דעות

הדיור הציבורי – לא אידיאלי אבל הכרחי

חוק הדיור הציבורי יצמצם באופן משמעותי את כדאיות העסקה מצד אותם המאכערים הגוזלים את קופת המדינה ויבטיח שהדירות מגיעות לזכאים - וכי החוק מממש את מטרתו. מטרות אלה חשובות ביתר שאת לזכאים שכבר היו על מסלול הרכישה ונשמטה להם הקרקע מתחת לרגליים
ח"כ אליהו רביבו |  1
אליהו רביבו (צילום קרדיט : דוברות הכנסת, דני שם טוב)
בתקופה שבה מחירי הדיור שוברים שיאים ועצם בעלות על דירה מהווה מדד אפקטיבי לגבי מצבו הכלכלי של בית אב בישראל, אל לה למדינה להפקיר את זכאי הדיור הציבורי, עלינו לפעול.
בשבוע שעבר עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק שהגשתי להארכת תוקף האפשרות לרכישת הדירה על ידי זכאי הדיור הציבורי. מטרות מתן האפשרות לרכישת דירה בהנחה משמעותית הן לגדוע את שושלת העוני הבין דורית, לאפשר ניידות חברתית ולסייע למשפחות רבות לשפר את מצבן הכלכלי. זו בשורה ענקית לאזרחי ישראל.
 
לקורא הממוצע מהלך זה נראה טבעי ומוצדק, אך מולו עמדו כוחות חזקים ורבים. אחד הטיעונים המרכזיים נגד רכישת הדירות על ידי זכאי הדיור הציבורי הוא שזכאי הדיור הציבורי מנוצלים באופן שיטתי על ידי מאכערים שבעים - ועל ידי בעליי עניין שונים, אשר מעוניינים להתעשר בקלות על חשבון קופת המדינה. אותם מאכערים - מבטיחים מימון ראשוני לזכאי הדיור הציבורי בתמורה למכירת הדירה לידיהם במחיר נמוך ממחיר השוק. אותו דייר ישמח במקרים רבים לקבל כסף באופן מידי, הוא מתפתה ומפסיד את דירתו תמורת נזיד עדשים.
חשוב לומר, בלי לפתור את סוגיית מאכערים, לא ניתן היה להעביר את החוק!
לצורך כך, במשך שבועות רבים פעלתי לפני ומאחורי הקלעים למציאת מתווה מוסכם מול אנשי משרד השיכון, משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה מחד, ומול נציגי האופוזיציה מאידך. פעלתי על מנת להאריך באופן בהול את אפשרות רכישת הדירות מצד אחד - ולמנוע מאכערים להגיע אל הדירות מהצד השני.
 
במתווה שהצעתי, אשר הוסכם מול כל הצדדים, הדייר אשר רכש את דירתו לא יוכל למכור אותה במשך 10 שנים. הישג זה יצמצם באופן משמעותי את כדאיות העסקה מצד אותם המאכערים הגוזלים את קופת המדינה ויבטיח שהדירות מגיעות לזכאים - וכי החוק מממש את מטרתו. מטרות אלה חשובות ביתר שאת לזכאים שכבר היו על מסלול הרכישה ונשמטה להם הקרקע מתחת לרגליים.
אני סמוך ובטוח שהצעת החוק שהגשתי תיכנס בעזרת השם לספר החוקים של מדינת ישראל. אפעל לשם כך כחבר בוועדת הפנים ובכל דרך שתידרש. החוק דואג לאוכלוסיות החלשות, אך יחד עם זאת משמר כלכלה חופשית וליברלית – מדיניות שאני מאמין בה, תומך בה ואף מקדם אותה.
 
לחוק יש משמעות סמלית עבורי. הוא משקף את ההכרה של הממשלה, הקואליציה ובעיקר של סיעת הליכוד שאני חלק ממנה במצוקות של החלשים בחברה, אלו שאת מלחמתם חובתנו להילחם.
הצעת החוק שלי מציגה דאגה אמיתית לרווחת העם ולאוכלוסיות שקולם אינו נשמע.
הכותב: מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ויו"ר הועדה לעובדים זרים, חה"כ אליהו רביבו ממפלגת הליכוד
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כבוד גדול הוא לנו שח"כ אליהו רביבו עומד לצידנו
    ארז 07/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לשמור את זכות ההטבה לאדם הזכאי בלבד ולהגן על זכותו ממאעכרים ואנשים קרובי משפחה ומשפחה המצלים את מעמדם ועושקים את זכות הנכה על זכות זו יש להגן בעיקר בעת גירושין תהליך בו ישנה חלוקה שווה של הרכוש ובעת זו פרצה בחוק ובהטבה שנחקחת מהזכאי ומותירה אותו חסר דירה. את ההטבה יש לשמר בחוק ולהצמידה לזכאי כך שבעת חלוקת רכוש ההטבה תשמר באחוזים כלומר אם ניתנה הטבה הנחה באחוז מסויים הוא יהיה על תנאי בו בעל הזכות מחזיק בדירה ובעת מכירה יש להחזיר/לשמר את אותו אחוז שיחזור לזכאי ע"י המדינה לרכישת דירתו הבאה. בדיוק כמו זכאות לרכישת רכב בביטוח לאומי ישנו שעבוד של הרכב לטובת הביטוח הלאומי ובכך מוגן מפני עיקולים ומאעכרים למניהם
    סגור