מדדים ומחקרים

פער של משכורת חודשית: אלו שהמשיכו לעבוד מרוויחים אלפים יותר מאלו שהוצאו לחל"ת

נתונים של משרד האוצר מעידים שוב שהקורונה פגעה בעובדים החלשים יותר, שמשכורתם הייתה נמוכה בכ-4,500 שקל בממוצע משל אלו ששמרו על משרתם. כמו כן הצעירים והחרדים הושבתו בצורה ניכרת

איתי פת-יה | 
עסקים (צילום pexels)
הקורונה השביתה במיוחד את החרדים העובדים, הנשים מכלל קבוצות האוכלוסיה והצעירים, והפער בין שכרם של הישראלים המושבתים לבין אלו שהמשיכו לעבוד מגיע בממוצע לכ-4,500 שקל. אלו הנתונים העולים מסקירה חדשה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שניתח את מאפייני העובדים המושבתים בעקבות הנגיף.
הניתוח התבסס על נתונים של כ-877 אלף דורשי עבודה (כאלה שהוצאו לחל"ת, פוטרו או הושבתו מסיבה אחרת) שנרשמו בשירות התעסוקה מתחילת חודש מרץ ועד ה-5 לאפריל, שהם 88% מדורשי העבודה שנרשמו בעקבות המשבר, עד נקודת השיא בסוף אפריל. נתונים אלה הוצלבו עם מידע נוסף מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
הבחינה מתייחסת לעובדים שב-2017 היו מועסקים, כשלפי הניתוח, בעוד ששיעור ההשבתה הכללי של גילאי 25-70 עמד על 19%, שיעור ההשבתה של החרדים העובדים היה 27%.
עוד נמצא שנשים מהוות 56% מהעובדים שהוצאו לחל"ת, כששיעורן גבוה מזה של הגברים כמעט בכל אחת מקבוצות האוכלוסיה. כך, 67% מכלל המושבתים הם יהודים לא חרדים, כשהנשים מתוכם מהוות 39% ואילו הגברים 28%. גם אצל החרדים, שהם 11% מכלל המושבתים, הנשים החרדיות מהוות 7%, ואילו הגברים החרדים מהווים 4%.

 
קראו עוד ב-ice
מנגד כשמסתכלים על המעובדים הערבים, שהם 16% מכלל המושבתים, ניתן לראות שמתוכן הגברים מהווים 9%, ואילו הנשים 7%. לעומת זאת, בקבוצות אוכלוסיה הנכללות תחת הקטגוריה "אחר", ש-6% מכלל המושבתים משתייכים אליהן, התמונה דומה לזו של היהודים, כשמתוכם הנשים מהוות 4% ואילו הגברים 2%.
בנוסף, ניכר כי השיעור הגבוה ביותר של העובדים שהושבתו היה של בני 25-34. שיעורים של אלה מבין כלל המושבתים הוא 30%, כשמעבר לכך ככל שמתקדמים בקבוצות הגיל שיעור השיעור יורד.
מבחינת מאפייני השכר, שכרם הממוצע של העובדים שהושבתו לאחרונה עקב הקורונה עמד ב-2017 על 7,557 שקלים, לעומת 12,136 שקלים של אלה שהמשיכו לעבוד כרגיל, פער של 4,579 שקל, שהם 38%.
כמו כן, יש קשר מובהק בין השכלה גבוה לסיכוי להיות מושבת, כש-89% מכלל המושבתים אינם בעלי תואר אקדמי, ורק ל-11% מהמושבתים יש תואר ראשון ומעלה, רובם המוחלט הם יהודים שאינם חרדים. בקרב בעלי התארים, הסיכוי של בוגרי המקצועות הריאליים (פיזיקה, מתמטיקה, מדעי המחשב וההנדסה) להיות מושבתים נמוך יותר מזה של בוגרי מדעי החברה, משפטים, חינוך ואדריכלות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה