דעות

אחרי הודעת וואטסאפ: פרסום באפליקציה - טוב או רע לצרכן?

מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי וסתמי שמשתלט לנו על מרכז המסך, אבל האם פרסום ממוקד משיג תוצאה שונה? אורי לביא על המהלך של וואטסאפ לשלב פרסומות ממוקדות
אורי לביא | 
אורי לביא, מנכ"ל PicScout (צילום יח"צ)
וואטסאפ הודיעה השבוע שתאפשר לפייסבוק, חברת האם שלה, לקבל נתוני משתמשים כדי לאפשר הצגת פרסומות ממוקדות יותר בפייסבוק, וכן גם הצעות יותר איכותיות לחברים. ההודעה באופן טבעי עוררה זעם רב בקרב משתמשים בכל העולם, שכן כבר מתחילת דרכה וואטסאפ התהדרה בעובדה שזאת פלטפורמה נקייה מפרסומות.
כתוצאה מהודעת החברה, הועלו לרשת עשרות כתבות ומדריכים, וכלי התקשורת הרבו להביא אלטרנטיבות לאפליקציה ואף לחנך את המשתמשים כיצד ניתן לעקוף את פעולות העברת המידע לפייסבוק.
ברמה הפשטנית ניתן לומר כי עומדים אינטרסים מסחריים מובהקים מאחורי ההחלטה של וואטסאפ. יחד עם זאת, יש לזכור כי ההנחה הרווחת בקרב חוקרי מדיה היא שחושי הצרכנים במאה ה-21 התקהו לחלוטין נוכח ריבוי הפרסומות במרחב הציבורי ומיקומיהן. חברות כמו פייסבוק וואטסאפ ורבים אחרים, הבינו שלקהל יש נטייה להתעלם מפרסומות המופיעות בצדי המסך, אבל פרסום במרכז המסך וכל שכן בליבה של האפליקציה, מביא תוצאות טובות ומשתלמות יותר. אבל האם מהלך כזה פועל אך ורק לטובת החברות ויכול להיתפס רק כפגיעה בצרכן הקצה?
ניתן לבחון כדוגמה אקטואלית את קורא הספרים הדיגיטלי 'קינדל' של אמזון (Amazon Kindle). כאשר החברה הציעה מסלול מוזל יותר הכולל פרסומות המופיעות במרכז המסך, הצרכנים התרעמו. אך עם הזמן הם גילו להפתעתם ולשמחתם שהפרסום שמוגש להם הוא רלבנטי בעבורם ופנה בצורה מדויקת לטעמם ולרצונותיהם, והמוצרים שהוצעו להם היו במחירים אטרקטיביים מאד. כמובן שהדבר אפשרי רק בהינתן שהמשתמשים מסכימים לפרסום ממוקד שכזה.
המשתמשים מצדם מבינים כמובן שכל תוכנה עוברת שינויים ושדרוגים כאלה ואחרים שמשפרים את איכות וחווית המשתמש בעזרת יכולות חדשות. כל עוד נשתמש באפליקציה וחווית השימוש תייצר פרסום ממוקד שרלוונטי לנו, הפרסום יהיה פחות מעצבן. מה שמפריע לנו כצרכנים הוא פרסום אקראי, סתמי ולא מותאם – כזה שמשתלט על מרכז המסך ומפריע לנו בחוויית המשתמש שלנו. כאן בדיוק, טכנולוגיה שמאפשרת פרסונליזציה - התאמת החוויה והפרסום לכל משתמש על פי מאפייניו ורצונותיו, יכולה לתת מענה גם לצרכן וגם לחברות.
אין עוררין, בסופו של דבר ההחלטה של כל אחד ואחד מהמשתמשים – אם הפרסום הוא סתמי ואך ורק מנצל את מרכז המסך כמו שנוהגת למשל וייז בתוכנת הניווט שלה, יש צדק בביקורת. אך אם הפרסום יהיה ממוקד וייתן לנו תכנים שיתאימו לנו באופן אישי לא צריך לחשוש מזה, ולהיפך, זה יפעל לטובת הצרכנים במרוצת הזמן.
אורי לביא הוא מנכ"ל PicScout 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה