דעות

אנחנו על פי תהום ונתניהו דוהר ללא בלמים

במדינת ישראל אין חוקה. חוקי הייסוד שאמורים היו להוות בסיס לחוקה, הפכו בשנים האחרונות לפלסטלינה בידי הממשלה שעיצבה אותם בהתאם לצרכיה
ח"כ עודד פורר |  8
עודד פורר (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
כחודש לאחר הקמת הממשלה ונראה כאילו מיומה הראשון כיוונו ראשיה את היעד לתהום והם דוהרים לשם במלוא המרץ. זמן קצר לאחר כינון ממשלת נתניהו השישית ובמקביל לפרסום כוונות החקיקה והרפורמות המשפטיות שמשמעותן הכפפת הרשות השופטת לרצון הממשלה - הודיע האנליסט הראשי האחראי על דירוג ישראל בחברת הדירוג הבינלאומי S&P כי החלשת מוסדות מדינה מהווה סיכון לדירוג האשראי.
הוא חזר על אזהרתו בראיון נוסף כשבועיים לאחר מכן. לאחר מכן הודיע נגיד בנק ישראל לנתניהו כי חברות הדירוג והמשקיעים מודאגים מהמצב בישראל והצטרף לאזהרות מפני פגיעה בדירוג האשראי. בתוך כך - 270 כלכלנים שיגרו מכתב אזהרה לממשלה מפני ההשלכות הכלכליות הקשות של מדיניות החקיקה הממשלתית. לא זו בלבד, אלא שבמהלך הימים האחרונים הודיעה חברת פפאיה גלובל, ששווייה כחצי מיליארד ש״ח ומעסיקה כ 500 עובדים, שבכוונתה להוציא את כספיה מישראל. הצטרפו להודעתה זמן קצר לאחר מכן קרנות הון סיכון, שהודיעו גם הן כי יוציאו את כספן מישראל.
 
תגובת ראש הממשלה לא איחרה לבוא – מסיבת עיתונאים, כמיטב המסורת. התאורה נכונה והסאונד מדהים, אך המסר קטסטרופלי. נתניהו הציג את מצבה הכלכלי הנוכחי של מדינת ישראל, של ירידת חוב וכלכלה צומחת. הוא רק שכח לציין שאת הנתונים הללו הוא הצליח להציג בזכות המדיניות הכלכלית האחראית שהוביל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, שצמצם את החוב, העביר את המשק לצמיחה גבוהה ותעסוקה מלאה, תוך שהוא שומר על מצב אינפלציוני נמוך מזה הקיים בכל העולם.
מובילי המשק, בישראל ובעולם, אינם מתרשמים ממסיבות עיתונאים. הם בוחנים ונבחנים על פי תוצאות ויודעים להבדיל בין מדיניות כלכלית לבין פופוליזם מתובל בצרכים משפטיים אישיים. ואכן, מסיבת העיתונאים לא הועילה. לאחריה, הוסיפו והצטרפו לאזהרות מנהלים כלליים לשעבר במשרדי ממשלה (חלקם אף מונו על ידי נתניהו) ואליהם גם נתונים מדאיגים מהבורסה הישראלית. לכך יש להוסיף כמובן את אזהרות הממשל האמריקאי וההשלכות הבינלאומיות של מדיניות זו.
כתגובה, לאחר שהבינו בממשלה שמסיבת העיתונאים לא צלחה, עברו מיד לתכנית ב׳ – האשמת המזהירים בדרדור המצב. לעומת זאת, כדאי לבחון מה היו פעולות הממשלה מעבר לאותן הצהרות ומה היו הנושאים שהביאה הממשלה לכנסת נוכח המצב – ממשלת ישראל התייצבה כאיש אחד בלב אחד, להצביע בעד הנושאים הקריטיים לכלכלה הישראלית – שינוי שמו של משרד ירושלים ומורשת כך שייקרא מעתה ״משרד המורשת״ והשר ייקרא ״שר המורשת".
 
הממשלה כמובן לא הסתפקה בכך אלא שגם הביאה לאישור הכנסת את החלטתה למנות את מי שהיה השר במשרד הרווחה (לא שר הרווחה אלא השר במשרד הרווחה), ולמנות אותו לשר העבודה בנוסף על תפקידו כממלא מקום שר הבריאות. זאת שבוע לאחר שהעסיקו את הכנסת בהקמת משרד ירושלים ומסורת ישראל ומינוי השר לענייני ירושלים ומסורת. לא זו בלבד, אלא שהודיעו שיטפלו מידית בנושא שהכי מטריד את אזרחי ישראל הנאנקים תחת יוקר המחייה ושמדיר שינה מעיני קובעי דירוג האשראי ונגידי הבנקים בעולם – יחוקקו חוק שיבטל את פסיקת בג״צ ויאפשר למנות את אריה דרעי לשר למרות הרשעתו הנוספת בפלילים.
מדובר בתיאור המצב בשבועות האחרונים ולא באחד מסיפורי אפרים קישון ז״ל. תיאור המצב הזה מוביל למסקנה אחת ברורה – ממשלת נתניהו מסירה את הבלמים תוך שהיא מדרדרת את מדינת ישראל לתהום. יש צורך בקידום רפורמות משפטיות. ישנה חשיבות בחידוד ההפרדה בין שלושת הרשויות, המחוקקת, המבצעת והשופטת. יש לצקת איזונים ובלמים על מנת שהרשויות יוכלו להתחרות זו בזו, אך הרפורמה שהממשלה מקדמת משמעותה הכפפת הרשות השופטת למבצעת, כשהאחרונה כבר שולטת כמעט באופן אבסולוטי ברשות המחוקקת. את ביטול הפרדת הרשויות הזו חייבים לעצור. במדינת ישראל אין חוקה. חוקי הייסוד שאמורים היו להוות בסיס לחוקה, הפכו בשנים האחרונות לפלסטלינה בידי הממשלה שעיצבה אותם בהתאם לצרכיה, כולל ערב הקמת הממשלה הנוכחית.
 
הבעיה המרכזית, שהבסיס לקבלת החלטותיו של נתניהו הוא הצורך הפוליטי להחזיר את אריה דרעי לשולחן הממשלה ולפתור את בעיותיו המשפטיות האישיות, ולכן, הוא אינו מאזין לאזהרות הכלכלנים, למרות שהוא יודע שהם צודקים. האחריות מוטלת כעת לפתחם של חבריו של נתניהו לתנועת הליכוד. דווקא אלו שהחלו את דרכם בליכוד כתנועה לאומית ליברלית, חייבים ללגום מיץ אומץ ולהודיע שלא יאפשרו את קידום הרפורמות עד להבטחת הפרדת הרשויות ושמירה על המשטר הדמוקרטי בישראל. אין טעם לתלות תקוות בכך שנתניהו יחזיר את הבלמים כדי לעצור את ההתדרדרות, דווקא מאלו שאינם חברי ממשלה אך חברים בקואליציה שעוד נותרה בהם טיפת הגינות, ציונות ואהבת מדינת ישראל, מצופה להיות אנשים במקום שכרגע אין איש ולהציל את הממשלה הזו מפני עצמה ואת מדינת ישראל מפני הרס הכלכלה.
הכותב: עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות וחבר הכנסת מטעם ישראל ביתנו, כיהן כשר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל מטעם מפלגת ישראל ביתנו. בעבר היה מנכ"ל משרד העלייה והקליטה ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    קשקוש מוחלט
    עומרי 03/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מגיע ממפלגת לה קוזה נוסטרה פשול שם מי שמדבר נעלם, ולכם ההיא ישבה בכלא העיקר לא לפתוח על אתם יודעים מי.. היית מנכל משרד קליטה מושחת שהכניס לשם עובדים חדלי אישים על ימין ועל שמאל, אחרי שר חקלאות שסגר עם החברים שלו במועצות השונות גזרות על העם, וכל זה בזמן שהוא וחבריו השקרנים מטיפים לשוק חופשי ללא בושה.
    סגור
  • 7.
    הגיע הזמן להכתיר את אהוד ברח ואהוד אולמרט האסיר שלכם
    רר 03/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה רוע יש לכם לא למדתם מההיסטוריה חושבים שרק אתם הכי טובים והכי הכי בכל דבר צבועים וגיזענים הכי גדולים שיחררו את אהוד ברח מאיפה כל העשרות. מיליונים שיש לו אין פלא שהוא פוחד לשינוי קצתתת
    סגור
  • 6.
    פורר
    אא 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פורר הוא גדול שונאי ישראל וגדול הפשיסטים שעשו עלייה לארץ ישראל ,
    סגור
  • 5.
    תיקים פתוחים או יפתחו לכמעט כל האופוזיציה
    דודו 02/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    פחדניםם מוגי לב וגם כסילים
    סגור
  • 4.
    השמאל מבועת מאבדן שליטה במדינה
    אריק 02/2023/05
    הגב לתגובה זו
    4 3
    למה לא היו מבועתים כאשר חולה האגו אהרון ברק וחבר מרעיו קבעו שהכול שפיט ובית המשפט יכול לבטל חוקי כנסות והחלטות ממשלה? בפועל ביטל את יכולת הממשלה למשול ואת יכולת הכנסת לחוקק חוקים, מה שמהווה ביטול הדמוןקרטיה (בה שלוש רשויות: מחוקקת, מבצעת ושופטת). הוא לקח הכוטל. הרפורמה רוצה להחזיר את נמצב לקדמותו שזהו המצב הדמוקרטי התקין, לפני שחולה האגו שבר את הכלים הדמוקרטיים. ומזה אתם מפחדים כי בדמוקרטיה השמאל גמור, העם לא רוצה אותו. הוא ניתלה בבית המשפט כדי לנסות למנוע מהממשלה הנבחרת לבצע תפקידה. לא יעזור לכם!!!
    סגור
  • 3.
    דברי הבלע של פורר
    מחמוד ע 02/2023/05
    הגב לתגובה זו
    6 3
    מר פורר מכובדי כמה חבל כי דבריך הזויים ואינם אלא מתקפה ישירה על העם והמדינה ועל הכרעת הבוחר !אין ולא היו הדברים מעולם.וחוץ מאשר יסיון להסית כנגד השלטון הקיים וכנגד מעשיו אין ולא היה דבר!מר פורר מה חבל שאתה בכהונתך הקצרה כשר חוץ מאשר חורבן לחקלאות לא הצלחת לעשות ! ואובדן המשילות שלכם נראה בכל עין ובכל מקום ומשכך,על ולמה יצא זעמך?היתכן כי התסכול כי העם זרק אתכם אל מעבר לפרגוד כה מרגיזה אותך עד כי אינך מודע לדבריך??
    סגור
  • 2.
    השמאל רוצה להכתיר את אסתר למלכת ישראל. כניראה כהקדמה ל
    יוסי 02/2023/04
    הגב לתגובה זו
    3 3
    השמאל רוצה להכתיר את אסתר למלכת ישראל. כניראה כהקדמה להכתרת המלך המשיח. אמן
    סגור
  • 1.
    פורר
    יוסי 02/2023/02
    הגב לתגובה זו
    6 3
    מענין פורר אם הייתה עשביו בליכוד עם ליברמן הייתה מדבר ככה נגד ראש הממשלה של ישראל ששנים רבות שרת את כלכלת מדינת ישראל בהצלחה מרובה
    סגור