מדדים ומחקרים

הנתונים נחשפים: זה שיעור בעלי המוגבלויות המועסקים בחברות גדולות במשק

כ-6% מהעובדים בבנק דיסקונט הם בעלי מוגבלות, גבוה יותר מבפרטנר ובתאגיד השידור הציבורי, שם עומד השיעור על כ-4%. בפרטנר שיעור בעלי המוגבלות בדרג ניהולי הוא הגבוה ביותר. מי משלוש החברות זכתה באות הגיוון על שילוב בעלי מוגבלויות בעבודה? 
שרון טל | 
בעלי מוגבלויות בשוק העבודה (צילום פלאש 90/נטי שוחט, freepik)
שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה הפך בשנים האחרונות לאחד מהנושאים הבוערים על סדר היום, אך עדיין רק חלק קטן מהם מועסק במידה כזו או אחרת, ובמקרים רבים בתנאים שאינם מותאמים להם ובשכר זעום. אך יותר ויותר חברות הבינו כי שילובם יכול לא רק לסייע לתדמיתם, אלא גם לרווחתם ולפרנסתם של מאות אלפי משפחות בישראל. אז מי החברה בה היקף בעלי המוגבלויות המועסק בה הוא הגבוה ביותר?
בשבוע החולף ערך ארגון מעלה לאחריות חברתית והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, את התחרות השנתית של "אות הגיוון", בו נבחנים שיעור המועסקים מקרב האוכלוסייה הישראלית בחברות שונות. הנתונים חושפים תמונה מעניינת, לפיה אחוזים בודדים של בעלי מוגבלויות משולבים בחברות הגדולות, אך עדיין, יש כאלו שמעסיקות היקף גבוה מאחרים. בתחרות "אות הגיוון" השתתפו בין היתר שלושה ארגונים גדולים, בנק דיסקונט, קבוצת התקשורת פרטנר, ותאגיד השידור הישראלי כאן 11.
מנתוני התחרות עולה כי בבנק דיסקונט, בו מועסקים כ-4,800 עובדים, 6% הם עובדים בעלי מוגבלות כלומר כ-288 עובדים, בהם 5% (כ-15 איש) בדרג ניהולי. 1% בודד מכלל העובדים שגויס לדיסקונט בשנה החולפת, הם בעלי מוגבלות כל שהיא. בדיסקונט ציינו במסגרת מועמדותם לתחרות, כי בעשור האחרון מתבצע גיוס רחב של עובדים עם מוגבלות והעסקתם בבנק, וכי ב-2016 ניתנה לכ-50 עובדים עם מוגבלות קביעות עד גיל פרישה.
בקבוצת פרטנר לעומת זאת, בה מועסקים כ-2,800 עובדים, 4% מהעובדים (כ-112) הם עם מוגבלות, 6% בדרג ניהולי. בפרטנר הציבו יעד לקלוט 40 עובדים עם מוגבלות ב-2020, והשלימו כחצי ממנו בשל ההאטה בגיוסים במשבר הקורונה.
תאגיד השידור הישראלי - כאן 11, מעסיק כ-1,000 עובדים, מתוכם 4% עם מוגבלות (כ-40 עובדים), מתוכם 4% בדרג ניהולי (כ-10). אחד מהם הוא מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, הנחשב גם הוא בעל מוגבלות בשל ליקוי ראייה ממנו הוא סובל. התאגיד אף זכה באות הקידום לעובדים עם מוגבלות, ומנימוקי הוועדה עלה כי "בנוסף ישנה עבודת הנגשה מקיפה של תכני שידור לאנשים עם מוגבלות, כמו באירוויזיון ובבחירות האחרונות והתגייסות כלל חטיבות התאגיד להעלאת המודעות הציבורית לנושא.
"הוועדה התרשמה מהניהול המקיף של נושא הגיוון תוך דגש מיוחד ורחב לשילוב אנשים עם מוגבלות ולהנגשה של תכני השידור, כולל קביעת מועצת התאגיד כי האג'נדה המובילה לשנת 2020 בתאגיד היא נגישות והנגשה. "ההלימה בין ההתייחסות לאנשים עם מוגבלות בין עובדי התאגיד לבין מימוש השפעתו העצומה של התאגיד על התודעה הישראלית בהקשר של שילוב אנשים עם מוגבלות מרשימה ביותר ויוצאת דופן." נכתב בהחלטת הוועדה.
"רוצים צמיחה? עודדו אנשים עם מוגבלות לעבוד!"
אחד האנשים שמובילים בשנים האחרונות את המאבק להגדלת היקף בעלי המוגבלויות המועסקים הוא אורן הלמן, סמנכ"ל חברת החשמל ובכובעו השני, מייסד עמוד "סיכוי שווה" שמסייע לבעלי מוגבלות למצוא עבודה דרך הרשתות החברתיות.
בטור מיוחד שכתב לאחרונה ל-ice, ציין הלמן כי "הכלכלה הישראלית מפסידה כתוצאה מכך שאנשים עם מוגבלות לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה 5 מיליארד שקלים כל שנה. הבעיה העיקרית היא שבישראל בוחנים אנשים עם מוגבלות לפי כושר ההשתכרות שלהם, במקום להתייחס למוגבלות שלהם. וזה מעוות: הרי הקצבאות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם מוגבלות בגלל מצבם הבריאותי: טיפולים, מיכשור, תרופות ועוד".
"אנשים עם מוגבלות נמנעים לצאת לעבוד כי הם מפסידים כסף כשהם עובדים וזה מעודד אותם להישאר בבית! אם יבטלו את ההפסד הכספי שלהם – נראה את רובם משתלבים בשוק העבודה. והצעד הזה הוא מצוין! זו פעולה שתתרום לצמיחה כלכלית של ישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה