נדל"ן ותשתיות

לא הכל שחור: זה תחום הנדל"ן בו התחלות הבנייה והתשואות מזנקות

ענף הלוגיסטיקה ממשיך לפרוח הן מבחינת היותו אפיק השקעה אטרקטיבי בקרב משקיעי הנדל"ן. כמו כן, חברות נדל"ן רבות נכנסות לתחום בניית שטחי הלוגיסטיקה או מרחיבות את הפעילות שלהן, הודות לתשואה הגבוהה שהן יכולות לרשום מהתחום, ועל מנת לפזר סיכונים
מערכת ice | 
מרלוג אלפי מנשה (צילום טוטם הדמיות)
שינוי בהרגלי הצריכה של הציבור הישראלי והתגברות הקניות באינטרנט על חשבון ביקור פיזי בקניונים, ממשיך להוביל לעלייה בביקוש למרכזים לוגיסטיים (מרלו"ג), ובהתאם גם לעלייה בהיקפי הבנייה שלהם.
מניתוח נתוני הלמ"ס, עולה כי ברבעון הראשון של 2023 החלו להיבנות ברחבי הארץ כ-359 אלף מ"ר של שטחי לוגיסטיקה (ייעוד תעשייה ואחסנה) - קצב שנתי מוערך של כ-1.44 מיליון מ"ר, עלייה לעומת 1.294 מיליון מ"ר שהחלו להיבנות בייעוד זה בשנת 2022 כולה.
גם נתח בניית שטחי לוגיסטיקה מכלל עוגת הבנייה בישראל ממשיך לגדול – ברבעון הראשון הוא עמד על 9%, לעומת משקל של 8% בשנת 2022, ולעומת שיעור ממוצע של כ-6% לשנה בעשור האחרון (כ-805 אלף מ"ר ממוצע לשנה).
לפי הניתוח, ענף הלוגיסטיקה ממשיך לפרוח הן מבחינת היותו אפיק השקעה אטרקטיבי בקרב משקיעי נדל"ן, לאור מחירי הדירות למגורים או להשכרה שנמצאים בעלייה חדה בשנים האחרונות, הן בגלל עליית הריבית שמייקרת אף יותר את מחירי הדירות והן בשל היותו אפיק השקעה סולידי ויציב בתקופה של חוסר ודאות מדיני כפי שישנו כיום.
בנוסף, גם חברות נדל"ן רבות נכנסות לתחום בניית שטחי הלוגיסטיקה או מרחיבות את הפעילות שלהן, הודות לתשואה הגבוהה שהן יכולות לרשום מהתחום, ועל מנת לפזר סיכונים.
התגברות הקניות אונליין (E-Commerce) מובילה לצורך גדל והולך במרלו"גים שיקלטו את המוצרים השונים, יאחסנו אותם לאחר מיונם, וישנעו אותם אל לקוחות הקצה. המרלו"גים צריכים להיבנות בשטחים גדולים ומשכך הם נפוצים יותר בערים פריפריאליות שבהן יש מספיק מרחבים פתוחים שיכילו אותם.
כך למשל, קבוצת תצפית נדל"ן תבנה את מרלו"ג "השרון" בסמוך למחלף חורשים בכביש 6 במשותף עם חברת רוטשטיין והוא יכלול בינוי בשטח של כ-70 אלף מ"ר – כמחצית למרכז לוגיסטי הפרוס על שתי קומות עם כניסה נגישה למשאיות בשתי הקומות, והיתר למסחר ומשרדים.
לדברי זאב ג'וזף, מנכ"ל ובעלים של קבוצת תצפית נדל"ן: "אנו בהחלט מזהים התעניינות גבוהה לשכירת שטחי לוגיסטיקה במרלו"ג באלפי מנשה – הודות למיקום הנגיש שלו במרכז הארץ, קרוב לעורקי תנועה ראשיים המחברים לכל האזורים במדינה. להערכתי הביקוש למרלו"גים ילך ויגדל בשנים הבאות, ככל ותימשך מגמת הצריכה המקוונת, ובהתאם המחירים שלהם בשוק".
 
נתוני הלמ"ס מראים, כי בסך הכל היו התחלות בנייה של שטחי לוגיסטיקה ב-56 יישובים בארץ ברבעון הראשון של 2023. הערים המובילות הן קריית גת עם 183 אלף מ"ר שהחלו להיבנות (קצב שנתי מוערך של 732 אלף מ"ר), זינוק לעומת 209 אלף מ"ר שהחלו להיבנות בשנת 2022 כולה; מגדל תפן שבגליל עם 27 אלף מ"ר לעומת 0 בשנה הקודמת; המושב מאור, שבאזור השרון עם 14 אלף מ"ר לעומת 0 ב-2022; מעלה אדומים עם 13.5 אלף מ"ר (54 אלף מ"ר שנתי), זינוק לעומת 32 אלף מ"ר בכל השנה הקודמת; ואופקים עם כ-10,000 מ"ר (כ-40 אלף מ"ר שנתי), זינוק לעומת 12 אלף מ"ר ב-2022.
יישובים אחרים עם התחלות בנייה של לוגיסטיקה הם עמק יזרעאל, כפר יונה, בית שמש, בית שאן, יבנה, תעשיות גליל תחתון, נאות חובב, קצרין ועוד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה