מדדים ומחקרים

תחליפי סיגריות מזיקים פחות מסיגריות? תופתעו

מחקר בינלאומי חדש שבחן את ההשלכות והסיכונים של מעשני תחליפי סיגריות בהשוואה למעשני סיגריות רגילות, מצא כי אצל אנשים שעברו מעישון סיגריות רגילות לצריכת טבק מחומם - נמצאו רמות חשיפה נמוכות יותר לכימיקלים מזיקים מאשר אלה שהמשיכו לעשן
מערכת ice |  1
סיגריות (צילום FREEPIC)
מחקר בינלאומי חדש שבחן את ההשלכות והסיכונים של מעשני תחליפי סיגריות בהשוואה למעשני סיגריות, מצא כי אצל אנשים שעברו מעישון סיגריות רגילות לצריכת טבק מחומם - נמצאו רמות חשיפה נמוכות יותר לכימיקלים מזיקים מאשר אלה שהמשיכו לעשן. החשיפה הנמוכה יותר מתייחסת בין השאר למספר חומרים מזיקים הקשורים לסרטן, מחלות לב ובעיות נשימה.
המחקר מצביע על כך שייתכן שמעבר לחימום טבק עשוי לתרום להפסקת עישון או להפחתת הנזקים הנגרמים מעישון סיגריות רגילות, וזאת מבלי למשוך אנשים שעד כה לא עישנו כלל. המחקר הוא מחקר מטה-אנליזה, כלומר מחקר סטטיסטי של מחקרים קודמים, כולל התייחסות לאמינותם.
 
המחקר, שנעשה בהובלה של צוות חוקרים בעלי שם, ביניהם ד"ר ג'יימי הארטמן-בויס מהמחלקה למדעי הבריאות באוניברסיטת אוקספורד, כלל סקירה של 11 מחקרים מדעיים, חלקם בוצעו במימון חברות טבק, וחלקם עצמאיים שבחנו 2,600 נבדקים. כוחו של המחקר  נובע גם בכך שהוא אינו ממומן על ידי אף גוף מסחרי, והוא בוצע בסיוע מועצות למחקר מדעי בבריטניה וגופים ציבוריים נוספים.
הממצא המרכזי שנמצא במחקר הוא שלאנשים שעברו מסיגריות לטבק מחומם היו רמות חשיפה נמוכות יותר לכימיקלים מזיקים מאשר אלה שהמשיכו לעשן. החשיפה הנמוכה יותר מתייחסת בין השאר למספר חומרים מזיקים הקשורים לסרטן, מחלות לב ובעיות נשימה. טענת החוקרים היא שייתכן שמעבר לתחליפי סיגריות יכול להפחית את הסיכויים לפתח מחלות אלו.
 
ההסבר עליו הם מתבססים הוא שמרבית הנזק מסיגריות רגילות, נגרם משאיפת כימיקלים רעילים הנוצרים משריפת טבק. מכיוון שתחליפי סיגריות מסוימים מבוססים על חימום טבק, ולא על שריפת טבק, הסיכונים בשימוש בהם, מופחתים. לכן, טוענים החוקרים, שמוצרי חימום טבק יכולים לקדם את בריאות הציבור, שכן הם מפחיתים נזק ולעזור למעשנים להפסיק לעשן סיגריות רגילות, מבלי למשוך אנשים שעד כה לא עישנו כלל.
יחד עם זאת החוקרים מוסיפים הסתייגות כי נדרש מחקר נוסף, וזאת מכיוון שלוקח זמן לאנשים לפתח מחלות הקשורות לטבק. החוקרים גם מציינים שמעשנים שיגמלו באופן מלא חשופים לסיכון מופחת עוד יותר, מאשר אלו שעברו לחלופות, שכן אצלם נמצאו רמות גבוהות יותר של רעלים מאשר בקרב אלו שהפסיקו להשתמש בטבק לחלוטין. כמו כן, המחקר מאשש את הסיכונים בעישון של סיגריות רגילות, סיכון הנובע משאיפת כימיקלים רעילים המיוצרים על ידי שריפת טבק.
ולכן, טוען המחקר, מכיוון שמוצרי טבק מחוממים אינם כוללים שריפת טבק, הסיכון שם נמוך יותר. מסקנת החוקרים היא שמוצרי חימום טבק יכולים לקדם בריאות הציבור, שכן הם מפחיתים נזק ולעזור למעשנים להפסיק לעשן סיגריות רגילות, מבלי למשוך אנשים שעד כה לא עישנו כלל.
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ובישראל? הפוך גוטה, הפוך-המס גבוה יותר
    ישראל 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לעזור לאנשים - לוקחים מס על תחליפים לעישון יותר מאשר על סיגריות. מתי יתעוררו הרשויות?
    סגור