נדל"ן ותשתיות
מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר: "בלי מטרו, תל אביב תקרוס"
במסגרת פאנל בנושא הרק"ל והרשויות המקומיות משני צידי המסילה בועידת עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי, דלית זילבר קראה למדינה להקצות כספים למטרו ולבנייה מסביב "בלי להתנות את זה בכלום"
במסגרת פאנל בנושא הרק"ל והרשויות המקומיות משני צידי המסילה בועידת עיר הנדל״ן ירושלים של מרכז הבנייה הישראלי השתתפו אמרה מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר, דלית זילבר: "מטרופולין תל אביב ללא מטרו פשוט יקרוס. מקווה שבממשלה הנוכחית יבינו שחייב לתת כספים וכמה שיותר בלי להתנות את זה בכלום. משרד האוצר לא עושה טובה לאף אחד שהוא משקיע במטרו".
מנכ"לית מינהל התכנון לשעבר, דלית זילבר: "ברור לכולנו שכבר שנים כולנו מדברים על המטרו ואנחנו חייבים להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות כבר אתמול. מטרופולין תל אביב ללא מטרו פשוט יקרוס. אני מקווה שבממשלה הנוכחית יבינו שיש הזדמנות לעשות את זה וצריך לעשות את זה. עוד הוסיפה כי: "אנו נותנים זכויות בנייה אינטסיביות סביב המטרו וצריך לראות שמשרד האוצר לא עושה טובה לאף אחד שהוא משקיע במטרו, למדינה יש כסף והיא צריכה להשקיע אותו נכון. החשש שלי שבעקבות אי הודאות סביב המטרו לא יבנו את הזכויות האלה. ה-24 הרשויות שבונות סביב המטרו זה העתיד שלנו בעיר ולא בכפר. מדובר באירוע האורבני, הכי מעניין והכי חשוב במדינה. וצריך לצמצם את תקופת החוסר הודאות, המדינה חייבת לתת כספים וכמה שיותר בלי להתנות את זה בכלום".
מהנדס העיר תל אביב ,אודי כרמלי "אנחנו מדינה שמפגרת אחרי התשתיות בעולם הגדול לבין 20-40 שנה. אני לא אומר את זה מתוך רגשי נחיתות אלא מתוך גאווה גודלה להגיע תוך 75 שנה למצב כזה זה לא פחות מנס. אנו לא צריכים להיות חכמים גדולים ולהמציא את הגלגל. תל אביב עדיין לא בסקאלה של לונדון ואחרות. הקלישאה אומרת שברור שתל אביב רוצה מטרו כי זה עתיד להביא אליה את כל הפעילות, אנשים שוכחים שכל מה שנכנס גם יוצא. ולמרות זאת, חוק מספר אחד של סוחר נעליים בנווה שאנן שאם הוא יהיה חנות אחת בנווה שאנן הוא יפול, אם יהיו עשרה הוא יצליח אם יהיו חמישים הוא יפרח. זה עובד גם במאקרו. להגיד שאם כל התעסוקה תהיה בתל אביב זה יהיה המקור להצלחת העיר ?! אנחנו לא מאמינים בזה. אנחנו צריכים להסתכל על המרחב האחוד, אין שום משמעות לגבול המוניציפלי של תל אביב שכולל את קריית אונו, גבעתיים, חולון והוד השרון. הנושא של תחבורה ציבורית לא קיים במשק הבית הישראלי, המטרו ישנה את הכל באופן טוטאלי וכדי שזה יקרה צריך תיעדוף משילותי, החוסר וודאות הזה שיש היום גורם להרבה תהליכים לדשדש זה לא רק יזם שחושב אם להיכנס לאתר בנייה. יזם מהסס, לקוח מהסס וכן הלאה".
מנהלת תחום בכירה ברשות להתחדשות עירונית, מאיה ברעם: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת 15 תכניות מסביב למטרו בערים - רמלה, בת ים, ראשון לציון ועוד. את התכניות האלה היינו עושים בכל מקרה ללא קשר למטרו, אבל בעצימות מעט שונה. המטרה העיקרית היא קודמת כל תוספת יחידות באזורים הללו. המאפיינים היחודיים של התכניות האלה זה מה עושים בשלב הביניים ואנו מתעסקים הרבה במבנים שיהיו מודולורים, תכנון שהוא מסתגל בעולם של אי ודאות. למשל, אזורי חנייה בקרבת תחנות וכשההוראות בתקנון יהיה מטרו ויוסבו לדברים אחרים".
ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל: "בקריית אונו יהיו שתי תחנות מטרו ואנחנו ברגע של שינוי תפיסה ועשייה קשה מאוד. אנשים אנשים לא אוהבים שמורידים להם נתיבים, לא אוהבים רעש וגם לא חפירות בטח לא ליד הבית ובאופן טבעי הם מתנגדים. את התושבים לא מעניין חוסר וודאות, זה הרכבת הקלה שהייתה אמורה להיפתח לפני שנה וחצי, הקו האדום לדוגמה, אנשים לא מאמינים שזה יקרה וכשלא מאמינים, אנו כנציגי השלטון המקומי אנו המנהיגים שצריכים להתמודד עם הבאלגן הזה. הדבר הזה נובע רק מדבר אחד, כל פעם שמגיע נציג מדינה לאשרר דברים, הכל נתקע. אנחנו בפיגור אחרי העולם עשרות שנים וזה דבר שחייב להיעשות אין דרך אחרת. צריך לקחת את הנושא הזה, לקבל את התמיכה הזאת.אין דרך אחרת".
מנכ"ל ובעלים, מצלאווי, סמי מצלאווי: "הרכבת הקלה היא הדבר הטוב ביותר למדינת ישראל, בטח מבחינת פתרונות תחברורתיים ונגישות פרויקטים. הבעיה מתחילה בהסכמים שנחתמו לפני 5-10 שנים. ואז מתחילות הבעיות חפירות לעומק, התקדמויות ועוד. זה משפיע כלכלית ויוצר בעיות. שינוי תכניות חייב לעשות בתיאום אחרת זה ימשיך להפוך קשה עד בלתי אפשרי".
מנכ"ל ובעלים, פז כלכלה והנדסה, דניאלה פז ארז: "מדינת ישראל נבנתה הפוך. בכל מקום בעולם המטרו קבע איפה יהיהו עסקים ואנשים גרו במרכזי ערים בעקבות המטרו. עשינו מחקרים בנושא עבור משרד האוצר וגופים אחרים ומסתבר ש-85 אחוז מהפעילות עסקית בערים עם מטרו היא סביב כ-800 מטר מהתחנות. חוסר הלימה בין הנהנה (היזם) ולמשלם (האזרח) או המדינה גורם למעשה בברקס בכל התהליכים. יזמים מבולבלים לא עושים עסקאות ולא מקדמים, בעתיד אומרים שזה יהיה נהדר אבל כרגע אף אחד לא יודע איך לקדם את הפרויקטים. זה מעסקאות קומבינציה ועד להיטלי השבחה ותמ"א 70 יש חשש גדול מאוד לקדם באזורים הללו עוד לפני הטוב שיעשה הקמת המטר". עוד הוסיפה כי: "יש דילמה ובעיה כרגע, אם לא בונים והתחנות יפתחו מתחת לאדמה, אנשים יצאו ולא יראו מגדלים, המטרו עולה כ-150 מליארד וחצי מזה אמור לבוא מנדלן בצורה כזו או אחרת וכרגע יש סוג של ברקס וצריך לפתור אותו".
סמנכ"ל אסטרטגיה ומודלים, תכנית אב לתחבורה, דני גבעון: "מדינת שיראל בעשורים הראשונים לקיומה הביאה למעגל קסמים כזה שיש שימוש יותר ברכב פרטי. רק לפני 25 שנה התחילה ההבנה שהכיוון אליו הולכת המדינה הוא לא נכון. יש נזקים של אובדן זמן, חוסר ניצול הזדמנויות, רמיסת שטחים פתוחים ועוד. זה לא פשוט להפוך את זה ב-180 מעלות להסעת המונים וציפוף אוכלוסיה. הצעדים כרגע חשובים אך צריך גם להגיד איפה לא לבנות ואיפה לא כדאי לבנות. זה ביצה ותרנוגלת והכל צריך להיות משולב יחד כדי שלא נגיע למצב שלא נצליח לספק הסעת המונים לכל מקום".
מתכנן מחוז י-ם מנהל התכנון, דן קינן: "ירושלים הראשונה שעלתה על התחדשות עירונית בהיקפים גדולים. זה הצטלבות של כמה גורמים גם של שיקולי קרקע, נכונות ירושלמית ומחוזית לנושאים האלה. לדעתי היום הקונפליקט המסוים של מימוש הקצאת צרכי סיבור במבנים חוצה ערים וזמנים זה קשור למערכת כללית של יחסים בין רשויות מקומיות למשרד מנהל תכנון ועוד".
עוד ב-
ערן רולס, יו״ר מרכז הבנייה הישראלי: ״הפינוי בינוי זה קרש ההצלה של אזרחי ישראל ממחירי הדירות ששברו שיא עולמי. ההתחדשות העירונית שוברת, לראשונה, את המונופול של המדינה על שיווק קרקעות לבניה ועל ידי כך היא תגדיל את היצע הדירות ותוריד את מחירי הדיור. אני רוצה להתריע בפני אזרחי ישראל שלא רחוק היום שבו המדינה תתחיל למסות בצורה דרסטית את הפינוי בינוי בשביל להמשיך ולעשוק אותם כפי שהיא עושה בעשרים השנים האחרונות. אנו עומדים בפני תהום, מחירי הדירות, שכירויות והמשכנתאות עולים דרמטית, ואלו מהווים 70% מבעיית יוקר המחייה. על הציבור לדעת כי משבר הדיור אחראי לרוב עליית המחירים במשק. הוא משליך על תחומי המזון, בריאות, ביגוד וכו. בידיים שלכם האפשרות לעצור את כדור השלג.״
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



