דעות

ירושלים כמקור השראה: הלקחים שישפיעו בקרוב על הכלכלה הישראלית

ירושלים ממשיכה ללוות אותי, ללמד אותי ולכוון אותי. גם היום במשרד הכלכלה חשוב לנו להביט על ירושלים כמקור השראה לכל עם ישראל. אלו לקחים שאנו מיישמים במשרד בימים אלו, ומשוכנעים שבעתיד הקרוב ישפיעו על הכלכלה הישראלית כולה | טור דעה מיוחד של השר ניר ברקת ליום ירושלים
ניר ברקת |  5
ניר ברקת (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, משה שי, יונתן זינדל, Zack Wajsgras, נעם רבקין פנטון, shutterstock)
יום ירושלים מזמן קריאה מחודשת לאחדות ולאחווה. האמירה "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" היא לא סיסמה ריקה מתוכן – היא תמצית הכמיהה של העם היהודי לארץ ישראל; זו אמירה שהחזירה אותנו הביתה. במיוחד בימים אלו, עלינו לשאת עיניים לבירתנו כדי להבטיח את קיומנו לשנים ארוכות קדימה.
כשיצאתי מלשכת ראש עיריית ירושלים בפעם האחרונה ידעתי שאף פעם לא באמת אעזוב את העיר. ירושלמי אמיתי אשאר כל חיי. אז, ישבתי בבניין העירייה, המשקיף על חומות העיר העתיקה. היום, שלושה קילומטרים מערבה, אני מביט על מדינת ישראל כולה, ובכל זאת, ליבי במזרח; ירושלים ממשיכה ללוות אותי, ללמד אותי ולכוון אותי, גם כשר הכלכלה.
 
בין סמטאות העיר העתיקה, במורדות הר הרצל ועל גבעת התחמושת; לכל פינה בירושלים יש סיפור, כל שביל מלמד על עברה ועתידה של מדינת ישראל. ירושלים היא הלב הפועם של העם היהודי. לא רק במקורות ובין דפי ההיסטוריה ניתן לגלות את סודותיה. גם טיול קצר ברחוב יפו או בשוק מחנה יהודה, מלמד על העושר המיוחד של העיר; פסיפס של תרבויות, אנשים ודמויות מכל קצוות תבל, שרק האיחוד והאחדות ביניהם, מאפשרים שגשוג בארץ.
בילדותי, זכיתי לראות את ירושלים מתאחדת. לא אשכח את אותו הבוקר בו הוחזרתי מבית הספר תחת הפגזה על "מחנה אלנבי" שהיה סמוך לבית ילדותי. הוריי הכניסו אותנו מתחת למיטה, ובהפוגות יצאנו לראות כלי רכב מחוררים ומבנים הרוסים. בתום המלחמה לקחו אותי ואת אחי לעיר העתיקה. התפעמתי שהמקום הזה שלנו. הסתכלתי בהערצה על לוחמי חטיבת הצנחנים, ובהמשך הצטרפתי לשורותיהם.
בלשכתי בבניין העירייה אהבתי לירושלים הייתה לי כמצפן. תחושת שליחות מיוחדת הובילה אותי לבצע מהפכות ולתרום לשגשוגה של העיר. עם פרופ' מייקל פורטר מאוניברסיטת הרווארד בנינו תוכנית לצמיחה כלכלית בירושלים. השקענו בתחומים שבהם יש לירושלים יתרון יחסי: התיירות, התרבות ופיתוח ההיי־טק סביב האוניברסיטה העברית. לקראת סוף הקדנציה האחרונה הגענו להישגים כבירים: מדד היורומוניטור, שהתפרסם במגזין בלומברג, דיווח שהתיירות בירושלים צמחה בקצב המהיר ביותר בעולם. ה"טיים מגזין" קבע שירושלים בין הערים המתפתחות בעולם בתחום ההיי־טק.
במקביל, כחלק בלתי נפרד, ירושלים מלמדת על ההזדמנויות הטמונות באוכלוסייה מגוונת, בחברה בעלת מגוון דעות ואורחות חיים. דווקא אותו פסיפס אנושי מיוחד, עשוי לייצר רווח משותף. הקמנו מרכזי תעסוקה הפונים לכל המגזרים ומסייעים גם לבני האוכלוסייה החרדית ולבני העדה הערבית להשתלב במשק. גם היום במשרד הכלכלה חשוב  לנו להביט על ירושלים כמקור השראה לכל עם ישראל. אלו לקחים שאנו מיישמים במשרד בימים אלו, ומשוכנעים שבעתיד הקרוב ישפיעו על הכלכלה הישראלית כולה. את מודל היתרונות היחסיים הירושלמי אנו מתאימים בימים אלו לגליל, לגולן, לנגב, לערבה וליהודה ושומרון.
ירושלים היא סמל מיוחד להכלה של כל קצוות האוכלוסייה הישראלית. יום ירושלים הוא יום של אחדות לאומית, ערבות הדדית וחיבור לשורשים האיתנים שיש לעם ישראל בארץ הזו. זו איננה אחדות שמבטלת שונות בין אנשים, להיפך; מתוך היכולת של כל פרט בחברה לבטא את תרבותו ואת כישוריו, כולם מרוויחים. האחדות שלנו היא הדרך הראשונה להבטיח את קיומה של מדינת ישראל שנים קדימה, להצמיח את כלכלה ולעודד את התעשייה.
רבי יהושע בן לוי אומר בתלמוד הירושלמי במסכת חגיגה: "'ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו’, עיר שהיא עושה כל ישראל לחברים". היום טוב לאמץ את החכמה הטמונה באמירה של רבי יהושע בן לוי.
הכותב: ניר ברקת, שר הכלכלה ולשעבר ראש עיריית ירושלים
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הסמרטוט נזכר איך להשמיע קול? (ל"ת)
    פששש 05/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 3.
    מקלקלים את הכלכלה
    שוקי הסמן 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דני דין שר הכלכלה שלא רואים לא שומעים. חודש חמישי 3עליות מחיר ובמשרד מחפשים את מי להאשים! יוקר מחייה עולה מרגע לרגע .ו ניר ברקת אפילו לא מקשקש בזנב לפחות שיעשה קולות של משהוא שעובד למען הציבור. ולא מלקק לביבי חבורה של אפסים שהעיקר אצלה זה הכיסא והאגו כספי ציבור הפקר הרס וחורבן הכלכלה ייקח עשרות שנים לתקן עם בכלל
    סגור
  • 2.
    שר הכלכלה ניר ברקת
    אור כנען 05/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קראתי את הספר של שר הכלכלה ובה אוזכרה גם התוכנית של פרופ' מייקל פורטר. כמי שמבקר הרבה בירושלים אני יכול להעיד שהרבה פרוייקטים מעולים מיושמים והתחילו בתקופתו של שר הכלכלה כראש עיריית ירושלים. ניר ברקת עזב עסקים מוצלחים כדי לתרום למדינת ישראל בהתחלה בתעשיית ההיי טק ביצירת מקומות עבודה. אחר כך לקידום עיר הבירה. אני בטוח שכשר הכלכלה הציבור יראה רפורמות מקיפות שיקדמו את הכלכלה הישראלית וישפרו את האפשרויות לכל אזרח במדינה. יישר כוח על הפעילות ומזל טוב על הנכדה החדשה ??
    סגור
  • מה הקשר בין הספר למציאות
    שוקי הסמן 05/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    על מה אתה מדבר אנחנו בחודש החמישי שלו כשר ללא תוכנית בלי הגנה על כלום 3 עליות מחיר השקעות ירדו ב80% יוקר מטורף !! מתי הייתה בסופר לאחרונה?. מתי יצא שר הכלכלה להסביר ולהרגיע לעיתונות או לטלוויזיה . אתה כנירה או בוט או עובד אצל ניר ברקת או איש ליכוד בעל אינטרס
    סגור
  • 1.
    הכל ישתנה
    יוני 05/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אם תעבור ההפיכה שאתה שותף לה כל מה שכתבת יהיה חלום רחוק
    סגור