נדל"ן ותשתיות

עמק יזרעאל מזדקן: כמעט ואין ילדים בגלל מכסת הדיור

תושבי עמק יזרעאל מודאגים. בשנה הקרובה מעט מאוד ילדים יתחילו ללמוד בכיתה א והמספרים מעטים אף יותר בגנים. במקביל, יוקר המחייה והבירוקרטיה לא מאפשרת לצעירים להגיע לעמק ולהקים את הבתים שלהם. זו תמונת המצב העגומה
מערכת ice |  1
גן ילדים-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בעמק יזרעאל כמעט ואין ילדים. הסיבה? יוקר המחייה לא מאפשר לצעירים לחזור לעמק ולהקים את בתיהם ואת המשפחות החדשות שלהם. לפי ynet, ביישוב הקהילתי שמשית שבעמק יסיימו בקרוב את לימודיהם 74 תלמידי כיתות י"ב, אך בספטמבר הקרוב יעלו לכיתה א רק 17 ילדים, ולגנים רק 11 ילדים. 
אחד מתושבי היישוב הוותיקים, רז קרני, אמר: "אין זוג ישראלי צעיר שמסוגל לעמוד במחירים שדורשים היום בשמשית. בתים נמכרים בארבעה מיליון שקלים. שני ילדיי הם קצינים משוחררים ובמציאות הזו אף אחד מהם לא יוכל לגור בעמק יזרעאל". ביישוב עדי בעמק המצב לא מעודד גם הוא, עם רק 36 בוגרי י"ב, 21 ילדים שעולים לראשונה לבית הספר ו-14 ילדים שיגיעו לגן. 
 
אז איך הגענו למצב הזה? מתברר למשל כי שמשית הוקמה בבת אחת וכך ניצלה את זכויות הבנייה למגרשים. משמע, אין קרקע לבנייה חדשה והקרקע שנותרה באזור שאינה בבעלות המדינה אינה נמסרת בחזרה למטרת בנייה היות שהיא פרטית. תושבי האזור מביעים לאחרונה את מחאתם על כך שהמדינה לא מעודדת התיישבות באזור, ובמקום מחייבת את אלו שמבקשים לחזור ליישובים לקנות מגרשים ולשלם על הפיתוח - דבר שאינו ריאלי עבור הדור הצעיר במציאות הקיימת.
מנהל התכנון מסר ל-ynet בתגובה: "רוב יישובי המועצה האזורית עמק יזרעאל קרובים למיצוי מכסת יחידות הדיור המותרת. מינהל התכנון פועל לטובת תיקון לתמ"א, שצפוי להגיע לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בקרוב". מצד רמ"י נמסר שתושבי המקום סירבו ליוזמות של תכנון והרחבה כי לא רצו לקלוט תושבים חדשים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המחירים עולים כמו רקטה ביום העצמאות
    Mtlk 06/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    4 מליון יש מקומות גם חלקה 8 מליון.צריך לזכות בלוטו
    סגור