דעות

2024 – שנת מפנה בהתחדשות העירונית ברמלה

עם 24,000 יחידות דיור בקנה, ההתחדשות העירונית היא חלק חשוב במתיחת הפנים שעוברת רמלה וביצירת עתיד טוב יותר לתושבים. השנה, עתידים 2 מיזמי פינוי-בינוי לעבור לשלב הביצוע ולסמל את הדרך לפרויקטים נוספים. הכירו מהפכת ההתחדשות העירונית של רמלה

ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל (צילום ראובן קופיצ'ינסקי)
רמלה היא מהערים הוותיקות בישראל. רבות משכנותיה נבנו לפני 40, 50 ו-60 שנה. המציאות הזו חייבה אותי, עם כניסתי לתפקיד ראש העיר ב-2017, לשים את נושא ההתחדשות העירונית בראש סדר העדיפויות בתכנון האסטרטגי של העירייה. כמי שמכיר את המורכבות של התחום – כצעד ראשון, פעלתי בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, להקים מינהלת להתחדשות עירונית ברמלה. המטרה: לסייע לתושבי העיר והיזמים הפועלים כאן, לממש פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית.
יחד עם הצוות המקצועי, ניסחנו מדיניות ברורה לקידום תהליכי התכנון בעיר: הגדרנו היכן אפשר לקדם פינוי-בינוי, איפה ניתן לייצר חיזוק ועיבוי, ומה הם מקומות שלא מיועדים למיזמי התחדשות עירונית. מתוך היכרות עמוקה עם העיר והצרכים שלה, קבענו את הצפיפויות המרביות והגבלנו את הבנייה ל-25 קומות. כחלק מהתהליך, בחן הצוות המקצועי גם את מבני הציבור הקיימים ואת הצרכים העתידיים, וקבע כמה מבני ציבור צריכה כל תוכנית לספק.
 
לאחר שבשנים האחרונות עשו פרויקטים רבים צעד משמעותי בכל הנוגע להליכי התכנון והרישוי, 2024 צפויה לסמל את המעבר לשלב הביצוע. השנה צפויה לצאת לדרך הבנייה בשני מתחמי פינוי-בינוי גדולים בעיר. אין לי ספק שכאשר נגיע למעמד המרגש הזה, נחוש גם בהתקדמות ניכרת של מיזמים נוספים – אך לא פחות חשוב מכך: נחזק את אמון התושבים בכך שתוכניות ההתחדשות של העיר רוקמות עור וגידים והן הבאות בתור.
ככלל, מקודמות ברמלה כ-24,000 יחידות דיור ב-18 מתחמים ברחבי העיר, באמצעות מינהל ההנדסה והמינהלת להתחדשות עירונית רמלה. כך למשל, פרויקט הרצל-שפרינצק, הכולל 610 יחידות דיור – שקודם בידי העירייה במסלול רשויות – אושר בותמ"ל בתוך שנתיים. בו בזמן, פרויקט בן גוריון, הכולל 3,000 יחידות דיור קודם במסלול מיסוי, אושר בותמ"ל. לאחרונה אושרה גם תוכנית עיצוב ובינוי, והושלמו התנאים להגשת ההיתר הראשון.
במהלך 2023 אושרו ארבע תכניות נוספות: תוכנית ישראל פרנקל, הכוללת 294 יחידות דיור; ותוכנית שער העיר, הכוללת 530 יחידות דיור, אושרו בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. תוכנית ויצמן מזרח, הכוללת 276 יחידות דיור, ותוכנית מבצע יהונתן, הכוללת 246 יחידות דיור, אושרו בותמ"ל. בהמשך לכך, התקדמות ניכרת נרשמה גם במתחמים נוספים: מתחם גיורא, המקודם במסלול רשויות, נקלט בותמ"ל ומיועד להגיע לדיון להפקדה בראשית 2024. תוכנית מסדה, המקודמת בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נקלטה בוותמ"ל. לצידן, קודמו שורה של תוכניות נוספות.

רמלה. "תוך שנים בודדות העיר תשנה לבלי היכר" (צילום ישראל פרנקל באדיבות דוברות עיריית רמלה)
החזון: רמלה – עיר מובילה במרכז הארץ
כראש עיר, אני רואה חשיבות רבה בשיתוף ובליווי בעלי הדירות בתהליך. בהתאם לכך, בכל פרויקט, העירייה והמינהלת להתחדשות עירונית מלווים את התושבים צעד אחר צעד. כמו כן, מקיימת המינהלת העירונית תהליכי שיתוף ציבור בכל התוכניות: התושבים שותפים למגוון השיקולים המובילים את התכנון ונחשפים לכל הפרטים הרלוונטיים.
בהקשר הזה צריך להוסיף כי אנו משתפים את התושבים גם כשיש חסמים, ומסבירים להם את היתרונות והחסרונות בכל פתרון שנבחן. המינהלת עצמה, עורכת עשרות מפגשים עם נציגויות ותושבים בכל בניין ומתחם, ומקיימת הכשרות בנושאים הרלוונטיים. מהלך חשוב אחר שמובילה המינהלת נוגעת להקמת "מועדון הסלון" – מפגשי נציגים מכלל התוכניות בעיר ללמידה אחד מהשני וממרצים מובילים בתחום.
חשוב להדגיש: עיריית רמלה מקדמת את התהליכים מתוך הסתכלות ובחינה רחבה. לצד קידום מיזמי פינוי-בינוי, אנו מובילים גם תוכנית ל"התחדשות בניינית" שתחליף את תמ"א 38. בו בזמן, החלה העירייה בתהליך לחיזוק החוסן הקהילתי בשכונות בהן עתיד להיות תהליך נרחב של התחדשות עירונית, בשיתוף אגף הרווחה.
כמי שבעצמו גדל בשכונותיה הוותיקות של רמלה, אני רואה בתוכניות שאנחנו מקדמים, הזדמנות לעתיד טוב יותר עבור התושבים. בפן הכלכלי, אנו מאפשרים לתושבי האזורים השונים מעבר לדירות חדשות הכוללות מרפסת וממ"ד. בפן החברתי, אנו סוגרים את הפער שנוצר בין לב העיר המורכב משכונות ותיקות, לבין שכונות הנמצאות באזורי העיר החדשים.
קידום תהליכי התחדשות עירונית משלב התכנון ועד המימוש מצריך הסתכלות כוללת: שיתוף של כלל הגורמים העירוניים, התושבים, המתכננים והיזמים, יחד עם למידה והתמקצעות מתמדת. כאשר נגיע השנה לגזור את הסרטים בפרויקטים הראשונים שייצאו לפועל, אדע להגיד שלא רק הבניינים יהיו חדשים, אלא גם הקהילה והעיר כולה יצאו נשכרים מהתהליכים שיזמנו וקידמנו עבורם.
השורה התחתונה היא אחת: רמלה משנה את פניה – וזו לא עוד סיסמה. בתוך שנים בודדות העיר תשתנה לבלי הכר – זאת בנוסף למגה פרויקטים המקודמים ברמלה ועתידים להפוך אותה לעיר מובילה במרכזה של מדינת ישראל. מדובר בין היתר על מעבר הבקו"ם וכל שרשרת החיול לעיר; מעבר של בנק הדם הלאומי וכל מטה ההנהלה של מד"א לעיר; ומעבר מכון אבני ראשה (המכשיר את מנהלי בתי הספר בארץ עבור משרד החינוך) גם כן לעיר.
לצד כל אלו, אסור לשכוח גם את הקמת טרמינל 6 – מרחב התעסוקה והפנאי הגדול ביותר באזור המרכז: עם 2 מיליון מ"ר לתעשייה ומסחר, 3,000 דונם של אזורים ירוקים, היי-טק, תחנת רכבת, מתחמי קניות ובילוי. המשמעות: יצירת כ-30 אלף מקומות תעסוקה חדשים לטובת תושבי רמלה והסביבה.
*הכותב, מיכאל וידל, הוא ראש עיריית רמלה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    איפה המציאות ואיפה הדמיון....
    מיכל 02/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ברור לכולם שאתה קוצר זרעים ששתל קודמך
    סגור
  • 4.
    עיריית רמלה
    מייק 02/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רמלה הדרדרה קשות בשנים האחרונות בכל היבט. אין אדם שמעוניין לגדל שם את ילדיו אלא אם אתה מעוט יכולת והתרגלת לקבל מינימום ולא לצפות לכלום.
    סגור
  • 3.
    יאללה בחירות בפתח
    הראל דגוראייב 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד מעט בחירות נקווה שיהיה שינוי ונזכה לראש עיר יותר צנוע ואהוד
    סגור
  • 2.
    ראש עיר חול חול ואין מה לאכול
    ליאת 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרויקט בן גוריון פינוי בינוי חגג בר מיצווה מלא פריוקטים ניפתחו אבל בפועל שום דבר לא זז ברמלה. הראש עיר שלנו עסוק בדילים וים דיבורים ללא מעשים. גננות בורחות מהעיריה הזאת סייעות גני חינוך מיוחד מושפלים מימנו יחס לתושב מסתכם ביאל יאלה ולך תחפש מי..
    סגור
  • 1.
    ראש עיר בלי ראש
    צמי 02/2024/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חארטה בארטה.דייבורים כמו חול ואין מה לאכול שקרן
    סגור