דעות

מופע האיומים של רוני דניאל: הוא "עבדאי" - גבר גבר שאומר לכם מה נכון, מבחינתו

זכותו של האזרח רוני דניאל לומר את דעתו, אבל כ"פרשן צבאי" הוא מפקיע זמן מסך - וזה כבר חציית קווים אתיים. אביב בושינסקי בטור נוקב נגד המונולוג של דניאל ב'אולפן שישי' האחרון
אביב בושינסקי |  6
רוני דניאל (צילום אלכסנדר כץ)
בערב שבת מצאנו עצמנו, צופי ערוץ 2 עדים לנאום התוכחה של רוני דניאל. "הפרשן" הסביר לנו, הנתינים המוגבלים, שלא טוב לחיות בארץ הזו. שאולי, לאור המצב הפוליטי, צודק מי שמסרב להשלים עם הגזירה וכפתרון קסם – פשוט כדאי לרדת מכאן ולהשאיר מאחור את הטיפשים, שנכנעים לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.
זו בהחלט זכותו של האזרח רוני דניאל לחשוב כך. זכותו גם להצדיק טיעוניו בכך שמי שעבד ברפת ו/או ראה את חבריו נופלים על הגנת המולדת, יכול להחליט שלא יאה לו או לילדיו לחיות היכן שליברמן או ראש ממשלתו חיים ו...דורכים. אבל כש"הפרשן הצבאי" מפקיע למעשה זמן שידור ומסביר לנו, הבורים, שזה המצב – זו כבר חציית כל הקווים האתיים המוכרים.
רוני דניאל התנהג בערב שבת כמו אחרון הטוקבקיסטים בנמקו את הרצון לרדת מכאן בכך שהוא "אחד שיודע". דניאל הוזמן לאולפן להעניק לנו פרשנות ביטחונית ולא על תקן של הוגה דעות, אם "לחיות או לא לחיות" בארץ . תפקידו להסביר את ההשלכות הביטחוניות למינויו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון ומה יהיה עתידו של צה"ל ביום שאחרי עזיבתו של יעלון? הוא יכל - וזכותו למתוח על כך ביקורת, הוא כך גם (כהרגלו) להלל ולשבח את הפיקוד הצבאי שלדעתו תמיד חכם ומושלם. אבל אין זה מתפקידו לפרשן את מזג האויר או לחוות דעתו על  ריח תבשיל זה או אחר. מאסטר שף זו בכלל תכנית אחרת. רוני - לא מעניין אותי מה אתה או ילדיך חושבים על כל אלה.

  
העיתונות הישראלית חיה כבר כמה שנים בדיסונאנס שבו הגבול בין עיתונאי מדווח לעיתונאי מפרשן הולך ונעלם. בעיתונות ד'היום מותר כבר הכל - אותו עיתונאי יכל לדווח על הנעשה בצה"ל כאילו הוא נטול פניות (כפי שלמעשה מצופה ממנו) ובאותה נשימה, לדלג לכסא הפרשן ולהביע חפשי חפשי את דעתו. היום הגבולות כל כך הטשטשו עד שאין הוא צריך אפילו לטרוח ולדלג מכסא לכסא. הבמה הופקעה כבר מזמן. שבו ותקשיבו מה יש לאורקול מנווה אילן לומר - ותשתקו.
כעיתונאי לשעבר ברשות השידור, היה עלי ללמוד מה זה "מסמך נקדי" - התקנון הבסיסי שעל פיו עבדנו כעיתונאים. יש שם את ה"עשה ואל תעשה" כשבשורה התחתונה נקבע שהעיתונאי צריך להיות טרנספורמטור ("נשאי" כלשון המסמך) של מידע. העבר את האינפורמציה והמאזין ישפוט בעצמו. גם רוני דניאל, בעובדו ברשות השידור למד את המסמך הזה. היום, לצערי, הוא לא רק "נשאי". הוא "עבדאי" - גבר גבר שאומר לכם מה נכון.
ואם לא הבנתם, טיפשים שכמותכם, תשאלו את הילדים. יהיו מי שיגידו שמסמך נקדי הוא "פאסה". העיתונות השתנתה. אולי – וחבל. אבל בכל זאת, יש גם את "תקנון האתיקה" של מועצת העיתונות. שם, בתקנון, בסעיף 6 תחת "אובייקטיביות" נכתב: "ידיעה המתפרסמת במסגרת של הבעת דיעה, יחולו עליה כללי האתיקה הנוגעים לידיעות". 
כשאני קורא את התקנון שתפקידו לשמור על האתיקה העיתונאית, האחריות וההוגנות בפירסום מחד, ושומע את ההטפה של דניאל מאידך – אני מבולבל. למועצת העיתונות ראש מועצה - השופטת בדימוס דליה דורנר. יש לה גם בית דין לאתיקה. האם אלה יקראו לסדר את המטיף שהיה פעם עיתונאי וששכח שהוא "רק" פרשן? ספק רב. בעוקבי אחר תיפקודה של מועצת העיתונות, או נכון יותר חוסר תפקודה, נראה לי שדורנר תעדיף להגן על כל אלה - הרי מי ירצה להסתבך עם העיתונאים/פרשנים? בסוף הם עוד יטיפו לפעול... נגד המתלוננים.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    תודה על המילים הנוקבות והביקורת הראוייה (ל"ת)
    מיכל אדר 05/2016/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    כל מילה בסלע. יפה אביב. נאה אמרת. (ל"ת)
    יפה אמרת 05/2016/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    אביב כנס שנייה
    ראובן 05/2016/25
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אתה ליצן, הוא יכול להביע את דעתו גם על מצב התאנים אם בא לו. אתה לא המעסיק שלו, אז שב בשקט.
    סגור
  • 3.
    אביב בושינסקי..רגע זה מצלצל לי מוכר
    מו-דג 05/2016/25
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הוא לא עבד פעם עם ביבי? אז הוא המיקרופון התורן היום או שזה פרילנס כשעורכי הדין מצויים בין כתלי המשפט. לעניין עצמו, לא שמעתי ממנו במשך שנים מילה או חצי מילה נגד לשון ושמה חיים שיין, או כנגד לשון אחרת ושמה בועז ביסמוט. מעניין אם חופש הביטוי וחוקי נקדי הם במעמד צד אחד או שזה תלוי השקפה פוליטית. ז'בוטינסקי היה מתהפך לו היה יודע.
    סגור
  • 2.
    בושינסקי ודניאל - קווים לדמותם
    בנג'י ניתאי 05/2016/25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מצד אחד, נאג'י ("רוני" עאלק) דניאל הוא בור וטיפש. כזה היה תמיד. בסדיר שירת בנח"ל, השתחרר כסג"מ, ובמילואים שירת ביחידת חק"ש. מדליות לא צבר בשירותו הצבאי... כ"עתונאי", הוא לא "פרשן" ולא נעליים, אפילו לא כפכפים, אלא שופר חורק של דוברי הצבא ובעיקר של הדגנרלים, מושאי הערצתו. מצד שני, הוא צדק בנאומו לאומה "בדם ליבו": רק משוגע יגדל ילדים במדינה פשיסטית כישראל. לבושינסקי נזכיר שהיה היה נושא כליו של בנימין שקרניהו - האסון הגדול ביותר שפקד את מדינת ישראל - בקדנציה הראשונה של הקמצן הפתולוגי, המושחת והגנב כראש ממשלה. זה אומר עליו (על בושינסקי) לא מעט.
    סגור
  • 1.
    דעתי הזהה פורסמה ב"ידיעות" וגם ב"ישראל-היום"...
    מרק בריל 05/2016/25
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אני לא רוני דניאל "הארץ" 23.5.16 בתגובה על "ז'ה סווי רוני דניאל" ?מאת רוית הכט ("הארץ", 22.5) הפרשן הצבאי של ערוץ 2, רוני דניאל, התבטא בעד שר הביטחון היוצא משה בוגי יעלון בשידור חי בפריים טיים. אני מבין, שככתב לענייני ביטחון הוא שומר אמונים לאנשי הצבא באשר הם, אבל עם כל כבוד לו ולהם — היה אפשר להתנסח אחרת. יעלון מעד כמה פעמים בתפקידו כשר הביטחון. למעשה, מבצע "צוק איתן" היה מעידה אחת גדולה. אם כך, מה פשר זעקתו של דניאל לפתע? לא מפני שאביגדור ליברמן מונה לשר הביטחון, אלא בגלל יעלון הנעלב, שבעצם פוטר. הגיעה העת לכך שעיתונאים מטעם ישימו לפיהם מחסום. מרק בריל, כפר סבא
    סגור