נדל"ן ותשתיות

רז קינסטליך: "מיפינו חניונים ומוסדות לצורך מיגון לקראת חזית צפונית"

בריאיון ל-ice מדבר ראש העיר של ראשון לציון רז קינסטליך על המהפכה בתחבורה, תשתיות ודיור ועל כ-120,000 תושבים הצפויים להתאכלס בעיר בשנים הקרובות, דבר שיהפוך את עיר היין לשלישית בגודלה בישראל וגם על הפקקים ותחושת הביטחון 
דוד זולדן |  2
רז קינסטליך (צילום תמר מצפי, unsplash)
הקרב על ראשות העיר מתחמם עם התקרב יום הבוחר. ראשון לציון בדרך להפוך לעיר השלישית בגודלה בישראל בעוד מאה אלף תושבים כאשר מתחם האלף - פרויקט הדגל של העיר מתיימר לספק תעסוקה אבל גם איכות חיים היא לא מילה גסה בעיר הגדולה. אשתקד היתה זו העיר המובילה בישראל במדד איכות החיים. אלא שמלבד המצטרפים להתגורר בה יותר מ-60 אחוז מהתושבים הקיימים לא עובדים בעיר ומבלים שעות בפקקים. בריאיון ל-ice עם ראש העיר רז קינסטליך הוא מדבר על פתרונות שהוא מקדם להשארת התושבים בעיר ומתפאר בפרויקט הפינוי בינוי ברמת אליהו הנחשב מהגדולים בארץ וכמובן בשכונות החדשות שקמות על בסיס צריפין.
ראשון היתה אחד הערים המטווחות במלחמה ולמודת סבבי לחימה וקינסטליך כבר מכשיר את הקרקע לתרחישי קיצון ומדבר על האתגרים לשנה הבאה. אחד הסקרים המחמיאים מצביע על כך ש 75% מתושבי ראשון לציון חושבים שראש העיר רז קינסטליך צריך להמשיך לקדנציה נוספת. נדמה שמעולם לא היה מצבו של קינסטליך טוב יותר בדעת הקהל המקומית. האם ימשיך לקדנציה נוספת? האם יפתיע מולו שחקן שובר שוויון? ככל שנתקרב לרגעי ההכרעה התמונה תתבהר יותר ויותר.    
 
יותר מ-60 אחוז מהתושבים לא עובדים בעיר וכל היום בכבישים. אילו פתרונות אתה מקדם להשארת התושבים בעיר? 
"ראשון לציון עוברת מהפכה בכל התחומים – תחבורה, תשתיות, דיור ועוד. כ-120,000 תושבים צפויים להתאכלס בעיר בשנים הקרובות, דבר שיהפוך את עיר היין לשלישית בגודלה בישראל. כחלק מתהליך ההתחדשות שאנו עוברים יש צורך ביצירת מקומות עבודה חדשים. כיום, 66% מתושבי העיר לא עובדים בראשון לציון. אנחנו רוצים לשנות את המשוואה כך ששני שליש מהתושבים בעיר יעבדו בראשון לציון. לשם כך, עלינו ליצור מקומות עבודה ומרכזי תעסוקה. מתחם האלף ומרכז התעסוקה בצריפין יעזרו לנו לענות על הצורך במקומות עבודה".
פרויקט הפינוי בינוי ברמת אליהו הוא מהגדולים בארץ. איפה זה עומד?
"פרויקט פינוי בינוי רמת אליהו, הוא פרויקט תקדימי בו המדינה (רמ"י והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית) ועיריית ראשון לציון הקצו קרקעות משלימות מחוץ לשכונה לטובת התחדשות רמת אליהו. מדובר בפינוי של כ-2,650 יחידות דיור בבנייני הרכבת הישנים, לטובת בניית מגורים ממוגנים בסטנדרטים חדשניים ובינלאומיים. בימים אלו יחלו בניית שני הבניינים הראשונים בשכונה בפרויקט נאות הגפן של מנהלת המגורים של צה"ל. מדובר באחד מהפרויקטים הכי גדולים בארץ, פרויקט שאנחנו מאוד גאים בו ושמנו את טובת התושבים לנגד עינינו כל הזמן, מרגש לראות את השמחה וההתרגשות בעיניים שלהם, עכשיו כשחלקם מתחילים לקבל מפתחות לדירתם החדשה".
ראשון לציון הייתה אחד הערים המטווחות במלחמה. איזו בשורה מבחינת דיור מיגון והיערכות לתרחישי קיצון אתה מקדם? 
"מלחמת חרבות ברזל הפכה בעל כורחה את העיר ראשון לציון לאחת מהערים המטווחות ביותר בארץ. בשנים האחרונות המשכנו לקיים תרגול חירום ואל נשכח שלפני 'חרבות ברזל' חווינו גם 4 מבצעים צבאיים. כבר ביום השני למלחמה היינו העיר הראשונה שהקימה את משמר השכונות שאליו התנדבו כ-1700 תושבות ותושבים שמסייעים לחברה לביטחון ולמשטרה לבצע סיורים ברחבי השכונות בעיר. בנוסף, יחד עם פיקוד העורף הקמנו את כיתות "בני המקום" שהתגייסו בצו 8 למשימות אבטחה בעיר. עד לרגע זה אנחנו מקיימים פיקוח מתמיד בכל אתרי הבנייה".
 
ראשון ממוגנת?
"העיר ראשון לציון היא עיר בת 141 שנים, אך ברובה ממוגנת. מתוך סך של כ-300 אלף תושבים, רק כ-23 אלף תושבים הם ללא מיגון כלל. בתחילת המלחמה הזמנו ממ"מים (חדרי מיגון) שאותם אנחנו מציבים בגנים ומוסדות חינוך ישנים. בנוסף, בשלושת החודשים הללו ביצענו מיפוי של כלל החניונים ומוסדות החינוך אליהם תושבים חסרי מיגון יוכלו להגיע במידה ותיפתח חלילה חזית צפונית. הכשרנו עשרות חניונים לכך שיהוו פתרון לשהייה ממושכת. בעת חירום – התושבים ללא המיגון יקבלו הודעות שיודיעו להם לאיזה חניון אזורי הם צריכים להגיע. לאחר כל אזעקה, או בכל מקרה של אירוע – אנחנו מוציאים סמס לכל תושבי העיר בכדי לעדכן אותם. במצב החרדה והפאניקה שכולנו נמצאים בו מאז ה-7 לאוקטובר, אנחנו נעשה הכל כדי שהתושבים שלנו ידעו שלא מסתירים מהם כלום והכל שקוף ומונגש עבורם. אני חייב לציין גם את ההתנהגות האחראית של התושבים שלנו, שנשמעים להנחיות פיקוד העורף וזה מוכיח עצמו".
 
איך פותרים את הפקקים בעיר?

"ראשון לציון עוברת בחמש השנים האחרונות, מהפכת תחבורה מקיפה ויסודית. צריך לזכור שב-30 השנים האחרונות מצב התחבורה בראשון לציון לא התקדם ונשאר ללא שינוי. כדי לעשות שינוי עומק שיאפשר לתושבות ותושבי העיר לנוע בבטחה וללא פקקי ענק בשנים הקרובות  – נחווה כולנו אי נוחות מסוים. עוד כשנכנסתי לתפקיד, ייעצו לי שלא להתעסק בכלל עם תחבורה. הרי מהפכה שכזו טומנת בחובה לא מעט אי נוחות לתושבי העיר, היא לא משהו שראש עיר צריך או רוצה. ועדיין החלטתי לראות לנגד עיני את מה  שטוב לעיר ולא מה שבהכרח טוב פוליטית.  נכון זה לא פופוליסטי אולי להגיד, אבל זה מה שצריך לעשות".
 
התנגדת בתוקף להשארת הפועלים מהשטחים בעיר. איפה זה עומד היום?
"היינו העיר הראשונה שלא הסכימה לפתוח את אתרי הבנייה בחודש הראשון למלחמה. חטפנו על זה, גם אני באופן אישי ועדיין לא הסכמתי שתושבי ותושבות העיר יחיו בפחד בחודש הכי קשה שמדינת ישראל חוותה. בטחון התושבים הם לפני הכל ועל כן, לא החזרנו את האתרים לפעול, לפני שסיכמנו כללים שבלעדיהם האתרים לא נפתחו וכללו – אבטחה בכל אחד מהאתרים, רשימה מסודרת של כל העובדים האתר, בדיקה מדוקדקת של כל העובדים, סגירה הרמטית של האתר בשעות הערב ועוד. סגרנו מספר אתרים שלא עמדו בתנאים שהצבנו ואנחנו ממשיכים פיקוח הדוק עד לרגע זה. ראשון לציון ככל שזה תלוי בי, תישאר בטוחה. ללא פשרות".
אילו אתגרים אתה מציב לשנה הבאה?
"בראש ובראשונה – להמשיך לשרת ביושרה ובאהבה את תושבות ותושבי העיר. אני באמת מתעורר בכל בוקר עם תחושת סיפוק אדירה כשאני יודע שבחמש השנים האחרונות קידמנו בעיר דברים שלא קודמו שנים רבות. שנמשיך לשמור על העיר ראשון לציון אחת מהערים שהכי טוב לגור בהם בארץ בכל תחום – חינוך, תרבות, פנאי, פיתוח, איכות סביבה ועוד'. כולי תקווה שכל החטופים והנעדרים שלנו ישובו לשלום חזרה הביתה וכך כל חיילי וחיילות צה"ל וכוחות הביטחון. אני מתפלל מכאן לימים שקטים במדינה היקרה והאהובה שלנו".
 
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    להביא חברות בינלאומיות גדולות לעיר לתעסוקה
    רועי 02/2024/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להביא לעיר לתעסוקה חברות בינלאומיות מובילות
    סגור
  • 1.
    ראש העיר הכי גרוע
    יוחנן 02/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראש העיר הכי גרוע שהעיר קיבלה מאז הקמתה . איש מאוס שאוהב אך ורק להצטלם ותו לא . אסור לבחור בו ,בחירה נוספת שלו היא אסון לעיר .
    סגור