מדדים ומחקרים

50% מניצולי השואה לא מסוגלים לצאת מהבית: תוצאות הסקר החדש

סקר צרכים הקרן לרווחת נפגעי השואה לשנת 2024: 50% מהניצולים רוצים לצאת יותר מהבית ולא מסוגלים, הסיבה העיקרית לכך היא שהם זקוקים לליווי 35.8% מניצולי השואה גרים לבד.27% מניצולי השואה ציינו כי ויתרו על מזון עקב קושי כלכלי ו/או עקב בעיות ניידות. 36% זקוקים מאוד או במידה מסוימת לסיוע ברכישת מצרכי מזון לבית
מערכת ice | 
ניצולי שואה (צילום shutterstock)
הקרן לרווחת נפגעי השואה, עמותה הפועלת מזה 30 שנה ומעניקה סיוע לכ-81,000 ניצולי שואה מדי שנה במגוון תחומים שונים, מפרסמת היום, יום הזיכרון לשואה ולגבורה (ב׳) את ממצאי סקר הצרכים של ניצולי השואה לשנת 2024.
 
בפעם האחרונה פורסם הסקר בשנת 2021. הסקר מקיף מגוון תחומים ונושאים המשקפים את חייהם של ניצולי השואה בישראל, ובוצע ע״י חברת iPanel, באמצעות עריכת ראיונות טלפוניים עם מדגם מייצג של 400 ניצולי שואה מתוך 100,000 ניצולי השואה המוכרים בקרן לרווחת נפגעי השואה. הסקר מחולק לשאלות הנוגעות לצרכים בסיסיים ונושאים שונים הרלוונטיים עבור ניצולי השואה: מזון, חברה, נגישות, בריאות, פנאי, כלכלה, מלחמה וצרכים נוספים. 


להלן תוצאות מרכזיות:
תזונה:
36% מניצולי השואה זקוקים מאוד או זקוקים במידה מסוימת לסיוע ברכישת מצרכי מזון לבית, מעבר לסיוע שהם מקבלים כיום. 27% מניצולי השואה נאלצו לוותר על מזון, עקב קושי כלכלי ו/או עקב בעיות ניידות.

בריאות:
39% מניצולי שואה ציינו שהם זקוקים לסיוע בבדיקות עיניים והתאמת משקפיים בביתם, כ-33% זקוקים לסיוע בטיפולי שיניים.24.3%  מניצולי השואה נאלצו לוותר על בדיקות או טיפולים רפואיים,   20.1%מניצולי השואה נאלצו לוותר על עזרים רפואיים או אמצעי נגישות, 7.6%  מניצולי השואה נאלצו לוותר על תרופות (חשוב לציין כי ניצולי שואה זכאים לפטור מתרופות מרשם שבסל הבריאות אם הם עומדים באחד התנאים שקבעה המדינה). ל-12% מניצולי השואה אין נגישות לכל החדרים בביתם.
סיעוד:
88.9% מניצולי השואה ענו כי שירותי הסיעוד המסופקים ע״י הקרן לרווחת נפגעי השואה, ובמימון המדינה (הרשות לזכויות ניצולי השואה) וועידת התביעות - תוספת 9 שעות של מטפל סיעודי, עוזרת להם במידה רבה או במידה מסוימת (67.2% במידה רבה).
חברה:
מהסקר עולה כי 35.8% מניצולי השואה גרים לבד לגמרי. 50% מניצולי השואה רוצים לצאת יותר מהבית ולא מסוגלים, הסיבה העיקרית לכך היא שהם זקוקים לליווי אדם נוסף איתם. 41% ציינו כי הם מרגישים בודדים במידה מסוימת או במידה רבה. כחמישית (19%) מניצולי השואה מרותקים לביתם ולא יוצאים כלל, בקרב אנשים הזקוקים להיעזר באדם אחר הנתון עולה ל-25%. רוב ניצולי השואה (69%) נעזרים באדם אחר כדי לצאת מהבית.

פנאי:
60% מניצולי השואה היו מעוניינים לבצע יותר פעילויות: בעיקר לטייל יותר ברחוב, גינה או פארק או להשתתף ביותר מפגשים חברתיים.
חרבות ברזל:
61% מניצולי השואה ציינו כי הם חווים ירידה באיכות החיים בעקבות המלחמה, אחד הגורמים המרכזיים לכך הוא מבחינה נפשית (כ-50% מכלל הנסקרים). קרוב לחמישית מניצולי השואה (18%) לא מתמגנים כלל, הסיבה העיקרית לכך (46%) היא כי אין מרחב מוגן בסביבתם ולאחר מכן (30%) בגלל בעיית נגישות שהם חווים.


כלכלה:
למחצית (51%) מניצולי השואה קשה לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית.30.8% מניצולי השואה נאלצו לוותר על מוצרי ניקוי והיגיינה אישית.23.3%  מניצולי השואה נאלצו לוותר על מוצרי חשמל.16%  מניצולי השואה זקוקים לסיוע כספי ברכישת חלקה או מצבה.

אתי פרחי מנכ״לית הקרן לרווחת נפגעי השואה: ״אסור להתייחס לניצולי השואה רק בהקשר של רעב ועוני – לא כולם כאלה וזה מעליב מאוד ופוגע בכל מי שלא משתייך לקבוצה הזו. סקר הצרכים מוכיח כי מנעד הצרכים להם זקוקים ניצולי ופליטי השואה הוא רחב ומגוון וכולל סיוע בתחומים שונים, כולל תזונה, חברה, פעילות להפגת בדידות ועוד. על כולנו – להתגייס לפני שיהיה מאוחר,  על מנת לאפשר להם לחיות ברווחה ובכבוד.״ 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה