מדדים ומחקרים

מקומות העבודה התמלאו, אבל איזו עיר הכי 'מובטלת' בישראל?

על פי נתוני שירות התעסוקה, לראשונה מאז פרוץ המשבר מספר דורשי העבודה הפעילים ירד מתחת ל 200 אלף ועמד בסוף נובמבר על 191.6 אלף בלבד, איזו עיר עם אחוז האבטלה הגבוה ביותר?
מערכת ice |  1
אבטלה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, Pixabay)
הבוקר (שני) פרסם שירות התעסוקה את "דופק שוק העבודה" לחודש נובמבר, המסכם את התנועות התעסוקתיות שנרשמו בחודש זה. לפי נתוני שירות התעסוקה, נוכח הפסקת הזכאות לדמי אבטלה לבני 45 ומעלה שנודעה במהלך חודש אוקטובר ובכך הביאה לסיומה של הזכאות לדמי אבטלה של היוצאים ממעגל העבודה במהלך משבר הקורונה, ירד מספר דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה למספרו הנמוך ביותר מאז פרץ המשבר ועמד בסוף חודש נובמבר על 191.6 אלף דורשי עבודה בלבד.
בהשוואה לסוף חודש אוקטובר, אז עמד מספרם על כ-248 אלף, מספרם של דורשי העבודה הפעילים בשירות התעסוקה נמוך בכ 54 אלף.  כאשר, הירידה המספרית עמדה כ 56 אלף בחודש זה, כלומר בשקלול מספר הנרשמים החדשים, ובסך הכל ירידה ששיעורה עומד על 22.6%.
עם זאת, בשירות התעסוקה מסייגים ומבהירים כי לא כל מי שנגרע ממצבת דורשי העבודה בהכרח חזר לעבודה ובהינתן שמספר המשרות הפנויות במשק מוסיף להיות גבוה אך סביר שרבים מבין מסיימי הזכאות לא חזרו לעבודה ולא מעט מהם יתקשו לשוב לעבודה, מהם שעלולים להזדקק לקצבאות סוציאליות ומהם שאף עלולים לפרוש משוק העבודה, בהינתן שמסיימי הזכאות הם דורשי עבודה מבוגרים (בני 45 ומעלה).
 
השפעת הפסקת הזכאות על מספר דורשי העבודה ותמהילם לפי סוג תביעה – נתוני סוף נובמבר: ירידה נטו של 56 אלף דורשי עבודה שהתייצבו בלשכות התעסוקה הנאמדת ב 22.6% ביחס לחודש אוקטובר.  פרדוקס ההיצע והביקוש: אף שמספר דורשי העבודה יורד, מספר המשרות הפנויות נותר בעינו.
אף שהפער מצטמצם ומתקרבים להתפלגות שנהגה ערב המשבר, שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה עדיין גבוה משיעור הגברים.  דורשי העבודה הערבים מתקשים יותר לשוב לעבודה ולראשונה, שיעורם עולה על שיעורם ערב המשבר עמד בנובמבר על 33%. לראשונה, שיעור דורשי העבודה מהאשכולות הגבוהים (8-10) ירד מתחת לשיעורו ערב פרוץ המשבר ועמד על 14.7% בנובמבר לעומת 15.7% ערב המשבר.
התפלגות דורשי העבודה לפי משלחי יד: בדומה לכל אורך משבר הקורונה ובהתאם לעמדת שירות התעסוקה שנאמרה לא פעם; גם בתום תקופת הזכאות ככל ורמת המיומנויות נמוכה יותר, כך קשה יותר לחזור למעגל העבודה. גם בנובמבר, הערים הערביות מובילות – אום אל פחם בראש עם 11.9%, רהט אחריה עם 10.8%, סחנין שלישית עם 10.4%, נצרת עם 9% ועכו שהיא עיר מעורבת עם 8.4%. מנגד, הירידות הגדולות ביותר במספר דורשי העבודה נרשמו בערים החזקות מגוש דן ומהמרכז – רמת השרון עם 43.9%, רעננה ור"ג עם 42.1% והוד השרון עם .42%.
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מספר דורשי העבודה אמנם מצוי בירידה, אך זו אינה עדות לחזרה מסיבית של רוב דורשי עבודה למעגל העבודה, בוודאי כאשר מספר המשרות הפנויות במשק מוסיף להיות גבוה כל כך. נתונים סותרים אלה מאששים את חששות שירות התעסוקה לאורך כל המשבר, גם בתום תקופת הזכאות ובפתיחת המשק החזרה לעבודה קלה משמעותית לבעלי המיומנויות הגבוהות מאשר לבעלי המיומנויות הנמוכות. מגמה זו רק תלך ותחריף, כי השוק ממשיך להשתנות ומי שלא ישכיל להדביק את הפערים פשוט יישאר מאחור".
עוד הוסיף: "אין מנוס מלחזק את הכישורים והמיומנויות, גם של אלה העובדים כעת שעלולים להיפלט מחוץ למעגל העבודה ועל אחת כמה וכמה של דורשי העבודה שטרם שבו למעגל העבודה ובכך אנחנו ממוקדים. לא לעולם חוסן, שוק העבודה משתנה ללא הרף וזה מחייב היערכות גם ברמה הפרטית וגם ברמה הלאומית והמשקית".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הם עובדים
    ערבים עובדים 12/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשחור
    סגור