נדל"ן ותשתיות

שוק הנדל"ן בעידן הקורונה: צניחה של כ-30% ברכישת דירות

נתוני הכלכלנית הראשית מעידים על צניחה חדה במכירת דירות בכלל הסקטורים, עם פגיעה עמוקה יותר באזור המרכז, לעומת אזור באר שבע שם דווקא נרשמה עלייה. וגם: כך השפיעה הקורונה על רכישות הדירות בקרב תושבי חוץ
רועי בהריר-פרל | 
שוק הדיור (צילום ויקיפדיה/משה דוד)
דו"ח סקירת הנדל"ן לרבעון השני של 2020, שפרסמה הבוקר הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, חושף ירידה דרמתית של 27% במספר העסקאות למכירת דירות, ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסך הכל, נסגרו ברבעון החולף 19.5 אלף עסקאות בלבד - נתון המצביע על הקיפאון העמוק ביותר בשוק הדירות בישראל מאז ימי המחאה החברתית ב-2011.
כשמורידים מנתון זה את מספר העסקאות שבוצעו על בסיס תכנית מחיר למשתכן - כלומר, מחשיבים רק את הדירות שנמכרו בשוק החופשי - מגיעים ל-16.8 אלף עסקאות בלבד במהלך הרבעון השני של 2020, שמהוות צניחה של 27% מהרבעון המקביל ב-2019.
אזור המרכז ספג את הפגיעה הנדל"נית הקשה ביותר בארץ - התרסקות של כ-41% בעסקאות רכישת דירה ברבעון החולף, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (בסך הכל בוצעו במרכז 2,552 עסקאות בלבד לאורך כל הרבעון). תל אביב, ספציפית, חוותה ירידה חדה של 33.6% לעומת 2019. לעומת זאת, בבאר שבע, שאינה נמנית עם אזורי הביקוש הגבוה, נרשמה עלייה של 2.7% במספר העסקאות לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
הזוגות הצעירים רוכשים דירות הודות לעזרה מההורים
נתון קצת פחות פסימי שעולה מהדו"ח של גרינברג נוגע לרכישת דירות על ידי זוגות צעירים. אמנם גם שם נרשמה ירידה תלולה במספר עסקאות הרכישה, אבל מתברר שהיא פחות חמורה מכפי שנצפה קודם לכן: אף על פי שקבוצת אוכלוסייה זו נפגעה ממשבר הקורונה באופן הקשה ביותר, במהלך הרבעון החולף נרשמה ירידה של 29% "בלבד" במספר עסקאות המכירה של דירה ראשונה לזוגות צעירים לעומת הרבעון המקביל אשתקד. זאת, על פי השערת האוצר, בעיקר הודות לעזרה שהזוגות הללו קיבלו מהוריהם.
צניחה בהיקף רכישת דירות בקרב משפרי דיור
בקרב משפרי הדיור נרשמו שתי מגמות עיקריות: מצד אחד, כ-27% מהם רכשו במהלך הרבעון החולף דירה בטרם מכרו את דירתם, לעומת 29% ברבעון המקביל אשתקד - כלומר, ירידה קלה. מצד שני, נרשמה במהלך הרבעון השני של 2020 צניחה של 28% בסך עסקאות המכירה למשפרי דיור לעומת הרבעון השני של 2019.
המשקיעים בורחים משוק הנדל"ן
הדו"ח ירידה משמעותית של 32% במספר עסקאות המכירה, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם מספר הדירות שנמכרו על ידי משקיעים בנדל"ן ירד מאוד, בשיעור של 22%, ביחס לרבעון השני של 2019. באופן טבעי, גם הרווח הריאלי הממוצע מעסקאות אלה במהלך התקופה הנדונה היו נמוכים משמעותית, בשיעור של 28%, מאלה של הרבעון המקביל בשנה שעברה. למעשה, 14% מהדירות נמכרו במהלך הרבעון החולף בהפסד - זאת, לעומת 7.4% מהדירות בכל שנת 2019.
הקורונה הבריחה למעלה ממחצית הרוכשים מחו"ל
במהלך כל הרבעון החולף נמכרו 120 דירות בלבד לתושבי חוץ. מדובר בהתרסקות רבתי של 60% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019 ובשפל היסטורי במכירת דירות אלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה