נדל"ן ותשתיות

איך לקבל טופס 4 וכמה זמן זה לוקח? מדריך

טופס אישור אכלוס או בשמו המוכר יותר טופס 4, הוא טופס המהווה אישור רשמי לאכלוס מבנה במדינת ישראל. הוא תנאי קדם לשימוש במבנה, ולאספקת חשמל, מים וקו טלפון. איך מקבלים אותו ומה צריך לדעת?

מערכת ice | 
טופס (צילום freepik)
מהו טופס 4?
מי שמאשר את זה שהבניין מוכן ובטוח ואפשר להתגורר בו היא הוועדה העירונית לתכנון ובניה, כאשר מבנה אושר על ידה הוא מקבל היתר אכלוס הנקרא טופס 4, שהוא האישור לפני האישור הסופי (טופס 5). מטרת הטופס לאשר שהמבנה בטוח ומתאים לאכלוס וניתן לחברו לתשתיות השונות כמו מים וחשמל. 
מטרת הטופס היא לוודא שהבניה נעשתה כמו שצריך והמבנה מוכן לאכלוס בטוח. במהלך השנים עיריות רבות הוסיפו לטופס סעיפים נוספים, שנוגעים גם לתכנון העירוני ולאיכות הסביבה. אכלוס מבנה ללא קבלת ההיתר בטופס 4 מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין. 
בעל היתר הבניה מגיש בקשה לרשות המקומית ביחד עם תצהירים שלפיהם יש התאמה בין היתר הבנייה שניתן לפני הבנייה, לבין הבנייה בשטח. ההתאמה תתבטא בעיקר בכך שלא נוצרו ליקויים מסוכנים למשתמשים במבנה או בסביבתו, תשתיות המבנה הותקנו כהלכה, קיים איטום למרחבים המוגנים ועוד.
התנאים להגשת הטופס
הבקשה לטופס 4 נעשית על ידי בעל היתר הבניה, שהוא בדרך כלל הקבלן, אך יכול להיות גם אדם פרטי. הבקשה חתומה על ידי בעל ההיתר, עורך הבקשה, האחראי לביקורת והמודד, ועל בעל ההיתר לצרף לבקשה מספר מסמכים ולעמוד בתנאי הבקשה הרבים, המפורטים כאן:
- אישור של אדריכל ומודד מוסמך שיש התאמה בין הבנייה בפועל לבין היתר הבנייה והתב"ע.
- אישור של חברת החשמל שהמבנה מוכן לחיבור לרשת החשמל.
- אישור של תאגיד המים שהמבנה מוכן לחיבור לצנרת המים והביוב.
- אישור חברת הגז לתקינות מערכת הגז.
- אישור מכבי אש על עמידת המבנה בתקני האש.
- אישור שמערכות הניקוז והאינסטלציה הותקנו על פי התקן הרלוונטי.
- אישור שמבנים זמניים ששימשו בתהליך הבנייה פונו מהאתר.
- אישור בדיקת קונסטרוקטור לאיכות הבטון במבנה.
- אישור מהנדס שהמבנה ראוי למגורים.
- אישור מכון התקנים לאטימות מרחבים מוגנים ותקינות מעליות.
בנוסף, הוועדה המקומית יכולה לדרוש אישורים נוספים כמו:
- אישור על בנייה ירוקה.
- אישור מוועדת השימור על כך שהבניין לא דורש שימור, או שהוא שומר כהלכה.
- אישור שהבניין עומד בדרישות הנגישות.
- אישור על רישום זיקות הנאה במרשם המקרקעין.
איך מוציאים וכמה זמן זה לוקח?
את שליחת הטופס נוהגים לשלוח הכי מוקדם שאפשר משום שאיסוף האישורים הרבים לוקח זמן,  וגם הבדיקה שלו. לאחר שהוגשו לוועדה המקומית כל הטפסים והאישורים הנדרשים, היא שולחת מפקח לשטח לבדוק את קיומן של ההצהרות. 
הזמן בין הגשת הטופס והמסמכים הנלווים לבין אישורו משתנה בין ועדה מקומית לוועדה מקומית ותלוי גם במורכבות הפרויקט, אך באופן כללי הוא נע בין מספר שבועות למספר חודשים. הזמן האורך בין קבלת טפסי הבקשה ועד לחתימה תלוי ברשות ובהתאמה של הבניה להיתר. בכל רשות יש זמן משוער ממוצע מרגע הגשת הבקשה לטופס 4 ועד לחתימה פוטנציאלית שלו על ידי כל המחלקות הרלוונטיות, כל עוד אין בעיות ואישורים נוספים הנדרשים בתהליך.
לאחר שהתקבלו כל האישורים ברשימה מגישים אותם יחד לוועדה, שבודקת בקפידה את תקינותם. במקרים רבים הוועדה דורשת לתקן ליקויים שונים לפני אישור הטופס, ורק לאחר שהיא בטוחה שכל דרישות הטופס מולאו בהצלחה, יו"ר ומהנדס הוועדה חותמים עליו ומאשרים אותו. ואז אפשר להתחיל בחיבור הבניין לתשתיות השונות כגון מים, חשמל ותקשורת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה