דעות

בלי ליווי חברתי – אין עתיד להתחדשות עירונית

אם בעבר השחקנים המרכזיים היו היזם והרשות המקומית, הרי שכיום ללא מעורבות ישירה של בעלי הדירות, לא ניתן לקדם את התהליך. הצלע של הדיירים הוותיקים חייבת להתחזק משמעותית
ליאת שוחט | 
ראש עיריית אור יהודה, ליאת שוחט (צילום ראובן קפוצ'ינסקי)
עד לפני מספר שנים, תוכניות התחדשות עירונית בישראל לקחו בחשבון בעיקר שני שחקנים מרכזיים – הרשות המקומית והיזם עצמו. היום כבר כולם מבינים שכל תהליך נכון בנוי על 3 צלעות ולא יכול להצליח ללא מעורבותם הישירה של בעלי הדירות בבניינים הוותיקים.
זהו אינו משולש שווה צלעות. בעוד שהיזם והרשות מחזיקות במידע ובידע, בקרבה למוקדי קבלת ההחלטות ובחוסן הכלכלי, הרי שדיירי הבתים הוותיקים הם ברובם ללא ידע מקצועי בתחום, חלקם מבוגרים, עולים שאינם דוברי עברית או חסרי חוסן חברתי וכלכלי שיאפשר להם לעמוד על שלהם מול גוף עסקי חזק.
כבר בשלבי התכנון הראשוניים היה ברור לי שכדי שפרויקטים בעיר ינועו על המסילה בדרך לביצוע ויגיעו לקו הסיום, הצלע של הדיירים הוותיקים חייבת להתחזק, להיות מעורבת, מיודעת, ובעיקר היא חייבת לבנות אמון ושיתופי פעולה עם שתי הצלעות האחרות. כשאני פוגשת את היזמים, אני אומרת להם באופן הברור ביותר: דקה אחרי שהפרויקט יושלם, אתם תיעלמו מהשטח, בעוד אנחנו נישאר עם הדיירים ונתמודד עם הבעיות שנשארו במתחם. כל צורך שלא מקודם כבר בשלב התכנון, מיועד להפוך לבעיה בסוף הדרך, ואת זה אני רוצה למנוע מההתחלה.
לצערי הרב, אנו רואים לא מעט פרויקטים ברחבי הארץ של מיזמי התחדשות עירונית בשכונות וערים שונות שנותרו "תקועים" שנים על גבי שנים בשל התנגדויות של הדיירים או מסיבות אחרות, כל זאת לאחר שנוצר משבר אמון עמוק אל מול מה שהם תופשים כמערכת ממסדית משומנת המנסה להפיל אותם בפח. גם אנחנו למדנו על בשרנו, כשתכנית שקודמה עוד בטרם כניסתי לתפקיד לפני 6 שנים, נעשתה ללא כל שיתוף עם הציבור וממש כ"הנחתה מלמעלה". היום כבר ברור אצלנו לכל יזם שנכנס לעבוד בעיר, שללא בעלי הדירות והמעורבות הישירה שלהם – זה לא יעבוד.
באור יהודה נהרס הבניין הראשון לפני כחודשיים בפרויקט הכלנית. הפרויקט המדובר בצפון העיר כולל הריסת תשעה מבני מגורים (114 יחידות) ברחובות הכלנית והאיריס, כשאת מקומם יחליפו שמונה מגדלי מגורים בני 17 קומות ו-656 יחידות דיור. לא בכדי הפרויקט הזה היה הראשון שיצא לדרך באור יהודה. בפרויקט הכלנית זיהינו מהרגע הראשון דיירים אכפתיים, חרוצים ובעיקר מעורבים שנכנסו לתמונה מהרגע הראשון, והיו שחקן דומיננטי במשולש הזה. בלעדי המעורבות שלהם, הפרויקט הזה לא היה יוצא לדרך.
במשך השנים האחרונות יצרנו מנגנון מובנה שבו מנהלת ההתחדשות העירונית שלנו יחד עם עובדים סוציאליים מהאגף לשירותים חברתיים וקהילתיים מלווים באופן צמוד את הדיירים. הם מקיימים עבורם הכשרות כדי להכיר את כלל המושגים שהיו זרים להם לחלוטין עד לפני רגע, משמשים כגורם מייעץ ומלווה ומעניקים מעטפת חברתית כדי לסייע להם להתמודד מול היזמים והגורמים הנוספים המעורבים בתהליך. המעטפת של התמיכה, המידע והחיזוק נועדה שלא להותיר אף אחד מהדיירים מאחור ללא מענה, ללא הבנה בסיסית וללא כתובת מסודרת.
בין השאר אנו מבצעים שיתוף של התושבים בתהליכי התכנון מתוך התפיסה שידע הוא כוח. אנו מעצימים את הדיירים על ידי שיתופם במהלכי התכנון ומיידעים אותם בכל התפתחות ושלב באמצעות כנסים, אסיפות ואמצעי תקשורת ייעודיים להפצת המידע השוטף. הקמנו מרכז מידע ייעודי בשכונת סחל"ב הוותיקה (שעתידה לעבור התחדשות עירונית) המשמש לדיירים ככתובת לקבלת מידע שוטף.
אבל הדבר החשוב ביותר שעשינו בהקשר הזה הוא שהכנו נוהל חברתי שמחייב את יזמי הפרויקטים כיצד להתנהל נכון מול הדיירים. בין שאר התנאים המחייבים בנוהל הגדרנו שעל היזם לזמן את נציגי התושבים ובאי כוחם לפגישות תכנון וכן להכין דו"ח חברתי על מצבם של הדיירים, שאיתו למעשה ניתן לתת מענה הדוק ואפקטיבי יותר לצרכים שלהם.
פרויקט הדגל שלנו בתחום ההתחדשות העירונית הוא פרויקט השכונות הדרומיות שקרובות מאוד לנתב"ג, נמצאות בקו הרעש ובמשך שנים נמנעה מהתושבים המתגוררים בדירות מטות ליפול האפשרות לקדם תכניות לחידוש המבנים בשל מגבלות גובה ורעש.
לשמחתי הרבה, הצלחנו לקדם תכנית ייחודית בוותמ"ל שתיתן מענה ל-2,200 משפחות שמתגוררות באזורים אלו. זה מגה פרויקט, שכן במקום הדירות הללו יוקמו כ-10,000 יחידות דיור חדשות. בשכונות אלו הקמנו מערך של יועצות חברתיות, שיוזמות ועורכות מפגשים עם הדיירים ברמת הבניין הבודד. בנוסף, עובד קהילתי מטעם האגף לשירותים חברתיים וקהילתיים של העירייה מצוי פיזית בשכונות כדי לספק מענה מקיף לדיירים.
גם החברה הכלכלית לפיתוח אור יהודה פועלת להנגיש מידע מקצועי לדיירים. היא פועלת יחד עם נציגי התושבים לבחירת עו"ד שמסייע להם בכל ההתנהלות אל מול היזם ובהמשך גם בבחירת היזם שיבצע את הפרויקט. מעל הכול, חשוב לי שלדיירים תהיה אוזן קשבת, ואת זה מאפשרת המנהלת להתחדשות עירונית שמשמשת ככתובת על ומעניקה לדיירים דלת פתוחה ומעטפת תמיכה שכל כך חשובה להם.
סימנתי מטרה חשובה סביב נושא מעורבות התושבים, כיוון שאני רואה חשיבות עצומה בהזדמנות לעשות צדק היסטורי עם הדיירים הוותיקים. מעבר למשמעות החברתית והמוסרית של המהלכים הללו, הם בעיקר מצעידים את מיזמי ההתחדשות העירונית לעבר הצלחתם וסיומם במועד. אפילו היזמים, שבעבר לא תמיד הבינו את החשיבות שבשיתוף הדיירים והתמיכה בהם, כעת ממש דורשים שהדיירים יעודכנו וירגישו שהם שותפים משמעותיים בפרויקט, כי הם מבינים שכך זה פשוט מצליח ועם הצלחה אי אפשר להתווכח.
הכותבת: ליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה