דעות

חוק הותמ"ל יאפשר הגנה על שטחים חקלאיים ועל הסביבה

לדברי האיש שהוביל את ההתנגדות להמשך חוק הותמ״ל בנוסח הקודם: ״בזכות הידברות נכונה ובריאה, הגענו להסכמות עם משרדי השיכון והפנים, יחד עם יו"ר הותמ״ל, מנכ״ל רמ״י ומנהלת מינהל התכנון. הצלחנו יחד למזער את הפגיעה בענף חקלאות, בשטחים החקלאים ובחקלאים"
שי חג'ג' |  1
שי חגג (צילום יחצ)
הותמ"ל, למי שלא מכיר, היא הוועדה שהקימה הממשלה כדי להכשיר הפשרת קרקעות חקלאיות למגורים, כחלק מהמאבק להוזלת מחירי הדיור. אם להשתמש בביטוי המיוחס לאחד משרי הממשלה בעבר – "יעלה כמה שיעלה, העיקר לחסוך. להוריד את מחירי הדירות".
על מידת חוסר היעילות של הותמ"ל ועל העוולות והנזקים הכרוכים בו יעידו אנשי הגנת הסביבה וחוקרים באקדמיה. המטרה - הגדלת היצע הדירות והוזלת מחיריהן – קידשה את האמצעים הדרקוניים שהכשיר החוק. בלי דיונים מיותרים, בלי שיתוף הציבור ותוך עקיפה של וועדות התכנון האזוריות, הופקעו קרקעות כדי להלביש אותם שלמות בטון ומלט. האדמות הופקעו, ונוצר בישראל מלאי של קרוב למיליון יחידות דיור מאושרות לבנייה – ובמבחן התוצאה – רק אחוזים בודדים של דירות נבנו ומחירי הדירות לא ירדו.
חמור מכך – אישור תכניות בנייה נעשה בלי לדאוג לתשתיות תחבורה ותשתיות ציבוריות אחרות משמעות כל זאת היא כאוס מוחלט. פקקי תנועה, מחסור במבני חינוך וחוסר בתשתיות ניקוז שיגרמו להצפות כמותן ראינו בשנים האחרונות. תכניות הותמ"ל פוגעות בשטחים חקלאים ופתוחים ובישובים חקלאים ותיקים, ובחוזקן של הערים הוותיקות, על ידי הפניית משאבים לשולי הערים.
בשנתיים וחצי האחרונות, מאז נכנסתי לתפקידי כיו"ר מרכז השלטון האזורי, שבנו ונפגשנו עם שרי הממשלה ועם בכירי משרדי הפנים והשיכון כדי להצביע על חוסר התועלת בחוק הותמ"ל ועל הפגיעה הקשה שהוא פוגע בשטחים הפתוחים ובריאות הירוקות. ואם נדרשו הוכחות נוספות, דירות מועטות נבנו ומחירי הדירות לא ירדו. בתקופה זו פורסם מחקר אקדמי שנערך בראשות פרופ' פייטלסון מהאוניברסיטה העברית – איש אקדמיה נטול אינטרסים, בו צויין: "ישראל מצויה כיום בבולמוס תכנוני למגורים, מתוך תפיסה שהגדלת היצע התכניות למגורים תביא להורדת מחירי הדיור. בולמוס זה נדחף על ידי התכנית האסטרטגית לדיור והסכמי הגג שנחתמים בין המדינה לרשויות מקומיות״.
דווקא משבר הקורונה שב והמחיש לנו את חשיבותו של ביטחון המזון, את הצורך להבטיח כי המשק הישראלי יוכל לספק בעצמו את מלאי המזון שאנחנו זקוקים לו, בעת צרה ועם תלות מזערית ביבוא.  ביטחון המזון חיוני, תשתית הכרחית לעצמאותה של מדינת ישראל ולהתמודדות בעתות משבר וזאת ניתן לקיים רק על ידי חיזוק החקלאות ועידודה. 
בזכות הידברות נכונה ובריאה, הגענו להסכמות עם משרדי השיכון והפנים, יחד עם יור הותמ״ל, מנכ״ל רמ״י ומנהלת מינהל התכנון.  הצלחנו יחד למזער את הפגיעה בענף חקלאות, בשטחים החקלאים ובחקלאים. כעת הגיעה הזמן להכין תוכנית חירום לאומית לבטחון המזון.
הכותב: שי חג׳ג׳, יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה שיוזיל את מחירי הדירות הוא אך ורק היפוך מגמה -
    רז 08/2021/12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    להוציא החוצה את העבודה. בלונג-ראן זה יוצא גם את האנשים. יצירת מקומות עבודה אינטנסיבים מחוץ לגדרה-חדרה, הוזלת מס חברות, עשיית כל מה שצריך כדי לשכנע גם חברות קיימות שנמצאות כיום במרכז וסביבתו לצאת החוצה. חג'ג' - מחוץ לקופסא. אתה מנסה ללכת בשביל שרבים לפניך הלכו בו ולא הורידו באגורה מחיר של דירה בישראל.
    סגור