דעות

2015 הייתה שנת המפץ הגדול: על מרוץ החימוש של תחנות הרדיו הדיגיטליות

יותר ויותר מאזינים באינטרנט, אנחנו כבר לא שבויים ל-6 כפתורי FM במכונית ותחנות הרדיו נמצאות בעיצומו של קרב על האוזניים שלנו. דרור גנות על השנה שהייתה וזו שבאה עלינו לטובה
דרור גנות | 
דרור גנות (צילום יח"צ)
עד לא מזמן רוב תחנות הרדיו התמקדו בעיקר בשידור החי הלינארי בתדר FM. התכנים הוקלטו ונשמרו בארכיון בעיקר לצרכי רגולציה וכתוכן נוסף למי שלא הספיק לשמוע ברדיו. אפשר לציין את 2015 כשנת המפץ הגדול בשידורי תחנות הרדיו בישראל ותחילת מרוץ החימוש האודיו-דיגיטלי.
בשנה שחלפה תחנות הרדיו המובילות בישראל סימנו את הדיגיטל כציר משמעותי: גל"צ וגלגלצ השיקו אפליקציה רשמית ושידרגו מהותית את האתר לרבות ספיישלים מיוחדים, ערוצי יוטיוב ותכניות On Demand; רדיו ללא הפסקה ממשיכה להשביח ולהגדיל את הנכסים הדיגיטליים שלה וצוברת מאות אלפי שעות האזנה במרחב הדיגיטלי; eco99fm השיקה אסטרטגיית שידור המכוונת בעיקר לקהל דיגיטלי והשיקה אפליקציה ואתר חדשים הכוללים מאות ערוצי מוזיקה לכל סיטואציה (בבית, בעבודה, בפעילות ספורט ופנאי ועוד) וזוכה לתגובות נלהבות מצד המאזינים; רדיו תל אביב השיקה אפליקציה ואתר חדשים והמשיכה בשדרוג לוח השידורים המקיים פעילויות אינטנסיביות ברשתות החברתיות וזוכה למאות אלפי האזנות ב-Soundcloud; אפילו רשות השידור העומדת בפני אתגרים עצומים ופתיחת תאגיד השידור הציבורי בעוד מספר חודשים, השיקה אפליקציה חדשה ומהודקת לתחנות קול ישראל ומאפשרת האזנה לשידורים ולמגוון תכנים נוספים מוקלטים; גם רדיו חיפה ממשיכה בפעילות דיגיטלית ומפנה משאבים לחיזוק הקשר עם המאזינים On Air – On Line ברשתות החברתיות ומטפחת ערוצי רדיו נוספים.
לצד אלה קמו תחנות רדיו אינטרנטיות, מערכות פודקאסטים ומגוון ערוצי מוזיקה בשלל סוגים במרחב האודיו שלנו. חלק מהתחנות שידרגו את מערכות הפצה והמדידה שלהן ומפיצות את התכנים לכל מכשיר דיגיטלי קיים ומשדרות קמפיינים ברשת הפרסום במטרה להגדיל נתחי שוק ולייצר הכנסות נוספות מהמרחב הדיגיטלי.
תחנות הרדיו מבינות כי אנו בעידן של New Mainstream והדרך שבה מאזינים לרדיו משתנה - העולם מתחבר לרדיו באינטרנט, בסמארטפון, במחשב, בטאבלט, ב-Smart TV, ברשתות החברתיות, ב-Soundcloud, באפליקציות נייטיב או בסרגלי רדיו כגון RadioIn או TuneIn. בעשור האחרון לרוב תחנות הרדיו היו אתר ואפליקציה המשדרים את שידורי התחנה ומקיימים פעילויות אינטראקטיביות, אבל בישראל של 2016 זה כבר לא מספיק. התחנות רואות כי הדיגיטל כבר כאן והנתונים משתנים מיום ליום, אוקיינוס ה-FM אינו כחול כשהיה, ומזהות את ההזדמנויות החדשות במרחב הדיגיטלי. וכך למעשה החל תהליך מואץ של בחינת קהלים, שינויים אסטרטגיים מערכתיים ומבניים, השקעות בנכסים ותשתיות דיגיטליות, השקות אתרים ואפליקציות ועיבוי הפעילויות ברשתות החברתיות.
 

הקרב על האוזניים

בדיגיטל כמות התכנים כמעט אינסופית, לצד תחנות הרדיו המסורתיות קיימים מגוון עצום של תחנות וערוצי מוזיקה Live Stream, פודקאסטים (ישראלים ובינ"ל) ותכניות רדיו On Demand שזוכות למאות שעות האזנה וטראפיק רב. בדיגיטל כל ענקיות התוכן הבינ"ל אפל (iTunes) גוגל (יוטיוב) ו-Soundcloud וכמות אינסופית של Webcasters, לכולם טכנולוגיות מתקדמות ומדידות המאפשרות למאזין להשיג בכל רגע נתון בקליק אחד את התוכן שהוא בוחר לשמוע בזמן שלו ובמכשיר הרצוי מבחינתו. אינטרנט מהיר G4 ותחילת שיווק כלי הרכב המחוברים בישראל, משנים לגמרי את התעשייה והופכים את המכונית למרכז מולטימדיה מתקדם בה קהל המאזינים אינו "שבוי" ל- 6 כפתורים בתדר FM.
בדיגיטל לא ניתן להסתמך על סקרי אומניבוס ו-TGI, הכל מדיד כאן ועכשיו, מתחילת ההאזנה ועד סיומה. בדיגיטל הרעיון הבסיסי הוא לסחוף ולהגדיל את רמת המעורבות של המאזינים, נדרש ידע ופוקוס מסחרי המותאם לצרכי המפרסמים במטרה לייצר חשיפות איכותיות והכנסות נוספות מפרסום - עידן ה-New Mainstream ברדיו התחיל והתחנות המובילות בישראל בדרך לשם!
תחנות רדיו בישראל עורכות שינויים אסטרטגים, משקיעות בתשתיות שידור והפצה מתקדמות, מטמיעות מערכות מדידה המציגות בכל רגע נתון את כמות המאזינים בכל נקודה בארץ ובעולם, משיקות אפליקציות ואתרים חדשים הכוללים תכנים נוספים ופעילות עם עשרות ומאות אלפי חברים ועוקבים ברשתות החברתיות בפייסבוק, יוטיוב, טוויטר,Soundcloud  ו-,RSS לצד קידומים באאוטבריין וטאבולה. התחנות מגייסות פונקציות ייעודיות המתמחות בדיגיטל, מייצרות תכנים בפניה לקהלים חדשים, מארגנות מחדש את מערך ההפקה והשידור ואפילו מעניקות קרדיט בשידוריהן "למפיק הדיגיטל" בסיום כל שעה, והכל בדגש על Digital First!
עבור המאזינים בישראל מדובר בשינוי מבורך. לאחר עשרות שנים של נמנום, תעשיית הרדיו והאודיו בישראל מייצרת תכנים מגוונים נוספים, ערוצים, שידורים מיוחדים, ספיישלים, תחנות וערוצי רדיו אינטרנט לפי סוגים, קהילות ערוצי מוזיקה או פודקאסט בשלל סוגים המתאימים לכל אחד ואחת ואלו חדשות טובות למאזינים.
גם בצד המסחרי נראה כי כל השינויים מייצרים יותר הכנסות וערך לתחנות, המפרסמים רואים בפרסום ברדיו אונליין מהלך חיוני בקמפיין הרדיו שלהם. הפרסום מגיע למגוון רחב של קהלים (Real Audience), קהל מאזינים בעלי מעורבות גבוהה לתוכן שבחר לשמוע (Engaged users) ויכולות פרסום דיגיטליות מתקדמות: פרסום מדיד, שידור בברייק זהב, חשיפה ודאית וטירגוט קהל מאזינים לפי מיקום או סגמנטלי.
בגזרת כלי הרכב, בשנה הקרובה ייבוא כלי הרכב המחוברים ילך ויגבר, לא עוד 6 כפתורים ברדיו במכונית אלא מערכות מולטימדיה חדשות המחוברות לאינטרנט ומאפשרות האזנה לכל סוגי תכני האודיו בעולם. תחנות הרדיו לא יישארו אדישות וימשיכו להשקיע בדיגיטל כדי שלכולנו תמשיך להיות האזנה נעימה!
דרור גנות הוא מייסד ומנכ"ל ADIO - רשת הפרסום הישראלית ברדיו אונליין 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה