מדדים ומחקרים

משבר? זו התעשייה שבוכה על מחסור וממריאה בהכנסות

המשבר העולמי בשבבים אינו נגרם ממחסור אמתי, אלא מביקוש בלתי הגיוני, שמוביל לעליית מחירים – ותעשיית השבבים שוברת שיאים ועומדת לרשום בשנים הקרובות הישג חסר תקדים
יאיר מור | 
שבב (צילום freepik)
המחסור העולמי בשבבים גורם לקשיים באספקה של מכשירים שונים – החל מטלפונים ועד מכוניות – אבל מתברר שלתעשייה שלכאורה סובלת ממנו יותר מכולם הוא דווקא מועיל מאוד: לפי חברת המחקר גרטנר, הכנסות תעשיית השבבים גדלו ב-2021 בכמעט 25.2% - מ-466.2 מיליארד דולר ב-2020 ל-583.5 מיליארד דולר בשנה החולפת. מעבר לכך, למרות צפי להאטה משמעותית בקצב הגידול של התעשייה, אומר אנליסט החברה אנדרו נורווד לעיתון וול-סטריט ג'ורנל כי השנה הוא צופה לה גידול של 9%, עד שנת 2025 יתקרבו הכנסותיה לרף של 700 מיליארד דולר, וב-2030 יעמדו על כטריליון דולר – סכום דמיוני ממש, שכמעט אף תעשייה אחרת לא מסוגלת אפילו לחלום עליו.
טום קולפילד, מנכ"ל קבלנית ייצור השבבים GlobalFoundries, אמר לוול-סטריט ג'ורנל כי "לקח ל(תעשיית השבבים) 50 שנה להפוך לתעשייה של חצי טריליון דולר. ייקח לה רק 10 שנים להגיע לטריליון".
 
הדיווח מגיע לאחר שכל חברות השבבים דיווחו בשבועות האחרונים על ניפוץ כל השיאים, ביניהן סמסונג הקוריאנית, אינטל האמריקאית ו-TSMC הטייוואנית. כולן גם הודיעו לאחרונה על השקעות עתק להתרחבות: אינטל הכריזה על השקעות בסך 100 מיליארד דולר, מהם 20 מיליארד על בניית מפעל השבבים הגדול בעולם באוהיו; סמסונג הודיעה לאחרונה על השקעה של 17 מיליארד דולר בטקסס; ו-TSMC הודיעה כי תשקיע ב-2022 בלבד 44 מיליארד דולר בהתרחבות, מתוכם 12 מיליארד במפעל חדש באריזונה ו-7 מיליארד במפעל ביפן.
המשבר נובע, כפי שנראה, לא ממחסור אמתי בשבבים, אלא מביקוש מאמיר להם, שימשיך לעלות ולא יבוא על סיפוקו בקרוב, לא חשוב כמה תתרחב התעשייה. זאת מאחר שיותר ויותר מכשירים ויישומים דורשים שבבים ייעודיים – אם פעם מחשבים וטלפונים היו היעד העיקרי לשבבים, היום כל מכשיר, החל משעונים ועד מכוניות, דורשים לא שבב אחד, אלא כמה וכמה כאלה. במכוניות טסלה יש עשרות שבבים שונים, וברכבי ג'נרל מוטורס למשל הודיעו לאחרונה כי בעקבות כך שחלק מהשבבים נמצאים במחסור גדול יותר מאחרים, החברה מוותרת כמעט לחלוטין על התכונות המתקדמות של רכבי הפרימיום היקרים שלה.
הביקוש הזה גורם למדינות רבות להתחרות על תשומת ליבה של התעשייה: אף אחד מחברות השבבים שהודיעו לאחרונה על השקעות ענק לא באמת תצא מופסדת בסכומים הללו, שכן סין, ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות מוכנות להעניק להן מיליארדי דולרים באמצעים שונים רק כדי שיפתחו בהן מפעלים נוספים או ירחיבו מפעלים קיימים. ארה"ב, למשל, מודאגת מאוד מירידת החשיבות שלה בשוק ייצור השבבים, מ-37% לפני כמה עשורים ל-12% בלבד כעת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה