מדדים ומחקרים

חברת החשמל מסכמת רבעון עם ירידה של כ-17% במכירות

חברת החשמל מסכמת את הרבעון הראשון של שנת 2023: ייצור החשמל של החברה ירד לעומת הרבעון המקביל אשתקד בכ-16.9%, בשל ירידה בביקושים במשק החשמל ובמכירות לצרכני החברה
מערכת ice | 
החשמל מתייקר (צילום shutterstock, פלאש 90/ נתי שוחט)
דירקטוריון חברת החשמל אישר היום (חמישי) את הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון הראשון לשנת 2023, בהן המשיכו לבוא לידי ביטוי החלטות הממשלה בנושא הרפורמה במשק החשמל ובחברת חשמל, לרבות המשך פרישות עובדים ותהליך מכירת אתרי החברה.
חברת החשמל סיימה את הרבעון הראשון לשנת 2023 ברווח של כ-0.3 מיליארדי שקל בדומה לרבעון הראשון בתקופה המקבילה אשתקד. ייצור החשמל של החברה ירד ברבעון הראשון של שנת 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד בכ-16.9%, בשל ירידה בביקושים במשק החשמל ובמכירות לצרכני החברה, שכן אשתקד שרר חורף קשה לעומת החורף ברבעון הראשון השנה. הוצאות ייצור החשמל ברבעון הראשון של שנת 2023 הסתכמו לסך של כ-5.2 מיליארדי שקל בהשוואה לכ-5.5 מיליארדי שקל ברבעון המקביל אשתקד.
ירידה של כ4.8% בסך של כ-0.3 מיליארדי שקל, הנובעת בעיקרה מירידה במחיר הממוצע ברכישות החשמל של החברה . להלן נתונים נבחרים: הכנסות החברה לרבעון הראשון לשנת 2023 הסתכמו לסך של כ-5.8 מיליארד שקל לעומת הכנסות בסך של כ-5.9 מיליארדי שקל ברבעון המקביל אשתקד. ירידה של כ-2.3% בסך של כ-0.1 מיליארד שקל.  
בתקופה המקבילה אשתקד שרר חורף קשה במדינה, לעומת החורף ברבעון הראשון השנה שהביא  לקיטון בהכנסות הנובע בעיקרו מירידה בכמות הקוט"שים שנמכרו ללקוחות החברה בגובה של כ-12.3% ברבעון הראשון של 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד, קיטון זה קוזז בחלקו על ידי עליית תעריף החשמל הממוצע בין התקופות בגובה של כ-10%.
עלות רכישת חשמל ברבעון הראשון של שנת 2023 הייתה בסך 1.3 מיליארד שקל, לעומת כ-1.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-16% (כ-0.2 מיליארדי שקל). ירידה זו נובעת בעיקרה בשל ירידה במחיר החשמל הממוצע הנרכש על ידי החברה. עלות צריכת הדלקים ברבעון הראשון של שנת 2023 הייתה בסך כ-2.2 מיליארדי שקל, בדומה לעלות צריכת הדלקים ברבעון המקביל אשתקד.
גידול בעלות צריכת הדלקים בעיקר בגין עלייה במחיר הפחם העולמי למול המחיר הממוצע בשנה קודמת קוזז על ידי ירידה בכמות שיוצרה בחברה. הוצאות המימון ברבעון הראשון של שנת 2023 היו בסך של כ-0.4 מיליארדי שקל, לעומת הוצאות של כ-0.7 מיליארדי שקל ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של כ-0.2 מיליארדי שקל.
עיקר הקיטון בהוצאות המימון הוא בגין פערים בין השנים במדידה החשבונאית של השווי ההוגן של המכשירים הפיננסיים. בתקופת הדוח פרסמה רשות החשמל אסדרה לגבי מכירת תחנת הכח אשכול, כחלק מתוכנית הרפורמה של החברה. החברה נתנה לכך ביטוי מאזני בדוחותיה הכספיים.
החברה ממשיכה ומתמקדת בתוכנית הפיתוח שלה לשיפור משק החשמל והגדילה את השקעותיה במקטעי הרשת לסוגיהם כאשר, במהלך שלושת החודשים הראשונים של שנת 2023 השקיעה סך של כ-0.9 מיליארדי שקל במקטעים אלו. גידול של כ-400 מיליוני שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החוב הפיננסי נטו, ליום 31 במרץ 2023 הסתכם בסך של כ-36 מיליארד שקל, לעומת חוב פיננסי בסך 34.7 מיליארד שקל ליום 31 בדצמבר 2022. עליה של כ-1.3 מיליארד שקל.
שלמה ארביב, יו"ר ועדת הכספים בדירקטוריון חברת החשמל: "הדוחות משקפים יציבות פיננסית של החברה כתוצאה מתהליך אחראי של ההנהלה ליישום החלטות הממשלה, בד בבד להמשך אספקת חשמל אמין לתושבי המדינה, תוך עמידה באתגרי משק אנרגיה מתפתח ומשתנה".  
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "נתוני הרבעון הן עדות להתנהלות פיננסית אחראית ומושכלת, למרות היקף ומגוון האתגרים עמם מתמודדת החברה כגון, עלייה דרמטית במחירי הפחם, חובות עתק של הפלסטינאים שהמדינה מתעלמת מהצורך לגבות אותם והפחתה בתעריף הייצור. במבט לעתיד, ניצבים לפתחנו משימות ואתגרים משמעותיים, לרבות הסבת יחידות הייצור הפחמיות לגז טבעי, פריסה מסיבית של שעוני מונים חכמים, עיבוי ושידרוג תשתיות הולכה וחלוקה, חיבור יצרני אנרגיה סולארית לרשת, חשמול עמדות טעינה לרכבים, הזנת חוות שרתים, חשמול רכבות ועוד".
"מרבית מטלות אלו לא עמדו על הפרק בפני מקבלי ההחלטות, שעה שגובשה הרפורמה של 2018 ולכן חובה להידרש להתאמות המתבקשות כדי להוציא אותם אל הפועל. הפעילות הענפה מבוצעת במקביל לשמירה על האיתנות הפיננסית של החברה שלוקחת בחשבון את התמורה שתתקבל ממכירת תחנת הכוח אשכול כחלק ממימוש תוכניות העבודה להשקיע בפתוח רשת החשמל, לטובת כלל תושבי המדינה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה