מדדים ומחקרים

סקר המזון הגדול: זה המאכל הנחשק ביותר, וכמה ישראלים בדיאטה?

ערב יום העצמאות תנובה משיקה את "סקר המזון הגדול של ישראל": מחצית מהישראלים לא אוכלים ארוחת בוקר באופן קבוע; 42% לא משלבים ירקות בארוחות על בסיס יום-יומי; ולאיזו עדה המאכלים הכי טעימים? כל הנתונים בפנים
מערכת ice | 
ארוחת בוקר (צילום unsplash)
ערב יום העצמאות ה-75 למדינה, חברת תנובה מפרסמת היום לראשונה את "סקר המזון הגדול של ישראל": המחקר הגדול והמקיף ביותר מסוגו שבוחן לראשונה את הרגלי האכילה והתזונה של הציבור בישראל, ומציג התנהגויות בולטות במטבח ומחוצה לו.
אז איך אנחנו באמת אוכלים? מסתבר שהישראלים אוכלים מסודר: שניים מכל שלושה ישראלים מקפידים לאכול לפחות שתי ארוחות ביום, וכשליש אוכלים שתי ארוחות ועוד כשליש אפילו אוכלים שלוש ארוחות ביום. עם זאת, המחקר מראה ששיעור גבוה יחסית, כ-42% מהישראלים אינם משלבים ירקות בארוחות על בסיס יום-יומי.
 
למרות התפיסה המקובלת שארוחת בוקר היא הארוחה החשובה של היום, מחצית (49.5%) מהישראלים אינם מקפידים לאכול באופן קבוע ארוחה זו. לעומת זאת מרבית בני הגיל השלישי כן יאכלו את ארוחת הבוקר באופן קבוע (63.4%). 
המרכיב המוביל בצלחת ארוחת הבוקר הוא הפחמימה: כ-34% מהישראלים יאכלו בבוקר לחם, לחמנייה או פיתה. כרבע מהישראלים יאכלו בבוקר ירקות או סלט (כ-28%), רבע מהם יאכלו ביצים (24%), גבינה לבנה או קוטג' (כ-23%), 16% יאכלו יוגורט ו 16% גבינה צהובה. חלקם אוכלים בארוחת בוקר שיבולת שועל או גרנולה (12%), מאפים מתוקים (כ-11%) ופירות (כ-10%).
בארוחת הצהריים המאכלים הפופולריים ביותר בקרב הישראלים הם ירקות או סלט (30% מהישראלים), עוף במגוון צורות (כ-27%). ומנה מובילה נוספת היא השניצל (12.6%). אורז או פתיתים הן תוספות מובילות בארוחת הצהריים של הישראלים (24%). הפחמימות המורכבות כגון קינואה, עדשים ובורגול נמצאות בתחתית הרשימה, ורק 5.1% בלבד מהישראלים אוכלים אותן בצהריים.
ארוחת הערב הישראלית היא למעשה ארוחת הבוקר השנייה של רבים מאיתנו ודומה מבחינת מרכיביה, כאשר הפחמימות מובילות גם בארוחת הערב, ואחריהן ירקות או סלט, ביצים וקוטג' או גבינה לבנה.
מה תשתו: במהלך היום, מרבית השתייה הקרה של הישראלים (78%) היא מים. יתרה מזאת, 36.5% מהישראלים שותים רק מים ביום ממוצע. 41% ישלבו במהלך היום שתייה ממותקת בסוכר. 82% מהישראלים שותים קפה, ובממוצע כ שלוש כוסות קפה ביום.
עם מי אוכלים? 90% אוכלים ארוחות משותפות עם כל בני המשפחה לפחות פעם בשבוע וכ-60% מצליחים לאכול יחד לפחות פעמיים בשבוע. את ארוחת שישי, מעל חצי מהישראלים אוכלים במסגרת המשפחה הגרעינית (52.6%) וכשליש אוכלים עם המשפחה המורחבת (32%). כשמדובר על ארוחות חג, 78% מהישראלים אוכלים עם המשפחה המורחבת.
הטלוויזיה והטלפון הפכו לאורחים קבועים בארוחות של ישראלים רבים, ורבע מאיתנו אוכלים מול הטלוויזיה (25.7%) וכשליש משתמשים בטלפון בזמן הארוחה (32.4%).
מי מבשל? 89% מהנשים העידו על עצמן שהן מבשלות לפחות פעם בשבוע לעומת 64% מהגברים. כאשר מדובר בבישול מדי יום, רק 15% מהנשים ו-8% מהגברים מבשלים בתדירות כל כך גבוהה. 
איפה אוכלים? 43% מהציבור אוכלים בחוץ לפחות פעם בשבוע. 23% מהישראלים מזמינים טייק אווי ממסעדות לפחות פעם בשבוע. 15% מהארוחות שהישראלים אוכלים בבית - מגיעות בקופסאות מההורים, ובסך הכול 55% מהישראלים נוהגים לקחת אוכל מההורים.
מה אוכלים? המאכלים האהובים על ילדי ישראל הם שניצל (14%) ופסטה (12%), וההורים גם מרבים להכין להם אותם (25% מההורים מרבים להכין פסטה, 20% מהם מרבים להכין שניצל). ההורים מרבים להכין גם אוכל מבושל כמו קציצות או עוף (29% מההורים).
על המשקל: 76% מהישראלים רוצים לרדת במשקל, כאשר 35% העידו בסקר שהיו רוצים להוריד 1-5 ק"ג; כ-19% רוצים להוריד 6-10 ק"ג וכחמישית מהישראלים רוצים להוריד מעל 10 ק"ג.
למרות זאת, בפועל, רק 43% מהישראלים העידו שאכן עשו דיאטה בשנתיים האחרונות. רוב הנשים שעשו דיאטה (53%) עשו זאת לדבריהן כדי להראות טוב יותר, והגברים נוטים לעשות דיאטה יותר מטעמים בריאותיים.
הכי ישראלי: הפלאפל הוא המאכל שנתפס כהכי ישראלי (40.6%), אחריו, בפער גדול חומוס ובמבה (13.5%, 10%). המאכל הנחשק ביותר על-ידי הגברים הישראלים, בהינתן שאין הגבלה של קלוריות או בריאות, הוא דווקא הסטייק (בקרב כ-24% מהגברים) ואחריו שווארמה (20% מהגברים) ופיצה (10%). אצל הנשים הכמיהה לסטייק ושווארמה נמוכה יותר, (12%) ולפיצה (10% מהנשים).
המטבחים האהובים ביותר על הישראלים הם המטבח הישראלי (כ-29%) והאיטלקי (כ-28%). ובהתייחס למאכלי עדות, המאכלים המזרחיים מובילים עם המטבח המרוקאי האהוב ביותר (50.4%) ואחריו המטבח העיראקי (32%).
הסקר נערך בסוף חודש מרץ לפני חג הפסח, באמצעות מכון המחקר Kantar בקרב מדגם של 1,003 ישראליים בוגרים (18 ומעלה) המייצגים את המגזר היהודי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה