מדדים ומחקרים

דירוג המלונות: כמה הפסידו ענקיות הנופש בחציון הראשון של 2020?

ענף התיירות הוכתר כבר מזמן למפסיד הגדול של הקורונה. בדיקה של הדו"חות הכספיים של חברות המלונות הגדולות בישראל – 'פתאל', 'דן' ו'ישרוטל' מראה עד כמה עמוק המשבר

ניר קומם |  2
דוד פתאל, רונן ניסנבאום, ליאור רביב
עם התפרצות נגיף הקורונה בישראל, החל מחודש מרץ החלו המלונות להיסגר בהדרגה. תחילה נסגרו באופן מלא, למעט מספר מלונות שהוסבו ל'מלוניות קורונה', ולעת החזרה לשגרה חזרו להיפתח בתפוסה נמוכה. הגל השני הוביל לביטולים ולצמצום צריכה נוסף, ואפילו חופשת הקיץ של אוגוסט והקטנת הפעילות בנתב"ג לא הצליחה להשיב את התיירים הישראלים למלונות.
ענקיות התיירות נקטו לאורך המשבר בשורת פעולות פנימיות נרחבות במטרה לצמצם את הוצאותיהן השוטפות, כגון הוצאת עובדים לחל"ת, הפחתות שכר משמעותיות למנהלים, איחוד תפקידי עובדים וביטול פעולות רווחה והדרכות. החברות פעלו גם כלפי חוץ, תוך דרישת הנחות מספקים, בקשות לדחיית תשלומים לרשויות, פטור מתשלומי ארנונה וקבלת מענקי סיוע לעסקים מהממשלה. באשר להמשך השנה – עונת השיא של התיירות הישראלית כבר מאחורינו, והיעדר הוודאות בנוגע למידת התפשטות הנגיף ולהגבלות התנועה שיחולו בעקבות זאת מביאים את המלונות להערכות פסימיות לגבי הצלחות הרבעונים השלישי והרביעי.
המגמה בארץ לא שונה ממדינות אחרות בעולם: ה- World Travel & Tourism Council, ארגון בינלאומי המייצג את הסקטור הפרטי של התיירות הגלובלית, מעריך כי עלולות להיאבד במשבר בין 100 ל-200 מיליון משרות בתחום בשל המגיפה, וכי הקצב כיום עומד על קיצוץ של מיליון משרות ביממה. המחקר של הארגון מצביע על עלייה חדה בהפסד לכלכלה העולמית בשווי של 5.5-7.2 טריליון דולר בתמ"ג. על פי ארגון התיירים העולמי של האו"ם, בחודשי מרץ, אפריל ומאי חל קיטון בכניסת תיירים בשיעור של 55%, 97% ו-98% בהתאמה.
בתוך כך, רשמו שלוש חברות המלונאות הגדולות בישראל – מלונות פתאל, ישרוטל ודן, מחצית ראשונה מורכבת למדי, וללא ספק הן מועמדות ראויות לתואר הנפגעות הגדולות ביותר בקורונה. אף על פי כן, ישנן כאלו שהצליחו יותר מאחרות, ולהלן דירוג המלונות:
ברבעון – מלונות 'דן' הפסידו הכי פחות
עם מגבלות התנועה והטלת הסגר, סגרו המלונות את שעריהן, באופן שהקטין את הכנסותיהן דרסטית: מלונות 'דן', בניהולו של רונן ניסנבאום, הכניסו ברבעון החולף 122 מיליון שקלים בסך הכל, ירידה של למעלה מ-70% בהשוואה לרבעון המקביל, אז הכניסו 415 מיליון שקלים מ-17 מלונות החברה. ב'ישרוטל' חוו קיטון בשיעור גדול מכך – בשיעור של 80% - עם הכנסה של 81 מיליון שקלים בלבד אל מול 408 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. מלונות 'פתאל' חוו את הקיטון המשמעותי ביותר בהכנסות הרבעון – מ1.49 מיליארד שקלים באפריל-יוני 2019, ל-123 מיליון שקלים באפריל-יוני 2020.
התמונה נותרת בעינה גם באשר לרווח הנקי ברבעון החולף: דן, שהרוויחה ברבעון המקביל 58 מיליון שקלים, חווה קיטון של 147% וסיימה במאזן שלילי עם הפסד של 27.5 מיליון שקלים. 'ישרוטל' הפסידה סכום דומה הרבעון – 28 מיליון שקלים. ענקית התיירות פתאל, אשר מחזיקה בישראל וברחבי אירופה 183 מלונות ו-42,000 חדרים, סיימה את הרבעון עם הפסד של 359 מיליון שקלים, ירידה של 679% בהשוואה לרווח הנקי ברבעון השני בשנה שעברה.
בחציון – פתאל מתרסקת
ענקית המלונאות 'פתאל', של דוד פתאל ובניהול המנכ"לית אביה מזרחי מגן, רושמת ירידה של כמעט 62% בהיקף ההכנסות – ממחזור של 2.5 מיליארד בחציון המקביל לפחות ממיליארד בחציון החולף. הרווח הנקי צנח באלפי אחוזים – מגירעון קטן יחסית של 25 מיליון שקלים בחציון המקביל, להפסד כולל של 666 מיליון שקלים בחציון החולף.
הכנסותיה של 'דן' ירדו בחציון ב-47.5%: מ-710 מיליון שקלים בתחילת 2019 ל-373 מיליון שקלים בתחילת 2020. הרווח הנקי צנח גם הוא ב-280%, מרווח נקי של 64 מיליון שקלים להפסד של 117 מיליון שקלים.
'ישרוטל', תחת ניהולו של ליאור רביב, ניתבה את עסקיה, באופן יחסי, לצמצום המינימלי מבין השלוש: על אף קיטון של כ-393 מיליון שקלים בהכנסות, הירידה ברווח הנקי עומדת על 236%, מ-38 מיליון שקלים להפסד של 52 מיליון שקלים בחציון החולף.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הפסדי רשתות בתי מלון
    כהן בנימין 09/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לחזור לרווחים , זה בטח יהיה על העבדים שעודים אצל הענף המלונאות ו עובדים על שכר המינימום !! כמובן בחסות ההסתדרות!! לא מרחם על הרשתות הבתי המלון!!
    סגור
  • רשת פאטל
    תומר 09/2020/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מלונות פאטל לא רק הקורונה פגע במלונות החברה , גם היחס,הזלזול באורח, החדרים המיושנים וצמצום כח אדם ע"ח האורח המסכן שרוצה חופשה , אני חושב שזה זמן טוב לחשוב רחב ולא רק קורונה !!!! דוד תתעורר
    סגור