דעות

הסופרבול מספק זירה לגמר הגביע: סושיאל VS פרסום

תומר ספירשטיין ישב, חקר, בדק וצפה באינספור פרסומות סופרבול. והמסקנה? הכל קורה בסושיאל שם יש השפעה הולכת וגדלה גם על עולם הפרסום בבמה הכי גדולה. כנסו כנסו
תומר ספירשטיין | 
פיצה האט. סופרבול 2017 (צילום יח"צ/ יוטיוב)
בלילה בין ראשון לשני זה שוב קורה. מאות מיליוני צופים מכל העולם יעסקו למשך כמה שעות רק בדבר אחד – בסופרבול האמריקאי? - מזמן לא רק ספורט - אלא רגע השיא של עולם השואו-ביזנס וענף הפרסום. תישארו – אין מה לפחד. מבטיח. יהיו גם פרסומות בין לבין.
מעבר לכסף, כמובן, סקרים שנערכים כל שנה בוחן את הרגלי הצריכה של הצופים, את הציפיות שלהם מהפרסומות ועוד. השנה, לפי המחקר, 53% מהצופים טענו כי הם יתאכזבו אם המשחק ישודר ללא פרסומות - ומדובר בעלייה של 5% מהשנה הקודמת.
 
מעבר לכך, 66% מהנחקרים אמרו כי תהיה להם העדפה כלפי מפרסמים שיעלו עם פרסומת בסופרבול מאשר ספונסרים של הסופרבול. מחקרים מראים לנו שהפרסומות משחקות תפקיד חשוב בסופרבול, אבל את זה כבר ידענו מזמן.

מה לגבי הדיגיטל והסושיאל מדיה?

מעבר כמובן לפרסומות עצמן, לסושיאל מדיה יש השפעה הולכת וגדלה גם על עולם הפרסום בבמה הכי גדולה. כמה גדלה? 60 אחוזים מהצופים, ומעל 85% מהמשתמשים בסושיאל מדיה, טוענים שהם מתעניינים בתוכן הנוסף לפרסומות - אותו הם יכולים להשיג בסושיאל.
 
שליש מהגולשים טוענים שהם משתמשים יותר בסושיאל במהלך המשחק מאשר בדרך כלל (בשגרת חייהם), ורבע מהגולשים אף הודו כי הם ישתמשו בסושיאל במהלך המשחק השנה לעומת השנה שעברה. רמת האינגייג'מנט, לעומת זאת, אינה מעודדת.
מחקרים מראים ירידה של 30% באינגייג'מנט בין הגולשים לתוכן בסושיאל לעומת השנה שעברה. בחודש ינואר, למשל, תוכן של הסופרבול קיבל CTR נמוך יותר מאשר תוכן אחר ב-48 אחוזים (!), למרות עלייה של מעל ל3-30% בכמות התוכן הרלוונטי בסושיאל.

אז מה מביא לירידה באינגייג'מנט?

נתון אחד מדבר על טראמפ. כן, טראמפ. מספר מותגים עלו עם פרסומות שמפגינות "חוסר אהדה" (בלשון המעטה) למסרים של הנשיא הנבחר (כמו באדווייזר), ותוכן פוליטי-אידיאולוגי נמצא בירידה מאז הבחירות וההשבעה. במילים אחרות - לאנשים קצת נמאס לקרוא על טראמפ.
 
וזה גם עודף בתוכן. יותר ויותר מותגים מנסים לקפוץ על העגלה של הסופרבול, מה שיוצר עוד ועוד תוכן - וכשיש יותר תוכן לאותה כמות אנשים, כל פיסת תוכן תקבל פחות אינגייג'מנט.
אבל איך הקהל משתמש בסושיאל בזמן הסופרבול? ויותר חשוב מכך - איך הסושיאל משנה את חוויית הצפייה בסופרבול? מחקר חדש מצא כי 78 אחוזים מהאוהדים יהיו בסושיאל בזמן המשחק.
אבל מה הם יעשו שם? אז 32% אמרו כי ישתמשו בסושיאל בשביל להגיב על מה שקורה במשחק. מספר משמעותי יותר - 38% - אמרו כי הם ישתמשו בסושיאל בשביל לשתף את דעתם על הפרסומות. עד כדי כך הפרסום משולב במשחק הזה. נתון נוסף ומשמעותי שעלה מהמחקר הראה כי 47 אחוזים מהאנשים שמארחים חברים לסופרבול, אמרו כי הזמינו 10 אנשים או פחות. המשחק שפעם התאפיין במסיבות גדולות הפך לאירועים קטנים ורבים - ויש לכך השפעה על המפרסמים.
פיצה האט היא אחד המפרסמים הכי רווחיים בסופרבול. בשנה שעברה המותג מכר פיצות בשווי 12 מיליון דולר רק באמצעות הדיגיטל והשיקה בפריסקופ את הפיצה החדשה והמיוחדת שלה, והשנה הם מתכננים לשבור את השיא הזה. הרשת כבר הודיעה לפני חודש על כוונתה לגייס 11,000 עובדים בכדי למלא את כמות המשרות הדרושות לסוף השבוע של הסופרבול, ומשתפת פעולה עם יאהו לטובת קמפיין ענקי של פנטאזי פוטבול בזמן המשחק, שישלב באנרים, פופ אפים, מודעות בסושיאל ועוד - הכל במטרה לגרום לקהל שלה להקליק לאתר ולהזמין.
 
שני מפרסמים גדולים נוספים בסופרבול הם פפסי וטוסטיטוס – והשנה הם גם משלבים כוחות ופונים בדיוק לאירוח ה"קליל" לאירועים: קולה ונאצ'וס. אבל יש פה סיפור נוסף, גדול הרבה יותר. לראשונה מזה 6 שנים לא תשודר פרסומת של פפסי קולה בסופרבול. במקרה של טוסטיטוס - 10 שנים. פריטו ליי, החברה מאחורי טוסטיטוס, החליטה למקד את הכסף שלה ב-3 ספוטים בדיגיטל במקום לשפוך את המיליונים שלה ולהתחרות על תשומת הלב של הצופה - שבכל מקרה נמצא בדיגיטל בזמן המשחק, ובעיקר בהפסקות השונות.
 
טוסטיטוס, אגב, לא רק משתפים פעולה עם פפסי קולה, אלא גם עם אובר - בקמפיין חברתי, המציג את השקית החדשה שלהם, עם חיישן המזהה אלכוהול בנשיפה עליו, ובמידה ושתיתם, השקית תציג לכם אזהרה וקוד הנחה לאובר. את הקמפיין הם משיקים כמובן בדיגיטל, בשיתוף עם שחקן הפוטבול דילייני וולקר, שהוריו נהרגו בתאונת דרכים לאחר שנהג שיכור פגע בהם.
ואם כבר דיברנו על רכבים, מחקר חדש בחן 5 קמפיינים של מותגי רכב שהיה להם קשר לסושיאל בסופרבול הקודם (ביואיק, אאודי, יונדאי, ג'יפ וטויוטה), ומצא כי לא רק שאותם מותגים הרוויחו גידול באוהדים ובעוקבים בסושיאל, אלא שאותם אנשים היו בעלי יותר השפעה ופעילות סושיאל מאשר לגולש הממוצע. השיח אודות המותגים עלה ב-17% בחודש שלאחר המשחק, כמות האוהדים בעלי ההשפעה (מעל 1,000 עוקבים) עלתה בכ-15%, וכאשר בחנו את הדמוגרפיות, מצאו נתונים לגבי ההכנסה הממוצעת של הקהלים שהגיבו, אזורי מגורים ואף תכניות טלוויזיה אותן אהבו, מה שהביא לחשיבה אסטרטגית נוספת לגבי פרסום בברייקים של אותן תכניות.
 
יונדאי, אגב, עולה השנה בקמפיין מאתגר מאוד - עם פרסומת שתהיה מוכנה רק לאחר המשחק. כן, קראתם נכון. ארבע שנים לאחר הפסקת החשמל בסופרבול שהביאה לעולם את אוראו כמביאת בשורת הריל טיים מרקטינג, יונדאי החליטה לביים פרסומת בהשתתפות חיילים שתתכתב עם זהות המנצחת בסופרבול - שתעלה מיד לאחר המשחק. גם סניקרס, אגב, הלכו על צעד דומה והם יביימו ויכינו את הפרסומת בשידור חי.
ואגב ריל טיים - וונדי'ס (רשת ההמבורגרים) יצאה בקמפיין קרוס-פלטפורם, שמצד אחד צוחק על המתחרים שמשתמשים בבשר מוקפא ומופשר, ומצד שני בסטוריס של אינסטגרם הראה מה אפשר לעשות עם בשר קפוא.


אגב, דיגיטל וסושיאל נותנים גם פתרון מצוין לחברות שלא מעוניינות להשקיע סכומי עתק בשביל ספוט אחד, ושימוש נכון בדיגיטל ובפלטפורמות הסושיאל יכול להניב תוצאות מעולות - אפילו אם רק המתחרים מפרסמים. ממש כמו שעשו וולבו, אז "חטפו" את הפרסומות של המתחרים על ידי כך שביקשו מהאוהדים שלהם לצייץ #volvocontest בכל פעם שמופיעה פרסומת של יצרנית רכב - כל יצרנית רכב - בזמן המשחק, ובתמורה הם יוכלו לזכות ברכב חדש עבור חבר שלהם. התוצאה? וולבו הפכה לשיחה משמעותית בזמן המשחק והפרסומות, למרות שלא השקיעה את התקציב הגדול שהשקיעו המתחרות, והכל בזכות הסושיאל.
ומה יהיה השנה? נותר לקוות שיהיה משחק טוב.
תומר ספירשטיין הוא מנהל? הסושיאל בסוכנות הפרסום GO-INTERACTION
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה