דעות

ההתחדשות העירונית ביבנה בתנופה: לא משאירים אף אחד מאחור

יבנה היא אחת הערים הצומחות בישראל, אשר קלטה בשנים האחרונות אלפי משפחות צעירות. העירייה חתמה בשנת 2018 על "הסכם גג" במסגרתו הוקמו כ-2,700 יחידות דיור שכבר אוכלסו בשכונת "נאות שמיר". במקביל מקדמת העירייה תכנית להקמת 12,000 יחידות דיור בשכונה חדשה בדרום העיר
צבי גוב-ארי |  12
ראש העיר יבנה, צבי גוב-ארי (צילום עמית אלפונטה)
עירנו חרטה על דגלה את החזון לפיו "לא משאירים אף אחד מאחור" וברוח זו אנו פועלים בשנים האחרונות לקידום משמעותי של תחום ההתחדשות העירונית. העיר צומחת ומתפתחת בקצב ולשמחתי התוכניות שיזמנו יוצאות אל הפועל. זו עיר תוססת ומתפתחת עם רמת ביקוש אדירה למגורים בעיר.
מתוך תפישה זו יזמתי לפני כשנתיים את הקמתה של 'המינהלת להתחדשות עירונית' במטרה לקדם את התחום ולאפשר לתושבי העיר תמיכה וליווי לכל אורך התהליך.
לפני כחצי שנה אימצנו בוועדה המקומית מסמך מדיניות להתחדשות עירונית, אשר קודם על ידי העירייה בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. במסמך זה ערכה העירייה מיפוי מלא של כלל השכונות הוותיקות בעיר, והיום ניתן להגדיר ולמפות עבור כל בניין את ההיתכנות להליך ההתחדשות המתאים ביותר.
בדרך זו פרוסים בפנינו מכלול האפשרויות, החל מפינוי בינוי, תמ"א 38, שיפוץ חזותי של המבנה או פתרונות משולבים אחרים. אפשרנו לתושבי העיר וליזמים רמת ודאות גבוהה והבנת מפת האפשרויות העומדות לרשותם למימוש המדיניות העירונית.
בימים אלה אנו מובילים בשיתוף הרשות הממשלתית תכנית בניינית, המחליפה את תמ"א 38 ותאפשר להמשיך ולקדם פתרונות נקודתיים לבניינים בודדים במרחב העירוני.
ההתעניינות הגוברת מעידה על אטרקטיביות העיר והביקוש למגורים בה, דבר המתבטא הן מחירי הנכסים והן מבחינת היכולת העירונית לפעול ולקדם פרויקטים של התחדשות עירונית.
בשכונותיה הוותיקות של העיר כ-4,500 יחידות דיור. במסגרת תוכניות פינוי-בינוי ותמ"א 38 הנמצאות בשלבי ביצוע, מקודמות ואלה שעתידות להתממש בשנים הקרובות, צפויות להתווסף עוד כ-7,200 יחידות דיור. מרבית יחידות הדיור יהיו לאורך ציריה הראשיים בעיר- שדרות דואני ושדרות העצמאות.
מטבע הדברים, כאשר מדובר בסדרי גודל כאלה של התחדשות, הראייה הינה רחבה ומסמך המדיניות מאפשר התבוננות והתייחסות מפורטת לתשתיות והסביבה כולל כבישים, חניות, מוסדות ציבור, מוסדות קהילה ועוד.
כ-7 מתחמי פינוי בינוי נמצאים בשלבי ביצוע או בשלבי תכנון מתקדמים ובהם כ-3,000 יחידות דיור, בנוסף לתוספת של כ-200 יחידות דיור במסגרת תכניות תמ"א 38. בשנים הקרובות צפויים עוד כ-9 מתחמי פינוי בינוי עם כ-4,000 יחידות דיור, לצד תוספת של כ-400 יחידות דיור במסגרת תמ"א 38.
בין התכניות הבולטות ניתן לציין את תוכנית "שבזי" המקודמת על ידי העירייה והרשות להתחדשות עירונית. במתחם כ-240 יחידות דיור במצב הנכנס וכ-1,000 במצב היוצא. מדובר על מתחם מורכב, אשר היה מעוכב מזה מספר שנים והיה ניסיון לקדם רק חלק ממנו על ידי מספר יזמים.
 
במטרה לכלול את כל יחידות הדיור בהליך ההתחדשות, לקחנו את המושכות ובעבודה אינטנסיבית עם צוותי התכנון צפויה התוכנית להיכלל בדיון בוועדה המקומית לשם המלצה להפקדה. ראוי לציין כי  מזה מספר שנים מוגדרת הוועדה כעצמאית עם תוכנית מתאר כוללנית, דבר המקנה לנו אפשרות לקדם ולאשר את מרבית תוכניות פינוי-בינוי ברמה המקומית ולהניע את התהליכים בעניינם.
אני רואה בהתחדשות העירונית כלי משמעותי וחיוני לשמירה על ביטחונם של התושבים, אמצעי לשיפור רמת החיים ושינוי חיובי נוסף באזוריה הוותיקים של העיר. בדרך זו אנו מביאים גם לשיפור המרחב הציבורי באופן התואם את החיים במאה ה-21.
החזון שקבעתי הוא לבנות את החדש מבלי להותיר מאחור את הישן. פרויקט התחדשות עירונית הוא אמצעי אסטרטגי להביא לרווחת תושבי השכונות הוותיקות על מנת שייהנו מאיכות חיים ומגורים בדירות מודרניות, בטוחות יותר ובסביבה נעימה.
הכותב: צבי גוב-ארי, ראש העיר יבנה
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    באשר יגורנו בא התנועה כבר עכשו כבדה מאוד
    יבנה 01/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    והאיש הזה יהפוך אותה לבלתי נסבלת .שיגיעו הבחירות כבר,כי זה פוגע בכול אחד מאיתנו אישית.
    סגור
  • 9.
    ראש עיר פחחחחח
    ציבור עלוב 01/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראש עיר פשוט פח זבל... השאיר את התושבים של השכונות הוותיקות כצאן לטבח... אין חניות... אין תשתיות... זבל נערם בפחים.... והוא שותק.... הרי לא מזמן הוא קרא לתושבי אחת השכונות הוותיקות ציבור עלוב..... צבי אתה מושחת בכל מובן המילה... פשוט פח אשפה של ראש עיר ... אנחנו נראה לך מה זה ציבור עלוב.... ראש מאפיה
    סגור
  • 8.
    אני מאוד מכבד את ראש העיר אבל מרגיש זלזול בשכונות הוותי
    תושב יבנה 01/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראש העיר פיתח יבנה בצורה מדהימה לעומת קודמיו שהשאירו את יבנה בגירעון ובקושי עם בלטות שבורות, אבל השכונות הוותיקות בלי פארקים, בניינים ישנים מוזנחים, מקווה שבאמת העירייה תדאג לפתח את האזורים האלו.
    סגור
  • 7.
    תודה
    גבי אלקובי 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 3
    תודה לראש העיר צבי גובארי ולמחלקות תיכנון ונדסה גבי אלקובי יור השחף
    סגור
  • 6.
    יבנה
    גבי 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 5
    יבנה אחת הערים המטופחות והמתפתחות בישראל. ראש העיר גוב אריה כשמו כן הוא. ממש ארי. עושה עבור התושבים יומם וליל. נכון הוא קשוח אבל אילמלא תכונה זו לא היה מעיף את העיר להיכן שהיא. צביקה יישר כח. אוהבים את פועלך ואותך
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    ומה עם תשתיות מתאימות?
    יבנאית 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הכבישים עדיין צרים וגרועים ויהיו בהם פקקי ענק. אין חנייה כמו שצריך. אין מספיק מרפאות ושירותים בשכונות הישנות יותר. הפסקות חשמל למכביר. אין תחבורה ציבורית ראוייה. תדאגו גם לתשתיות הולמות בהתאם!!!
    סגור
  • 4.
    כותב הכתבה הוא ראש העיר המושחת בעצמו
    יבנאי 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מושחת. מושחת. מושחת ודיקטטור. הבעיה שאף אחד לא יוצא מולו.
    סגור
  • ראש מאפיה
    ציבור עלוב 01/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראש עיר פשוט פחח
    סגור
  • 3.
    בולשיט
    הגמד מהיה היה 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בדואני בין העצמאות לשבזי, מנסים ליישם מ1980 ולא מצליחים. תוכיח שאתה מסוגל ליישם פינוי בינוי ב'שיכון חיסכון' ואז נגיד שאפו!!!
    סגור
  • ברור, כי תושבי השכונה לא מוכנים לחתום
    יבנאית 01/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ולהתחיל את פרוייקט פינוי בינוי עם השכטנה שצמודה אליה. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה.
    סגור
  • 2.
    גוב ארי
    אריה 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 5
    הלוואי על כל ראשי הרשויות בישראל איכות אנושית וביצועית כדוגמת גוב ארי ..מדינתנו הייתה חזקה ובריאה יותר .
    סגור
  • 1.
    כול הכבוד לראש העיר יבנה
    קובי חן 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 6
    זה ראש עיר גם אנשים לא עשירים מגיע להם הגנה מרעידות אדמה וגם מירפסת ומעלית אז מה? ראש העיר שלנו במוצקין רדום
    סגור