נדל"ן ותשתיות

הגדלת זכויות בנייה וביטול "מוסד ההקלות": זו התכנית שתחליף את תמ"א 38

במסגרת חוק התכנון והבניה, שמציע השר אריה דרעי, מוצע מסלול חלופי לפרויקט התמ''א 38 וביטול "מוסד ההסדרים". בין היתר הוא אומר כי התכנית תשנה את ההתחדשות העירונית בישראל
מערכת ice | 
צילום מאיר וקנין פלאש 90
שר הפנים, אריה דרעי, פרסם היום (שני), שורה של שינויים שצפויים להיכלל בחוק התכנון והבנייה החדש, בהן מסלול חלופי לתמ"א 38 וביטול "מוסד ההקלות". מדובר בתיקון הגדול והמשמעותי לחוק התכנון ובניה מאז תיקון 101 בשנת 2014.
ההחלטה מגיעה לאחר שהשר דרעי, קיים בחודשים ישיבות בנושא, יחד עם משרד הפנים, מנהל התכנון ומשרד המשפטים, התאחדות הקבלנים וגורמים נוספים. התזכיר יובא לדיון בפני המועצה הארצית לתכנון ובניה ומשם לוועדת השרים לחקיקה בכדי להביא את החוק לדיון בכנסת.
שר הפנים, אריה דרעי אמר: "תזכיר החוק הוא בשורה משמעותית, דרמטית ממש, לשוק הנדל"ן ולציבור בכלל שישנה את פני התכנון בישראל ואת הליכי ההתחדשות העירונית בפרט. אחת הרפורמות המשמעותיות היא ביטול תמ"א 38. הנחיתי כבר להקים צוות שיגבש כלים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה באזורי סיכון בפריפריה".
מנכ״לית מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה ״אני מודה לשר הפנים אריה דרעי על קידום התזכיר שישנה מקצה לקצה את התכנון בישראל. הרפורמה המובאות בתזכיר יגרמו לביטול הקלות ותפיסה תכנונית נפחית, יחד עם קידום וביצוע של תשתיות, תחבורה ואנרגיה״.
במסגרת התזכיר, מוצעות סמכויות תכנון לכלל הוועדות המקומיות לקדם ולאשר תוכניות בסמכות מקומיות כחלופה לתמ"א 38, וזאת בהתאם להחלטת המועצה הארצית, שהחליטה לסיים את תמ"א 38 באוקטובר 2022. המתווה החדש כולל העדפה של מסלול הריסה ובניה וקביעת היקף זכויות בניה מרבי של 350% ביחס למצב הקיים (200% בחיזוק), וכן לאפשר הקמת מבני ציבור לטובת התושבים.
בנוסף, ביטול "מוסד ההקלות" הינו חלק משמעותי בתזכיר, אשר עתיד להשפיע על אופן גיבוש ואישור תוכניות בעתיד מצד אחד ומהצד השני מוביל להפחתת השינויים התדירים של התוכניות באמצעות הקלות בשלב הרישוי אשר לרוב פוגעות באיכות התכנון.
שינוי מהותי נוסף הוא הקמת קומה לצורכי ציבור במגרש בבעלות פרטית. התיקון נועד להסדיר את האפשרות להקמת שטחי ציבור בתוך מבנים סחירים (לדוגמא מבני ציבור ותעסוקה) וזאת על מנת להרחיב את סל השירותים הציבורים אותו המדינה והרשות המקומית נדרשים לספק לתושבים. התיקון מפרט מנגנון כלכלי ותכנוני שנועד לאזן בין האינטרס של הרשות המקומית לקבל את שטחי הציבור ובין האינטרס הכלכלי של היזם ובעלי הזכויות להקצות את השטח הציבורי ולהקימו.
בתגובה להצעת חוק שתחליף את תמ"א 38, אומר גיא לקסמן, מנכ״ל משותף בחברת מייטאון יזמות:  ״אנו רוצים לברך את שר הפנים על התוויית תכנית שתכניס סדר לשוק ההתחדשות העירונית, לאחר חוסר וודאות של יותר משנה בענף, יחד עם זאת, חובה על המדינה לדאוג למעבר חלק בין שתי התכניות כדי לאפשר לדיירים וליזמים וודאות בקידום הפרויקטים. וכן, יש לשים לב במיוחד לשמירה על איזון בין הצורך של הרשויות לגבות היטלי השבחה לבין מידת הכדאיות הכלכלית של כל פרויקט ולאפשר ליזמים להציג את רגישות הכדאיות הכלכלית, ובפרט בפריפריה. כל עוד לא יימצאו מקורות מימון שיאפשרו קידום פרויקטים בפריפריה, הרי שגם תכנית זו לא תאיץ ההתחדשות העירונית בערים אלו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה