מדדים ומחקרים

"אם המגמה תימשך, כ-10% מהלווים לא יעמדו בהחזרי המשכנתא"

יוקר המחיה עולה בכמה פרמטרים מקבילים בגלל האינפלציה ועליית מחירי המוצרים והשירותים במשק. על פי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה, העלאת הריבית האחרונה עלולה להיות הקש שיביא לכך שאחוז ניכר מהציבור לא יעמוד בהחזרי הלוואות ומשכנתא: "רבים שוקלים עזיבת הארץ או לקיחת הלוואות בשוק האפור"
מערכת ice |  1
משכנתא (צילום vecteezy)
נראה שהמצב הכלכלי המחמיר, האינפלציה הגוברת, עליית מחירי המוצרים והשירותים במשק וכעת גם הריבית שעלתה, מצטברים יחדיו ליוקר מחיה שמתחיל לתת את אותותיו לא רק על המשק בכלל אלא גם על ה"אזרח הקטן". אתר וואלה מדווח היום כי חלק הולך ועולה מהציבור מתקשה לעמוד בנטל ההלוואות והמשכנתאות.
בוואלה מראיינים את דברי ד"ר רינה דגני, כלכלית אורבנית ומבעלי חברת "גיאוקרטוגרפיה", שערכה סקר חדש בנושא התמודדות הציבור עם נטל המשכנתאות וכיצד מתכוננים הלווים לעמוד בהן. לפי דגני, כ-5% מלוקחי המשכנתא ועם הזמן אף יותר צפויים לא לעמוד בהחזרים החודשיים: "אם המגמה תימשך אנו עלולים להגיע למצב שבו נחצה את רף 10 האחוזים שלא יוכלו לשאת בנטל ההחזרים".
בשנים האחרונות,  עבור הלוואה של מיליון שקל עומד סכום החזר תשלום המשכנתא החודשי הממוצע על 3,700 שקל (ל-25 שנה). אחרי העלאות הריבית האחרונות התשלום החודשי יגדל במאות שקלים למשפחה, כשבמקביל רבות מהמשפחות מתמודדת עם עליית מחירים ניכרת במשק.
 
הסקר החדש שערכה דגני מעלה מספר נתונים מעניינים: רוב הציבור ישלם ויצמצם הוצאות; 11% ינסו להגדיל הלוואות גם מההורים, משפחה, חברים, וגם בהלוואות חוץ בנקאיות; 10% ינסו לעבוד בעוד עבודה; 7% ינסו להוריד את עלויות הדירה ויחפשו דירה זולה יותר; כ-7% ינסו אולי למכור את הדירה ולהחזיר את המשכנתא וכ- 2% בלבד ינקטו בצעד דרסטי כמו למכור את הדירה ולעזוב את הארץ.
ד"ר דגני אמרה לוואלה: "קיימת סכנה שמשקי בית ידרדרו ללקיחת הלוואות בשוק האפור. צעירים עד גיל 35, שידם כנראה אינה משגת להגיע אפילו לדירה של מחיר למשתכן, מצויים בסכנה ממשית. כשני אחוזים מבין אלו שמשלמים משכנתא חודשית גבוהה 4,000-5,000 שקל בחודש ולקחו משכנתאות גבוהות מעל מיליון שקל שוקלים לעזוב את הארץ. עליית הריבית יכולה לעשות שינויים קלים גם בהיקפי הביקוש לדירות, שינוי בגדלי הדירות המבוקשות ובאזורי הביקוש. בקרוב מאוד אנשים ירצו לעבור לדירות יותר קטנות, יותר ישנות - יד שניה, וליישובים יותר רחוקים מהמרכז, אליהם יש תנועת רכבת".
מאז 2018, מספר לוקחי המשכנתאות וההלוואות לצורכי רכישת דירה נמדד בכ-95%, כך שכמעט כל רוכשי הדירות לוקחים הלוואה כלשהי לרכישת דירה. גם במגזר הערבי, שיעור הלווים עבר בשנים האחרונות את ה- 40%, למרות הקשיים שעומדים בפניהם בלקיחת משכנתא.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שיימכרו את הדירות
    איציק מזרחי 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוף סוף מחיר הדירות יירד
    סגור