נדל"ן ותשתיות

גולדקנופף בריאיון: "נעשה מאמצים כבירים לספק מענה שיביא בשורה"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, בריאיון ל-ice על התכנית שהוא מתכנן להורדת מחירי הדיור: "ההנחות באזורי הפריפריה יהיו משמעותיות יותר, אפעל עבור כלל האוכלוסייה" ועל חוק החמץ: "איך הגענו למצב שבמדינה יהודית אי אפשר להתחשב בחולים בעלי מסורת למשך שבוע?" | ריאיון חג בלעדי

דוד זולדן |  12
יצחק גולדקנופף (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
שר הבינוי והשיכון ושר במשרד ראש הממשלה, יצחק גולדקנופף, בהכנות לקראת תכנית דירות בהנחה אותה הוא מתכנן להביא לציבור, כמו גם תוכנית מקיפה לירידה במחירי הדיור. התוכנית עליה עמלים במשרד, בהובלתו של מנכ"ל המשרד יהודה מורגנשטרן, עדיין לא הוצגה לרשות מקרקעי ישראל לא נחשפה, אבל בין השורות ניתן ללמוד על התוכניות  של השר.
 
לגבי תוכנית דירות בהנחה, והמשך ההגרלות כפי שר השיכון שלפניו אלקין, עולות שתי שאלות עיקריות: האחת - לגבי קדימות לאלו שנרשמו בעבר ועדיין לא זכו להגרלה, האם תהיה כזו קדימות גם בתוכנית של השר או שיהיה סוג של איפוס עבור הנרשמים החדשים. השנייה - חישוב ההנחות שעל פי הדיונים וההסכמות עם האוצר לתקציב המדינה יהיו עד הנחה של חצי מיליון שקל בלבד. בהתחשב בזינוק של מחירי הדיור בשנה האחרונה, המשמעות היא צמצום מאסיבי של גובה ההנחות עבור הזכאים. גם בהתחשב בכך שגובה ההנחה יישאר סביב ה-20-25%, מדובר בגובה הנחה מצומצם לאור עליית מחירי הדיור.
דבר אחד ברור. גולדקנופף מתכנן שינויים בהנחות לפריפריה כדי להעלות את גובה ההנחה עבור תושבי הפריפריה: "טרם פרסמנו את מלוא התכניות, אבל אני אומר לך באופן ברור שאנחנו הולכים לתעדף את הפריפריה בה אנו רואים חלק מפתרון מצוקת הדיור, וכן אזור בעל חשיבות לאומית אסטרטגית במאבק על השתלטות על קרקעות וכל המשתמע מכך. לכן, ההנחות באזורים אלו יהיו משמעותיות יותר וזו החלטה שכבר קיבלנו".
על האיזון בין אזורי הביקוש ובין הפריפריה, אומר השר כי התוכנית כרגע כי היא במתכונת כמו של אלקין ולפי סיכומי התקציב על המשרד להגיש למוצעת מקרקעי ישראל עדכון של התוכנית שלפיה תיערך בקרה על השומה כך שאם ההנחה תופיע ותהיה מעל 500 אלף שקל במשרד יערכו שומה חדשה למחיר המוצג, ואם היא לא תגיע אזי זה יישאר עם השומה הקיימת, בכך בעצם יהיה איזון של ההנחות כך שבאזורי המרכז והביקוש ההנחות יתאזנו סביב ה-500, ובפריפריה היכן שהיו הנחות נמוכות יותר הן יעלו ל-500, ובמקומות בהן ההנחה הייתה גבוהה יותר - היא תרד לסביב ה-500.
לגבי הקדימויות - עדיין אין החלטה, והשר ביקש לבחון את הגורמים המקצועיים לבחון את האפשרויות לקדימויות כפי שהיה בעבר בסדרות של הרישום לדירות בהנחה, אך עדיין אין החלטה על כך.
האם בכוונת השר להציג תוכנית מקיפה לירידת מחירי הדיור?
"אני לא יודע לענות מה זה 'ללכת עד הסוף', אני כן יכול לומר לך שיהיו השנה התחלות בנייה של מאות אלפי יחידות דיור, ושנעשים מאמצים כבירים לספק מענה שיביא איתו בשורה. אני לא נמצא בתחרות ולא רודף אחרי קרדיט, אני מחויב לציבור בישראל וכך אני פועל. יהדות התורה הייתה מאז ומתמיד מפלגה חברתית ולכן ניתן להניח שאנחנו נייצר פתרונות שיקלו על אלו שזקוקים לכך".
באיזו סוגיה של דת ומדינה תסכים להתפשר למען אחדות בעם?
"ישנו סטטוס קוו הנהוג מאז קום המדינה שהתבסס על מגילת העצמאות בה הוזכרה המדינה כיהודית ודמוקרטית. למרבה הצער התבצעו בו נגיסות והגבול הוסט באופן שפגע דווקא בציבור הדתי, כך שאני לא מאמין שהנושאים הדתיים דווקא הם הגורמים לפילוג. רוב העם בישראל הוא בעל זיקה למסורת וחפץ במדינה בעלת זהות יהודית".
האם חוק החמץ היה נדרש אלמלא התערבות בג"ץ?
"חוק החמץ נחקק לפני כמעט 40 שנה וחיו איתו בשלום. התיקון שעבר כעת לא קובע איסור על אכילת חמץ בבתי החולים ולא מתיר חיטוט בתיקים, להיפך, הוא אוסר את זה. התיקון בסך הכול מסמיך את מנהלי בית החולים לקבל החלטה ביחס לשמירה על הכשרות לפסח עבור המטופלים. אני מתפלא שהיינו צריכים להגיע למצב של תיקון חקיקה, איך הגענו למצב שבמדינה יהודית אי אפשר להתחשב בחולים בעלי מסורת למשך 7 ימים?!".
 איזה מסר יש לך לחברה הישראלית המפולגת והשסועה?
"חז"ל אומרים 'דע מאין באת ולאן אתה הולך', לצערי אלו שהובילו והתסיסו לא האמינו לאן זה יגיע, עד כדי כך שהסכסוך יצא מכלל שליטה. זה כלל שימוש במידע כזה ואינפורמציה מעוותת. למרות זאת, אני מאמין שעם ישראל יידע בסוף להתגבר ולהתאחד. עברנו תקופות קשות לאורך ההיסטוריה וידענו לשמור על האחדות. זה דורש מאיתנו מאמץ ואני חושב שלתקשורת יש השפעה עצומה על כך. כשנכנסתי למשרד הודעתי כי אף שהציבור החרדי הוא הנפגע המרכזי מיוקר הדיור, אין לי כוונה להיות סקטוריאלי ואפעל עבור כלל האוכלוסיות וכך אני עושה. יש לי מחויבות לחיילים משוחררים ולאברכים. אם כולנו נפעל ברוח זו אני בטוח שתהייה לכך תרומה לאחדות". 
האם ההתנגשות בין שני חלקי העם היא נמנעת?
"בוודאי שאני כאוב מהמצב, אבל אני מאמין שהתקופה הזו תחלוף. כאדם שומר תורה ומצוות, במשך שנים ראיתי את האפליה כלפי המגזר החרדי ממנו אני מגיע, ולמרות הפגיעה החמורה אף פעם לא עלה בדעתנו לצאת למחאה הכוללת קריאה להפר חוק. אני מקווה מאוד שכולנו נתעשת ונשוב להתמקד באתגרים שמולם ניצבת מדינת ישראל ולא בסכסוך ופילוג מבית".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    איכס, למילה אי אפשר להאמין לגולדקוף.. (ל"ת)
    קורא לילד 04/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    גולדקנופף החרדי לא ידע שיש בעיית מגורים במדינת ישראל
    אזרח 04/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גולדקנופף לא אמין , למדנו את החרדים בדרך הקשה
    סגור
  • 10.
    הבן אדם פרזיט נאלח ושמו אותו בתפקיד שאין לו מושג בו דבר
    קוקרצה 04/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לו ולצרות העם הפשוט ... הבן אדם עם 30 דירות על שמו שגזל מהכת שלו .. בנוסף לא עבד או שירת יום אחד בחייו בעבודה הגונה.. אבל זה מה שקורה כשמצביעים ביבי .. מקבלים פרזיטים ואימפוטנטים בתפקידי מפתח .. חצי נחמה זה שמי שיסבול הכי הרבה זה הביביסטים ..
    סגור
  • 9.
    ומה עם גיוס?
    אין לנו ארץ אחרת 04/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    "איך הגענו למצב שבמדינה יהודית אי אפשר להתחשב בחולים בעלי מסורת למשך שבוע?". תמיד התחשבו ולא היתה מעולם בעיה שכזו...אתם העלתם במו פיכם את הבעיה,סתם התרסה לריק מצידכם. די לכפייה הדתית,איך יתכן שבמדינה יהודית הקהילה שלך לא נוטלת חלק ואחריות גם להגן עליה אלא משתמטים ומסרבים להתגייס. הרקטה לא יודעת כתובת. המדינה היא גם שלכם על פי כל דרישותיהם ממשלמי המיסים...
    סגור
  • 8.
    בטח .. בשורה לחרדים הפרזיטים (ל"ת)
    וטי 04/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    שיהה לו בשוריאזיס בקרחת (ל"ת)
    שלויימלה ארצי 2.1 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    שיהיה לו בשוריאזיס ! (ל"ת)
    שלויימלה ארצי 2.1 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 5.
    איפה ? בברוקלין ? (ל"ת)
    ראובן 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 4.
    שקר..במקור אושרו 300 אברכים ולא 400,000 כמו שהיום
    חיים8 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ככה שיש פשע מאורגן גדול
    סגור
  • 3.
    אתה בושה ליהדות!!!!!!!!!
    וני 04/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    עוד מוקיון
    סגור
  • 2.
    שר השיכון
    בנימין 04/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הור רק עושה מה שראש הכת שלו אומר לו מה לעשות!! אני בספק ביהדותם של כל המפלגות החרידיות חוץ מש שהם 100% יהודים!
    סגור
  • 1.
    אי אפשר להתחשב בו שבוע…
    מסכן שלי 04/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כל כספי המיסיים שלנו ושרותנו בצבא ודם החיילים כדי שתוכלו להתבטל בפילפולי שטויות בישיבה זה לא התחשבות? אל תדאג - אתם לימדתם אותנו יופי למה נוצרה אנטשמיות ולא נשקוט עד שנפריד דת ממדינה!!!! עלוקות
    סגור