נדל"ן ותשתיות

מהפכת הממ"דים בישראל תקועה: המספרים המדאיגים נחשפים

ועדת החוץ והביטחון דנה במימוש תכנית "מגן הצפון". מנתונים שהועברו לוועדה עולה כי 5.3% בלבד מתקציב התכנית מומש בפועל. יו"ר פורום קו העימות: "ההחלטה מ2018 לא בוצעה הלכה למעשה אך ורק מסיבות של מריחות ובגלל זה משלמים היום מיליארד שקל על הפינוי שלנו", יו"ר הוועדה אדלשטיין: "מדינת ישראל צריכה לחשוב הגנה לצד התקפה"
מערכת ice | 
הסלמה בצפון: במה חשוב לצייד את הממ"ד? הכנו לכם רשימה (צילום פלאש 90/ ארז בן סימון)
ועדת החוץ והביטחון התכנסה היום לדיון שעסק במימוש תכנית "מגן הצפון". מדובר בהחלטת קבינט 302/2 העוסקת במוכנות העורף האזרחי למצבי חירום, ואושרה בממשלה ב-16/7/2018. במסגרת ההחלטה אושרה מסגרת תקציב של 5 מיליארד שקל לשנים 2030-2019. ב-5 השנים הראשונות מאז החלטה הקבינט (2023-2019) נחתמו הזמנות בסך 530 מיליון שקל. 
מנתונים שהועברו לוועדה עולה כי מתוך תקציב של 5 מיליארד שקל, מומשו 5.3% בלבד, כאשר במיגון ציבורי מומשו 11.4%, במיגון פרטי מומשו 3.1% ובמרכיבי ההגנה האזרחית מומשו 5.9%. מתוך 3,269 יחידות הנדרשות למיגון בטווח 1-0 ק"מ בגבול הצפון סיימו מיגון רק 321 יחידות בלבד בין השנים 2023-2019, אשר מהווים מימוש של 9.8% בלבד. בקו 4-1 ק"מ ובקו 9-4 ק"מ לא תוקצבו יחידות מיגון כלל עד סוף 2023).
 
יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין: "כמו שאנחנו כאן בוועדה שומעים מגורמי הביטחון על הצורך בטייסות, טילים  וכל מיני דברים אחרים שהם הכרחיים, כך היינו צריכים לשמוע באותה נחרצות ממשרד הביטחון את צורך במיגון ושאין דבר כזה שמציגים לנו תכניות תקיפה בלי שמציגים גם תכניות הגנה. זו לא פעם ראשונה בחיים הפרלמנטריים אנחנו נתקלים בהחלטה מאוד יפה אבל שאין לה מקור תקציבי."
אל"מ יניב וולפר, רמ"ח מיגון בפיקוד העורף: "אחד המאמצים העיקריים שנשא את הפרי במלחמה הנוכחית זה הסיפור של ההיתרים. רק עם תחילת חרבות ברזל קיבלנו פטור מהיתר אחרי שניסינו להוביל את זה במשך תקופה ארוכה. הטענה שמופנית אלינו היא שהביצועים נמוכים אבל זו טענה בעייתית בהתחשב בזה שזה תהליך ארוך ומורכב. צריך גם להבין שאתה לא יכול לצאת למכרז לפני שיש לך את הכסף. האוצר רוצה שתהיה תכנית דיפרנציאלית עם השתתפות עצמית של התושבים."
הילה שמש, רמ"ח תשתיות במל"ל: "בשנים הראשונות המערכת לא עבדה מספיק טוב, אפשר לתלות את זה במגפת הקורונה ומערכות הבחירות אבל אנחנו נמצאים במגמת שיפור."
נציג משרד האוצר אריאל הבר העיר: "סוכם שתעשה עבודת מטה, ההשתתפות היא רכיב שנמצא שם והמטרה שלה היא להוביל לבניית כמה שיותר ממ"דים. יש שינויים בתכנית, יוקצו עוד 2 מיליארד שקל לטובת הנושא."
יוזם הדיון, ח"כ רם בן ברק: "לצערי הרב אזרחי מדינת ישראל צריכים לקחת את גורלם בידיהם ולדאוג שיהיה להם מיגון בבית כי המדינה לא יודעת לעשות את זה בצורה טובה. אנחנו צריכים לעודד אותם לעשות את זה והמדינה יכולה לעשות את זה דרך הקלות והסרת חסמים. דבר ראשון אפשר למשל לפטור ממע"מ בניית ממ"ד. דבר שני צריך להעביר למועצות המקומיות את היכולת לארגן את המכרזים וההיתרים, כי אנשים מפחדים היום מהבירוקרטיה. דבר שלישי זה לתת להם הלוואה בריבית נמוכה בפרישה רחבה כשהמדינה ערבה להלוואה, כך אנשים יוכלו לעמוד בזה. את כל אלה המדינה יכולה לעשות בלי להוציא כסף."
גבי נעמן ראש מועצת שלומי: "עוד ב-2018 השר כחלון תקצב סכום לא מבוטל למיגון הצפון, נתנו לנו הבטחות מכאן עד הודעה חדשה. בפועל בנו 40 ממדים מתוך כ1000 ממ"דים שצריכים בק"מ הראשון. אני חושב שזו טעות חמורה שהתושבים ישתתפו במימון. תושבי הצפון ביישובי קו העימות זכאים למימון בדיוק כמו בדרום. אין להפלות את הצפון ביחס לדרום וזו נוסחה שצריכה ללכת איתנו לאורך כל הדרך."
משה דוידוביץ ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות: " ההחלטה מ2018 לא בוצעה הלכה למעשה אך ורק מסיבות של מריחות ובגלל זה משלמים היום מיליארד ₪ על הפינוי שלנו. אני מבקש שיפסיקו לערבב אתכם, עכשיו כשאתם בדיון כל האזור מופגז. התושבים שלנו לא יחזרו הביתה בשום מחיר, אין להם הגנה. מי יחזור אם אין לו ממד בבית? אל תהפכו אותנו לשחקנים בתיאטרון האבסורד של החיים. אנחנו נמקים, תנו לנו את מה שמגיע לנו."
מוטי בן דוד, ראש מועצת מעלות תרשיחא השתתף בזום מלשכתו ואמר: "הכל פה בלשכה רעד לפני כמה דקות, עכשיו מהחלון אנחנו רואים את ההפגזות.  אתם מדברים על 0-4 ק"מ, איך יכול להיות שאנחנו לא בתכנית? ולא רק אנחנו, כל היישובים ב9 ק"מ. כשרוצים אנחנו נחשבים אזור עימות וכשלא רוצים אנחנו לא נחשבים?"
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין: "אין ספק שבזבזנו כמה שנים. מדינת ישראל צריכה לחשוב הגנה לצד התקפה. כדי שנוכל להתמודד בצורה מלאה ועוצמתית בשדה הקרב, אנחנו צריכים לדעת שהעורף ומשפחות כולנו - בטוחות ככל האפשר. בתקופה הקרובה הדרג המדיני שיגיע לוועדה יצטרך לספק תשובות לגבי תכניות המיגון. אם נראה שיש בירוקרטיה שעוצרת - נפעל להסרת החסמים. ועדת החוץ והביטחון בראשותי, תמשיך לעקוב ולתת את מלוא תשומת ליבה לנושא מיגון האזרחים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה