דעות

סוף למונופול על הכשרות - איך הרפורמה תשפיע עלינו?

רפורמת הכשרות שעברה בחוק ההסדרים תשנה סדרי עולם בתחום. ייעול המערך ישפר גם את איכותה של הכשרות, גם יוזיל את המוצרים שעליהם יש כשרות וגם יחסוך הרבה מאוד כסף לבתי העסק
יוליה מלינובסקי |  12
ח"כ יוליה מלינובסקי (צילום נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הידעתם שגם אם אתם לא שומרים על כשרות אתם עדיין משלמים עליה בביקור סטנדרטי בסופר השכונתי או כאשר אתם מתארחים במלון? לפי נתונים משנת 2015, בהערכה גסה, סך העלויות הכוללות של ענף הכשרות הן כ-2.8 מיליארד שקל בשנה, כ-3% מכלל עלויות המזון בישראל וזה לא כולל את עלויות הכשרות של פירות וירקות. דרישות הכשרות משיתות עלויות גבוהות ומייקרות את מחירי המזון בבתי העסק בתחום המסעדות, בתי הקפה, המלונאות, היבואנים, התעשייה, רשתות השיווק והמפעלים המייצרים מוצרי מזון ומוצרים נוספים.
אז מה בעצם שינינו? עד עכשיו לרבנות היה מונופול על שוק הכשרות וכל בר דעת מבין שמונופול הוא בדיוק ההפך משוק חופשי. המשוואה פשוטה, כשאין תחרות, בעל השליטה שולט בתעריף וכשיש תחרות אז המחירים יורדים. דמיינו לרגע שערוץ 12 היה הערוץ היחידי בטלוויזיה בלי תחרות, כנראה שמחירי הפרסום בו היו בשמיים. עכשיו תתארו לעצמכם שאומרים לערוץ 12 שפותחים עוד ערוצים שגם שם אפשר לפרסם- כנראה שערוץ 12 היה משתגע כי הזיזו לו את הגבינה. זה בדיוק מה שקורה עם עסקני הדת לקחו להם את הגבינה אז הם צועקים גוועאלד.
 
הצעד הראשון של ייעול מערך הכשרות החל השבוע. מה-01 בינואר 2022 בתי עסק יוכלו לקבל כשרות גם ממועצות דתיות שנמצאות ביישובים אחרים ולמה זה טוב? עד עכשיו בתי העסק היו כבולים למועצה הדתית שבתחומה הם נמצאים ואם משגיח מסוים היה שולל להם את תעודת הכשרות מסיבה לא עניינית אזי לא היה להם מה לעשות בנידון. אני אתן דוגמה קיצונית למקרה כזה- משגיח כשרות שהטריד מינית בעלת עסק מתל אביב וכשהיא איימה על המשגיח בתלונה, רבנות תל אביב-יפו שללה ממנה את תעודת הכשרות והיא לא יכלה לפנות לאף אחד. כעת, כשפרצנו את הגבולות הגאוגרפיים, אותה בעלת עסק תוכל לפנות למועצות דתיות אחרות.
השלב השני של הרפורמה יחל בתחילת שנת 2023, אז יוכלו גופים פרטיים שיעמדו בקריטריונים להעניק כשרות והתחרות תגדל. תחום נוסף שהכנסתי לחוק הכשרות הוא הייבוא. הייבוא הוא חלק עצום מכלל העלויות בתחום הכשרות ועד עכשיו כל המוצרים הכשרים שמיובאים מחו"ל היו מאושרים בבלעדיות על ידי הרבנות. הבשורה הגדולה בצעד הזה היא שאותם גופים פרטיים יוכלו להעניק כשרות למוצרים מיובאים, דבר שיוזיל את העלויות. 
שבירת המונופול בתחום הכשרות היא רק ההתחלה, כדי להוזיל עלויות, לשפר איכות ולייצר שוק חופשי אנחנו חייבים לשבור את הריכוזיות ולבזר סמכויות. כיו"ר הוועדה לשירותי דת יהודיים, אני מטפלת בנושאי דת ומדינה ואני מוצאת שלרבנות הראשית יש יותר מדי תחומים שהכוח נמצא רק בידיים שלה- הכשרות הייתה אחד מהם. בגיור, נישואין וגירושין עדיין יש להם מונופול- אני כאן כדי לשבור אותו.
הכותבת יוליה מלינובסקי חברת כנסת ממפלגת ישראל ביתנו, מכהנת כיו"ר ועדת מיזמי תשתית לאומיים ושירותי דת יהודיים.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    בסה"כ יוצרים בלגן בכשרות (ל"ת)
    ליאת 01/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    עוד טינופת גויה !!! (ל"ת)
    אסף 01/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 10.
    יימחה שמה . מעל פני האדמה (ל"ת)
    סמי 01/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 9.
    פשוט משקרים! המחירים יעלו! אף אחד פה לא מבין בכשרות! (ל"ת)
    אמיתי 01/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    צ
    ל 01/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חמורה שלא מבינה כלום הכול הפוך ממה שהיא אומרת הכשרות לא תהי כשרות המחירים יזנקו אנשים יפסיק ללכת למסעדות לא מבינה כלום
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    כמה טוב שהחרא-דים לא אוחזים בהגה השלטון
    535 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    3 2
    הגיע הזמן לשבור את המושחתים. כדי לקבל אישור כשרות של מוצר בחו"ל היו מכריחים את המבקש לשלם עבור נסיעה לחו"ל למשך שבוע או יותר. לחו"ל ומלווה למשך תקופה של כ 7 לילות ++ כאילו שהנוסע היה מבקר בחברה
    סגור
  • 6.
    יוליה
    שלמה 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים לא ירדו תסתובבי בדיזנגוף סנטר כמה עולה פיצה בלי הכשר 18 שקל למשולש בבני ברק מגש עולה 25 שקל עים הכשר אז איפה הוזלה שלא נדבר על כל המוצרים בתא הכל יקר תיבדקי ותראי בבני רק או ירושלים בזיל לזול
    סגור
  • 5.
    אי אפשר שלא לערבב חלב ובשר, שניהם חלבון (ל"ת)
    אהרון שביט 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    מי יפקח על כל הבלגן החדש?
    מה זה משנה 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי קובע את הקריטריונים להענקת כשרות? זה לא רק טכני או הזזת נגבינה של הרבנים כפי שכתבת.. שינוי אמיתי הוא לראות איפה יש בעיה לפני שצועקים ישר ''מונופול'' רואים איך אפשר לתקן ואז מבצעים. לא צריך לשפוך את המים עם התינוק.. יש ים של פרטים ומשתנים לגבי כשרות המזון זה לא רק חותמת- לפחות לא אמור להיות כך..
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד,המשיכו כך. (ל"ת)
    מוטי 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    באמת המחירים ירדו עכשיו...
    הבן של יוליה 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עובדים על אנשים משרד האוצר הודה שהרפורמה תייקר את העלויות
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד, ח"כ מלינובסקי. תמשיכו לעשות את השינוי.
    רינה פורת 01/2022/05
    הגב לתגובה זו
    13 4
    גאים בך ובכם! יישר כח!
    סגור