דעות

פסיכולוג אחד שנותן שירות לאלפי תלמידים, קטסטרופה

על אף המצב הנוראי בו נמצא השירות הפסיכולוגי הציבורי, אנשי משרד האוצר לא מוצאים לנכון לקדם חתימה על הסכם שהיה אמור להיחתם כבר לפני שלושה חודשים, תוקעים מקלות בגלגלים ולא מבינים את חשיבות הטיפול הנפשי עבור הציבור
מיכל וולדיגר |  2
מיכל וולדיגר, יו"ר השדולה לבריאות הנפש (צילום אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אתמול (ראשון) ציינו את יום בריאות הנפש הבינלאומי ומחר, יום שלישי, 12 לאוקטובר למניינם, יעלה הנושא, לבקשתי, כיום מיוחד, בבית המחוקקים. במסגרת היום המיוחד, יתקיימו דיונים בנושא בשש ועדות שונות בכנסת. לאחר מכן יתקיים דיון סיעתי במליאה. כל סיעה תשלח נציג שידבר על הנושא מעל בימת הכנסת. ובין לבין יתקיים כנס מיוחד בו יקחו חלק חברי כנסת, אנשי מקצוע, עמותות ואנשי החברה האזרחית, בני משפחה ומתמודדים.
אי אפשר לפסוח על תערוכה מיוחדת שיצרו בני משפחה של מתמודדים, במסגרת עמותת "איכות בשיקום – יה"ל", תערוכה שתוצג לאורך כל היום. בהקשר של יום בריאות הנפש, חשוב לי להדגיש הפסיכולוגיים החינוכיים. התפקיד שלהם שמהווה למעשה בסיס לחברה אזרחית בריאה. הילדים שלנו, של כולנו, סובלים עקב מחסור חמור בפסיכולוגיים חינוכיים.
התקינה מדברת על פסיכולוג אחד לכל אלף תלמידים (מעט מידי), בפועל לצערי, יש פסיכולוג אחד שנותן שירות ל-3,000 תלמידים!
למרבה האירוניה, משרד החינוך הוסיף לאחרונה 100 תקנים. אם לא די בחוסר האמור, הרפורמה בחינוך המיוחד העלתה את עומסי העבודה של הפסיכולוגים החינוכיים, שנדרשים כעת לשבת בוועדות נוספות חדשות וארוכות יותר, ובדיונים על כמות גדולה יותר של תלמידים ובוודאי להתכונן לישיבות האלה, כל אלה דורשים זמן נוסף. זמן שנלקח מזמן הטיפול עם הילדים כיום. 
מנתונים שהגיעו לידיי - עומס העבודה הנובע מהוועדות שמתקיימות מתוקף חוק חינוך מיוחד, הוכפל בעקבות התיקון. למרות זאת, התגמול עבור תוספת העומסים לא תוקצב, לכן בפועל לא ניתן לפסיכולוגים כל תגמול בגין כך. גם בימי שגרה קיים עומס והפסיכולוגים עובדים בתנאים בלתי אפשריים, נוסיף לזה את העומס שנוצר כתוצאה משבר הקורונה והצורך במענים מיידיים לילדים, להורים ולצוותים חינוכיים והתוצאה - קטסטרופה. 
הפסיכולוגים החינוכיים בחודשים האחרונים עוסקים בטיפול בערימות בירוקרטיה, במקום בטיפול במצוקות נפשיות של ילדים ובני נוער במערכת החינוך. הנפגעים הישירים - אלו הילדים של כולנו. מדובר בעשרות אלפי תלמידים הסובלים מקשיים ומצוקות ואינם מקבלים טיפול. המחסור החמור בפסיכולוגים, עומסי העבודה הלא הגיוניים עבור אלה שכבר נמצאים במערכת גורמים למערכת לקרטע ולגבות מחיר שהוא יותר מידי כבד.
לצערי, על אף המצב הנוראי בו נמצא השירות הפסיכולוגי הציבורי, אנשי משרד האוצר לא מוצאים לנכון לקדם חתימה על הסכם שהיה אמור להיחתם כבר לפני שלושה חודשים, תוקעים מקלות בגלגלים ולא מבינים את חשיבות הטיפול הנפשי עבור הציבור.
שִׂימוּ לֵב אֶל הַנְּשָׁמָה / לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה
וְאוֹרָה כְּאוֹר הַחַמָּה / שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר בֹּקֶר
הצטרפו אלי מחר ליום המיוחד – יום בריאות הנפש שיצויין בכנסת, תוכלו לצפות בו בערוץ הכנסת ובאמצעים דיגיטליים נוספים. נקיים כאמור דיונים מיוחדים שמטרתם הורדת הסטיגמה, העלאת המודעות וקידום הנושא, הכל למען מתמודדי הנפש בישראל, למען משפחותיהם, למען כולנו.
הכותבת, מיכל וולדיגר היא חברת כנסת מסיעת "הציונות הדתית" ויו"ר השדולה לבריאות הנפש
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צודקת. (ל"ת)
    שרון 10/2021/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    הציונות הדתית בעד הפסיכולוגים החינוכיים
    סימה 10/2021/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מעניין. רוב הפסיכולוגים החינוכיים מצביעים לשמאל. כיצד ירגישו כאשר הציונות הדתית מייצגת את עניינם
    סגור