דעות

אשדוד בתנופת בנייה: האם הפקידים בממשלה יחליטו על עתיד העיר או הרשות המקומית?

התוכניות להגדלת היצע הדיור ופיתוח תשתיות התחבורה, האינטראקציה מול החברות היזמיות והמסר למדינה ולרשות מקרקעי ישראל. כיצד נערכת אשדוד לגידול של 100 אלף תושבים באוכלוסייתה? סגן ראש העיר עם התשובות  

שמעון כצנלסון | 
שמעון כצנלסון, סגן ראש העיר אשדוד (צילום מריאנה סדובסקי)
לאשדוד הגעתי ב-1973. באותם הימים התגוררו בעיר קצת יותר מ-40 אלף תושבים. כבר אז השילוב בין החומר האנושי למיקום הנפלא של העיר, הבהיר לי עד כמה גדול כאן הפוטנציאל. היום, כמעט 50 שנה מאוחר יותר, אשדוד היא כבר העיר השישית בגדולה בישראל. כ-250 אלף תושביה מרכיבים פסיפס אנושי מרתק של צברים ועולים, חילונים, מסורתיים וחרדים, אשר חיים יחדיו ומקיימים חיי קהילה שוקקים תוך שמירה על הסטטוס קוו בהתאם לעיקרון המנחה של "חיי ותן לחיות".
תכנונה הנכון של העיר מאפשר לייצר בה איכות חיים גבוהה עבור מגוון האוכלוסיות השונות. מדובר בין היתר בתשתית של כבישים רחבים, נתיבי תחבורה ציבורית, תכנון הנדסי של הגישות לעיר והיציאות ממנה. תוך פחות משעה ניתן להגיע מאשדוד למרכז הארץ ולהתחבר כמעט מיידית לכל הצירים הבין עירוניים החשובים.
בשנתיים האחרונות בהן אני מכהן בתפקיד יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה, שמתי דגש מיוחד על תחום הדיור ועל הגדלה משמעותית של מספר יחידות הדיור אשר יש לאשדוד להציע - הן למשפרי דיור, הן לזוגות צעירים והן לתושבים מבחוץ. באשדוד בונים בכל מקום: גם מפתחים רובעים חדשים ומעודדים יזמות, וגם מקדמים בנייה ברובעים הוותיקים במסגרת התחדשות עירונית - באמצעות תמ"א 38 ובינוי-פינוי. אצלנו עובדים על פי חוק ועל פי דין, ואצלנו לא נתקעים באמצע. היעד הוא ברור וחד משמעי: לפעול למען פיתוחה ושגשוגה של אשדוד ולמען איכות החיים של תושביה - זאת חובתנו. בתהליך הזה לחברות היזמיות והקבלנים יש תפקיד מרכזי, הם השותפים שלנו לתהליך. על כן ההנחיות שלי מאוד ברורות: ברגע שהיזם ממלא את כל הדרישות, יש לתת לו אור ירוק להתקדם.
נאבקים במנגנון
לצערי הרב, זה לא תמיד תלוי בנו. יותר ויותר פעמים אני נתקל בפקידות אשר קיבלה מנדט מהממשלה לקדם את ענייני הערים בכל נושאי התכנון והבנייה וכנראה שכחה שזהו תפקידם. ובכך, במקום לקדם איתנו ביחד, יד ביד את הבנייה באשדוד, הם מבקשים לא פעם לקבוע לנו מה טוב בשבילנו.
עם כל הכבוד, כנראה שבמשרדי הממשלה וברשות מקרקעי ישראל עדיין לא הפנימו שאנחנו, אלו שחיים את העיר ברמה היומיומית, יודעים הכי טוב מה טוב לערים שלנו. בשיחות עם קולגות מרשויות מקומיות אחרות אני רואה ושומע כיצד הם נאלצים להיאבק באותם מנגנונים אשר מנסים לכפות עליהם את חוות דעתם, כשהתחושה היא שמה שמנחה אותם זה הרצון לכפות את מרותם ולא צרכי ורצון התושב. חשוב להביא בחשבון כי בסופו של יום תושבי אשדוד נותנים בנו, שליחיהם בעירייה, אמון לתכנן ולבנות עבורם את העיר הטובה ביותר בהתאם לרצונות ולצרכים שלהם. ברור לי שמי שיושב בירושלים או בבאר שבע לא מבין כמונו, מה טוב לתושבי אשדוד.
שיהיה ברור, אנחנו לא ניתן לזה לעצור אותנו. אשדוד נמצא בתנופת בנייה, בהתאם ליעדים ברורים ולתוכניות עבודה מוגדרות. המטרה היא להמשיך בתהליך הצמיחה ולהביא את אשדוד לסדר גודל של 350 אלף תושבים. אנחנו כאן כדי למקסם את יתרונותיה של אשדוד כעיר אטרקטיבית, תוססת ומתקדמת.
הכותב: שמעון כצנלסון הוא סגן ראש עיריית אשדוד ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה