נדל"ן ותשתיות

השמאים בישראל חלוקים: האם החלטת בנק ישראל שגויה?

בעקבות החלטת הפיקוח על הבנקים על מניעת אפשרות שעבוד דירה קיימת לצורך רכישת דירה חדשה, בכירי השמאים בישראל מסכימים: "זה פוגע במשקיעים אך שומר על תא משפחתי. מונע  מתא משפחתי שאין לו הרבה כסף מלהשקיע בדירה"

אריאל נוי |  1
ירון ספקטור, נחמה בוגין (צילום גדי אוהד, עמית ישראלי)
בנק ישראל הטיל פצצה אתמול (שני): נגמרו הלוואות "הון עצמי" לדירה. בפיקוח על הבנקים מחריגים את משפרי הדיור וקובעים כי ניתן יהיה לתת להם הלוואה להון עצמי אולם זו תצטרך להיפרע בתום התקופה בה יהיה להם פטור ממס, כלומר עד שנתיים מקסימום מיום רכישת הדירה החדשה. 
בקרב בכירי נדל"ן בכירים בנדל"ן זעמו אתמול על בנק ישראל "התערב בצורה בוטה" נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו בתגובה חריפה בעקבות החלטת הפיקוח על הבנקים על מניעת אפשרות שעבוד דירה קיימת לצורך רכישת דירה חדשה: "החלטה תמוהה, חרג מסמכותו"
בכירי השמאים בישראל הביעו שלל דיעות מגוונות ממהלך של בנק ישראל. שמאי המקרקעין ירון ספקטור מסר ל-ice: "הצעד נועד להוריד את הביקושים, כדי למנוע מתא משפחתי שאין לו הרבה כסף, מלהשקיע בדירה. למעשה הצעד של הבנקים מונע מאנשים לעשות סיכון מיותר. זה כמו לקנות מניות, משפחה שיש לה כבר דירה ורוצה להשקיע בדירה נוספת ואין לה את האמצעים, הצעד הזה של משרד האוצר יחד עם בנק ישראל בא להגן עליהם". 
ספקטור מסביר שלעומת משקיע רגיל למשפחות ממוצעת אין את ההון כמו שיש למשקיע: "המשקיע יש לו כסף הוא מביא הון עצמי חצי, וחצי שני הוא לוקח הלוואה. וכך זה מונע מאנשים לעשות סיכון מיותר. המשקיע לא בסיכון. זה צעד נכון למנוע בועה". 
שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין ציינה: "משרד האוצר יחד עם בנק ישראל מנתבים את כוחותיהם לכיוון הלא נכון. במקום לטפל בצורה מקיפה במשבר הדיור ולהציג פתרונות אמיתיים שייתנו מענה עם בנייה נרחבת של דירות באזורי הביקוש, קידום תוכניות להתחדשות עירונית, הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה, הוצאת מכרזי קרקעות ועוד, הם מעדיפים להפוך את משקיעי הנדל"ן לשעיר לעזאזל של המשבר".
לדברי בוגין המשקיעים חשובים לשוק הדיור, הם מייצרים היצע בדירות היד השנייה שאמור לסייע במיתון המחירים בזכות הגדלת ההיצע: "עדיף שהכסף של המשקיעים יישאר בישראל ולא יעבור לכל מיני חלופות נדל"ן בשווקים שונים בעולם. שיעור המשכנתאות של המשקיעים מתחילת השנה עומד על כ-12% והוא די זהה לנתון המקביל אשתקד ורואים כי לא מדובר בשיעור יוצא דופן, לכן אני לא רואה כיצד המהלך של בנק ישראל יספק פתרון למשבר הנוכחי". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צעד מבורך
    משקיע 08/2021/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משקיעים יקרים תגידו תודה .. הבנק מאד אוהב אתכם ועשה משהו בקטנה שלא יעשה נזק.. אילו ב.ישראל היה רוצה באמת לעשות משהו היה יכול להמציא צעדים קיצוניים באמת ולא ניתן לו רעיונות... נתן את תרומתו הצנועה למיתון העליות רק בכדי שלא יגידו שהם מנותקים. הרי אחוז הממונפים בצורה כזו הוא זניח.. ואם יש כאלו הרי שעדיף שיתרחקו מהשוק כי הם עוד יפלו ויפלו את כולנו. השוק ימשיך לעלות כי יש ביקושים אמיתיים. ואז יווכחו כולם שאין בועה
    סגור