דעות

ללא תמיכת האוצר העסקים לא ישרדו את המלחמה

יש להתחיל במתן פיצויים כספיים ומהר ובסכומים נכרים לכל עסק הנמצא בסיכון כלכלי גדול. ללא תמיכה או מענק מקדמי מיידי על פיצויי נזק ישיר ועקיף יש חשש אמיתי לשרידותם של העסקים
חן שרייבר (צילום ראובן קפוצינסקי)
רשות המסים פרסמה השבוע כי תעניק לציבור הקלות שונות בשל המלחמה. אני רואה בכך פעולה מובנת מאליה, כי גביית המיסים מטרתה בין היתר ובעיקר להטיב עם האזרחים, ואנחנו ברגעים שהדבר צריך לבא לידי ביטוי ביתר שאת ובמלוא העוצמה.
אולם, חשוב להדגיש כי למרות שמדובר בסיוע לכלל תושבי המדינה, לאוצר ולרשות המסים חייבת להיות אמפטיה מיוחדת לעסקים בדרום. אם אנחנו מתקשים למצוא את המלים בכדי להגדיר את הכשל של המדינה בשמירה על הביטחון שלהם, לפחות שעכשיו המדינה תדאג לתמוך, ללא סייג, בבעלי העסקים באזור עוטף עזה שספג את הפגיעה הגדולה ביותר מאז הקמת המדינה.
רואי החשבון הם החוט המקשר בין הרשות לעסקים. עוד לפני הודעתה של רשות המסים, אנו פנינו אליהם בדרישה לספק הקלות שונות ומשמעותיות שיקלו עלינו המייצגים לנוכח השעה הקשה. האוצר חייב להבין מבלי להיכנס לכל סעיף ופרט בהודעתה של הרשות, שבלי להשתמש בצורה יעילה בהון האנושי המקצועי של רואי החשבון שום משימה של החזרת העסקים ליציבות ולדיווחים לרשויות לא תתבצע כראוי.
 
אני חושב שכבר עכשיו היה ניתן לבצע הקלות נדיבות יותר עוצמתיות יותר ובמילים אחרות פשוט לקבוע שעד 1.1.2022 כל העסקים ביישובי הדרום פטורים לחלוטין מלהתעסק בבירוקרטיה כגון מס הכנסה ובטוח לאומי.
כנשיא לשכת רואי החשבון קיבלתי מאות רבות של פניות ושאלות על נושאי דיווחים ובירוקרטיה לרשויות אשר מעסיקות בשעות הקשות כל אזרח ובעל עסק בדרום מתוך פחד לעבור על החוק. אך החלק שמפריע לי ביותר בהודעתה של הרשות, הוא כאמור עניינים של בירוקרטיה, או האי בהירות לגבי תושבי הדרום ומשרתי המילואים שביניהם.
לא עולה על הדעת שבאוצר מגלים כזו קשיחות עורף כאשר אזרחים בדרום מבכים את האובדן ומעוניינים לשקם את עסקיהם וחייהם. תנו לרואי החשבון המשמשים כמייצגים את הכוח והגמישות בחצי השנה הקרובה לטפל בהם ולעזור להם להשתקם, ללא קנסות ללא לחצי דיווח וללא איומים.
 
כאמור, בהודעת רשות המסים נכתב כי היא תנקוט במדיניות של סיוע פרטני למשרתים במילואים ולתושבי עוטף עזה והדרום, וכך מי מאוכלוסייה זו שלא הגישו דיווחים תקופתיים בחודש שעבר, יזכו לקבל ביטול מלא של קנסות, הפרשי הצמדה וריבית. אך לטעמי אותם הטבות, אינן מספיקות כלל ולא מעידות על המתבקש להיעשות על ידי האוצר והרשות.
צעד מתבקש כבר בשלב הזה יהיה שהרשות תעניק פטורים מכל דיווח לנפגעים, באשר הם, של 3 החודשים הקרובים עד שתתבהר תמונת הלחימה ואפשרות מעשית וממשית לכלל העסקים להתאושש ולעמוד על הרגליים מחדש. לאנשי העוטף 6 חודשים לפחות. אנחנו רואי החשבון שמייצגים אותם מול הרשות נתארגן ונתמודד על המועדים הללו כל עוד מחליטים עליהם מבעוד מועד-כאן ועכשיו.
בנוסף לכך יש להתחיל במתן פיצויים כספיים ומהר ובסכומים נכרים לכל עסק הנמצא בסיכון כלכלי גדול. במידה והלחימה תמשך זמן רב של שבועות ואני מזכיר כי "צוק איתן" נמשך כמעט כחודשיים ויש ספק גדול מאד אם אותם העסקים יצליחו לשרוד בסיומה של התקופה הזאת. על כן ללא תמיכה או מענק מקדמי מיידי על פיצויי נזק ישיר ועקיף יש חשש אמיתי לשרידותם של העסקים.
מדינת ישראל חייבת חוב גדול שלא ניתן לכמת לסכום כספי עם תושבי עוטף עזה. הזוועות והמראות הקשים, יישארו עם מי ששרדו את התופת כל חייהם. האמפטיה, הרגישות, התמיכה והחיבוק מכל רשות וגורם ממסדי חשובים יותר מכל כעת. האוצר חייב לשתף פעולה עם רואי החשבון למען אזרחים אלו וביחד ניתן תמיכה אמיתית, סיוע וליווי בכל התהליך שיביא להבראת העסקים צעד אחר צעד, זהו הדבר הנכון והמתבקש ערכית ומוסרית והמעט שהמדינה יכולה לעשות ברגעים הללו.
הכותב: חן שרייבר, יו"ר לשכת רואי החשבון בישראל
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה