מדדים ומחקרים

מדד הדמוקרטיה קובע: אמון הציבור במוסדות המדינה בהתרסקות

נתונים מבהילים: שני שליש מהישראלים מאמינים כי השלטון הדמוקרטי בישראל נמצא בסכנה חמורה. רק 21% מאיתנו רוחשים אמון לכנסת. מדד הסולידריות החברתית עומד על 17% בלבד. ועדיין, רוב הציבור בארץ סבור שישראל היא מקום טוב לחיות בו
רועי בהריר-פרל |  1
ההפגנה נגד נתניהו (צילום זו הדרך)
המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם את הערכת המצב השנתית שלו בנוגע לדמוקרטיה הישראלית על רקע משבר הקורונה - והנתונים מדאיגים במיוחד. מהמחקר עולה בין השאר כי שני שליש מהציבור הישראלי סבורים שהשלטון הדמוקרטי בישראל נמצא "בסכנה חמורה" וכי בשנת 2020 נחלשה תחושת הסולידריות החברתית בארץ ואמון הציבור בכל המוסדות ירד משמעותית. עם זאת - באופן קצת מוזר לכאורה, אך אופיינו מאוד לציבור הישראלי - כשני שליש מהציבור סבורים שישראל היא מקום טוב לחיות טוב.
מדד הסולידריות החברתית, שעמד ביוני השנה על 33% רשם עד לאוקטובר את הצניחה התלולה ביותר והתדרדר עד ל-17% בלבד. תמונה דומה, אם כי קצת פחות דרמתית, עולה גם מהמדד של תחושות הציבור בנוגע למצבה הכללי של ישראל: בשנת 2019 כמחצית מהמשתתפים בסקר ציינו כי מצבה שלה מדינה, לדעתם, הוא "טוב" או "טוב מאוד".
שיעור זה ירד ל-37% ביוני 2020 והמשיך לרדת עד ל-32% באוקטובר האחרון. כאמור, רוב הישראלים - ליתר דיוק, 64% מאיתנו - עדיין סבורים שישראל היא מקום "טוב" או "טוב מאוד" לחיות בו (נכון לאוקטובר האחרון), אבל יש לציין כי מדובר בצניחה מ-76% מיוני 2020. זאת, בדומה לירידה שנרשמה בקטגוריית המצב האישי - מ-80% שהגדירו אותו "טוב" או "טוב מאוד" ביוני השנה ל-61% בלבד שהגדירו אותו כך באוקטובר.
בנוגע לדעת הציבור על השלטון הדמוקרטי בישראל, הסקר של מכון הדמוקרטיה הישראלי מעלה כי 57% מהציבור הישראלי סברו באוקטובר האחרון שהשלטון הדמוקרטי בישראל נמצא בסכנה חמורה, לעומת 53% ביחס ליוני השנה. עוד עולה מהסקר כי 60% מהמרואיינים היהודים ענו כי המשטר בישראל דמוקרטי גם לאזרחים ערבים, בעוד ש-58% מהמרואיינים הערבים ענו להפך - כלומר, שהמשטר אינו דמוקרטי עבורם.

 
לפי מסקנות הסקר, הצניחה באמון הציבור במוסדות המדינה בהשוואה לשנים קודמות גורפת למדי: בקרב הציבו היהודי צה"ל נמצא בראש רשימת המוסדות מבחינת אמון הציבור, אולם גם כאן חלה ירידה משמעותית, מ-90% אשתקד ל-81% באוקטובר - השיעור הנמוך ביותר מאז 2008. גם האמון הציבורי במוסד נשיא המדינה, שנמנה עם מדדי האמון הגבוהים ביותר, צנח מ-71% ב-2019 ל-63% ביוני ועד 56% באוקטובר.
האמון בבית המשפט העליון ירד מ-52% ביוני ל-42% באוקטובר ואחריו נמצאים מוסדות המשטרה (41%), התקשורת (32%), הממשלה (25%), הכנסת (21%) והמפלגות (14%). גם השנה, בדומה לשנים קודמות, הציבור הישראלי, ברובו (58%), סבור שהנהגת המדינה מושחתת. 84.5% מהציבור היהודי מרגישים חלק ממדינת ישראל ובעיותיה, לעומת 40% מהציבור הערבי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בלפור דיירקט מציגים: כך ריסקנו את ישראל!
    אפי שהרבני 01/2021/11
    הגב לתגובה זו
    9 0
    קרדיטים: הנאשם, הפסיכית והאובססיבי מהטוויטר.
    סגור