מדדים ומחקרים

הקורונה חתכה את הצמיחה במשק עם הירידה החדה ביותר זה 20 שנה

בראש הנפגעים: התיירות, התרבות, הפנאי וענף הרכב. הצריכה הפרטית התרסקה ב-20% בחישוב שנתי, ההשקעה בבנייה למגורים נפלה גם היא, ואילו הייצוא כמעט וניצל. איך נראתה צריכת המזון והאלכוהול בימי הסגר?
רועי בהריר-פרל | 
חנויות בתל אביב יפו (צילום Josh Pepper/Unsplash)
המשק הישראלי התכווץ ברבעון הראשון של 2020 בשיעור של כ-7.1% - ההתכווצות הגדולה ביותר שתועדה בארץ זה 20 שנה. כך מפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדו"ח ביניים על הרבעון החולף.
על פי הלמ"ס, הנתונים משקפים באופן חד משמעי את השפעת משבר הקורונה ועצירת המשק על הכלכלה הישראלית. בנוסף, מדגישים שם כי המספרים, המתייחסים לתקופה שבין ינואר למרץ, לא כוללים את שיא המשבר בחודש אפריל, כך שהמצב ברבעון השני עשוי להיות קשה אף יותר, חרף פתיחת המשק מאז. 
בולטת במיוחד בדו"ח צניחה של 4.6% בתוצר המקומי הגולמי - תוצאה ישירה של הפגיעה בייבוא המכוניות, שכן המסים הגבוהים שמוטלים עליו מהווים מרכיב מרכזי בתמ"ג, ובתקופת הקורונה ענף הרכב כמעט ושותק. לכך מצטרפת התרסקות של 20.3% בגזרת הצריכה הפרטית (בחישוב שנתי), שהגיעה כתוצאה מהטלות הסגרים ובאה לידי ביטוי גם ביחס הצריכה לנפש, שירד דרמטית ב-21.7%.
בלמ"ס מציינים כי הנפגעים העיקריים בסקטור הפרטי הם עסקי הפנאי, התרבות, האירוח וההובלה. זאת, לעומת עלייה של 5.8% (בחישוב שנתי) בצריכת המזון, המשקאות הקלים, האלכוהול והטבק.
קראו עוד ב-ice
הצניחה המשמעותית ביותר נרשמה בהוצאות על כלי רכב לשימוש פרטי, שירדו ב-86.3%. ענפים נוספים שספגו פגיעה אנושה במהלך הרבעון הראשון של 2020 הם ההלבשה, ההנעלה והטקסטיל: ההוצאה של משקי בית על מוצרים מקטגוריות אלה  צנחה ב-31.6%. כמו כן, ההוצאות על תכשיטים ועל ריהוט נפלו ב-32.6% וההוצאות על ציוד חשמלי לבית (מזגנים, מקררים, תנורים, מכונות כביסה) ירדו ב-4.3%.
סך התוצר העסקי של ישראל ברבעון הראשון ירד ב-9.1%, כשצניחה של 27.5% ביבוא הסחורות והשירותים מהווה חלק מרכזי בכך. מדובר בנתון שנובע בעיקר מהתרסקות ייבוא שירותי התיירות, שנמחקה כמעט לחלוטין (ירידה של 85.2%). גם ענף ייצוא שירותי התיירות נפגע קשות ממשבר הקורונה וצנח ב-84.7% בחישוב שנתי. אולם, ייצוא הסחורות והשירותים באופן כללי ירד רק באחוז מזערי של 0.5% - זאת, הודות לעליות חדות בייצוא שירותי תוכנה, תקשורת וגז טבעי. 
בכל הנוגע להשקעות מקומיות, הלמ"ס מדגישה ירידה של 15% בהשקעה בבנייה למגורים, ירידה של 17% בהשקעה בנכסים קבועים וצניחה של 52.4% במוצרי ICT (טכנולוגיות מידע). בין הקטגוריות הבודדות שבהן נרשמה עלייה בהיקף ההשקעות אפשר לציין את ההשקעה במכונות ובציוד טכנולוגי שצמחה ב-32%, כמו גם את ההשקעה בקניין רוחני שעלתה ב-23.5% ואת ההשקעה בבנייה שלא למגורים שעלתה ב-2.7%. 
מדובר, כאמור, בנתונים לא סופיים. הדו"ח השלם של הלמ"ס לרבעון הראשון של שנת 2020 יפורסם ב-16 ביוני.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה