוק 14-16 פעמים בממוצע ליום מהמובייל, לעומת 3-5 פעמים מהדסקטופ. פייסבוק הפכה לאגרגטור כמעט לכל התכנים הדיגיטלים שאנו צורכים. HUB אמיתי לתוכן הדיגיטלי שלנו. רובנו צורכים את התוכן של האתרים הרלוונטים לנו באמצעות הפיד של פייסבוק. כאשר כתבה מעניינת אותנו בפיד כמובן שנקליק עליה. משם נכנס לאתר ונקרא את הכתבה. אם נחזור לכך ש- 85% ממשתמשי פייסבוק נכנסים מהמובייל, המשמעות היא שאת התוכן האהוב עלינו אנו קוראים גם כן מהמובייל, באתר הסלולרי של גוף התוכן אליו הגענו לאחר הקלקה בפיד הסלולרי בפייסבוק.
הדיגיטל בתנופה, וידו של המובייל על העליונה. לא מעט מפרסמים כבר הבינו את זה, וכבר ב- 2015 למעלה ממחצית תקציב הפרסום הדיגיטלי שלהם במובייל. מפרסמים בענף הרכב, לדוגמא, שהיו מפרסמים קלאסיים בעיתונות המודפסת, מקצים יותר ויותר תקציבים למובייל, ומדברים על עלייה של 25% בפרסום במובייל בענף זה. הפרסום במובייל מאפשר לאותם מפרסמים למתוח את הגבולות ולהגיע ליותר קהלי מטרה וביכולות טרגוט שיש רק במובייל. נכון, המילה "אינגייג'מנט" כבר קצת נדושה. שנים שאנו שומעים על הרצון ליצר מעורבות עם הפרסומת או קמפיין. המובייל מאפשר לבצע פעולות אינגייג'מנט שניתן לעשות רק במובייל ולא בשום מדיה אחרת.
הקלק לשיחה, הקלק לניווט, הקלק לשליחת הודעה, שמור קופון, חפש סניף בסביבתך, שלם בקליק, צלם והעלה תמונה ועוד...כמובן שעל זה נוסיף את המטרות העיקריות של רוב הקמפיינים: חשיפה ומודעות, ובהנחה והטראפיק כבר ברובו סלולרי, ניתן להבין למה זו המדיה הדיגיטלית האולטימטיבית.
אין ספק שהמובייל עשה וימשיך לעשות קניבליזציה לעיתונות, ולדסקטופ בפרט. אבל האם הוא צפוי לערער על מעמדה של המלכה הבלתי מעורערת - הטלוויזיה? הטלוויזיה היתה ותישאר מדורת השבט. היא לא מודדת הצלחה, והיא גובה מחיר גבוה מהמפרסמים, אבל היא כאן כדי להישאר. אין ספק שהיא נפגעת ותמשיך להיפגע מהדיגיטל, ומהמובייל בפרט, אך רחוק היום שבו תעלה כותרת בסגנון: מהפכה! המובייל עבר את הטלויזיה בנתח הפרסום שלו. הכותרת האמיתית היא שבשנת 2016 המובייל יהיה הנתח העיקרי בעוגת הפרסום הדיגיטלית ויעבור את הדסקטופ.

הכותב הוא עמרי ארגמן, מייסד וסמנכ"ל הפיתוח העסקי של סוכנות הפרסום הדיגיטלית moblin
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תותח...וגם חתיך (ל"ת)
    דני 01/2016/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור