מדדים ומחקרים

משבר בהייטק הישראלי? היקף הגיוסים ב-2023 - 10 מיליארד דולר

ארגון Startup Nation Central, מפרסם את סיכום שנת 2023 בהייטק הישראלי, ומהדו"ח עולה כי חרף השנה הקשה - חברות ההייטק הישראליות השלימו גיוסים בסכומים נכבדים במיוחד
מערכת ice | 
הייטק בישראל (צילום pexels, pixabay, freepik)
ארגון Startup Nation Central, המחבר בין ארגונים וחברות מהעולם לחדשנות ישראלית, מפרסם את סיכום שנת 2023 בהייטק הישראלי. ממצאי הדו"ח, המבוססים על ניתוח נתונים מפלטפורמת המידע העסקית Finder, מעידים על חוסנו של האקוסיסטם הטכנולוגי חרף השנה המטלטלת.
לצד אי הודאות בישראל והירידה בהשקעות בטק הישראלי, התמונה הנשקפת מהדו"ח היא שישראל משמרת את מעמדה כמרכז חדשנות עולמי הכולל תרבות יזמות דינמית, מעורבות איתנה של שחקנים גלובליים והון אנושי ייחודי. כל אלו משמרים את מעמדו של ההייטק כעוגן הכלכלי של ישראל.
מנתוני Finder עולה כי במהלך 2023 גייסו חברות סטארטאפ ישראליות סך של 7.9 מיליארד דולר ממשקיעים פרטיים, ובשקלול סבבי גיוס שטרם פורסמו ועל פי מגמות השקעה היסטוריות, היקף הגיוסים הכולל ב-2023 יעמוד על כ-10 מיליארד דולר - היקף גיוסים דומה של שנת 2019.
 
בדו"ח המלא מופיעות גם פרשנויות של אלן פלד, מייסד ושותף מנהל ב-Vintage, נדב צפריר, מייסד משותף ושותף מנהל ב-Team8, רונה שגב, שותפה ב-TLV Venters, ושלמה דברת , מייסד משותף ושותף מנהל ב- Viola.
הממצאים העיקריים של הדו"ח: חוסנו של המימון הפרטי למרות נסיבות יוצאות דופן: על רקע אי ודאויות כלכליות רחבות יותר, היקפי המימון הפרטי של האקוסיסטם הישראלי רשמו עמידות מרשימה, בהשוואה לאלו של ארה"ב.
למרות ירידה כללית לעומת השנה שעברה, סבבי הגיוס הפרטיים הידועים עד כה רשמו 7.9 מיליארד דולר, ובשקלול סבבים שטרם פורסמו היקף הגיוסים הפרטיים צפוי להגיע ב-2023 לכ-10 מיליארד דולר. חוסן זה של האקוסיסטם הישראלי מודגש אף יותר נוכח רמות המימון שמתייצבות בסכומים שנרשמו ב-2019, אם כי כוללים פחות סבבי השקעה, נתון המעיד על סביבת השקעה חזקה יותר בבירור.
עמידות יחסית בשלב הסיד: בניגוד מרשים לשוק הרחב, סבבי גיוס בשלב הסיד הציגו עמידות יוצאת מן הכלל, שהושפעה באופן מינימלי מהירידה בהיקפי המימון שהשפיעה על סבבי גיוס A ו-B. חוסן זה מצביע על עניין רב של משקיעים בטיפוח טכנולוגיות וחדשנות בתחילת דרכם - מגמה שמבטיחה זרם מתמשך של השקעות חדשות.
יציבות במימון ציבורי: עם סכום כולל של 1.9 מיליארד דולר, המימון הציבורי התכווץ אך נותר יחסית חזק - נתון המצביע על אמון מתמשך מצד המשקיעים ועל שוק המסוגל לשרוד גאות ושפל פיננסיים. סקטור טכנולוגיות הבריאות שהכפיל את המימון הציבורי ביחס לשנה שעברה, הוא ציון דרך שמעיד על ההתאוששות של הסקטור והתעניינות המשקיעים. 
אמון המשקיעים הזרים: המשקיעים הזרים חיזקו את תרומתם המרכזית לאקוסיסטם עם התגברות משמעותית של השתתפותם בסבבי גיוס. השקעותיהם המתמשכות מעידות על האמון החזק וארוך הטווח בטק הישראלי. 
רכישות ומיזוגים - סימנים להתאוששות: פעילות רכישות ומיזוגים צנחו ב-2023 ב-25% ביחס לשנה שעברה. עם זאת, ברבעון הרביעי של השנה נרשמה התאוששות עם אקזיטים בהיקף של כמיליארד דולר, מה שמעיד על חוסן ופוטנציאל לצמיחה. תחום הסייבר בולט עם אקזיטים שצמחו להיקף של 2.8 מיליארד דולר, מגמה המלמדת על בשלות הסקטור להשקעות ולחדשנות. 
סקטור אבטחת סייבר: תעשיית הסייבר הישראלית נותרת איתנה, עם היקף המימון הפרטי הגבוה ביותר - בסך 1.9 מיליארד דולר, וסכום ממוצע של 27 מיליון דולר לסבב גיוס. הירידה במימון בסקטור זה השנה עמדה על 45% - נמוכה בהשוואה לירידה הכוללת באקוסיסטם כולו שעמדה על 55%.
בהשוואה בין המחצית השנייה של השנה למחצית של 2022, עומדת הירידה על 12.5% בלבד, ללא שינוי בסכום הגיוס הממוצע לסבב. הסקטור נותר יציב מאז הרבעון השלישי של 2022. השנה נרשמו שני מגה-סבבים: Wiz גייסה 300 מיליון דולר בסבב D ו-Cato Networks 238 גייסה מיליון דולר בסבב G.
סקטור טכנולוגיות בריאות (Health tech): סקטור ההלת' טק, עם מעל ל-1,600 חברות, חווה ירידה של 53% במימון הפרטי ל-1.4 מיליארד דולר - בדומה לירידה הכוללת של האקוסיסטם. בעוד שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 סקטור זה הפגין עמידות, ברבעון הרביעי הוא חווה צניחה בהיקפי המימון.
סקטור האקלים-טק ואגרי-פוד טק: למרות ירידה של 60% במימון הפרטי בתחומים אלה בהשוואה לשנה שעברה, מהרבעון השני של 2022 עד הרבעון השלישי של 2023 נצפתה יציבות. סקטורים אלה עדיין משקפים פוטנציאל, כשישראל מובילה בפתרונות מים ברי קיימא, תחליפי חלבון ואנרגיות מתחדשות, ומושכים עניין מצד אקסלרטורים חדשים, מרכזי חדשנות וחממות לטיפוח יזמות הממוקדת במענה לאתגרי שינוי האקלים. 
ציפיות לשנת 2024: ארגון Startup Nation Central ביצע סקר בקרב חברות השקעות ותאגידים רב-לאומיים הפעילים באקוסיסטם הטכנולוגי הישראלי כדי להבין את ציפיות התעשייה לשנת 2024 לאחר 2023 הסוערת. הממצאים העיקריים הם: אופטימיות באשר לחוסנה ויכולתה של ישראל להתגבר על אתגרים.
תאגידים רב-לאומיים הפעילים בישראל בטוחים באקוסיסטם הטכנולוגי המקומי. 88% מהם מתכננים לשמר או להרחיב את הפעילות כאן. המשקיעים אינם בטוחים באותה מידה; 52% צופים ירידה בהשקעות בטכנולוגיה הישראלית ב-2024.
ועם זאת, הם כן הפגינו אופטימיות בנוגע לפעילות המיזוגים והרכישות וההנפקות: 60% מצפים ששיעור המיזוגים והרכישות יגדל או יישאר יציבי ב-2024 ו-54% שיקפו ציפייה דומה בנוגע להנפקות. בשנת 2024 תחומי הבינה המלאכותית והסייבר ימשיכו להוביל, ותחום הטכנולוגיות הביטחוניות יבלוט. 
מנכ"ל Startup Nation Central, אבי חסון: "בהסתכלות קדימה אל 2024, התחזית עבור האקוסיסטם הינה זהירה אך אופטימית במידה. אנו מקווים שאבני היסוד של תעשיית ההייטק הישראלית – הון אנושי, חדשנות, שותפות ופעילות גלובלית לצד חוסן מוכח, יניעו אותה מעבר לחוסר הודאות הנוכחי אל המשך מסלול הצמיחה".
"האתגר העיקרי העומד בפני התעשייה הוא משיכת השקעות לאקוסיסטם הישראלי ואנו ב-Startup Nation Central ממשיכים במאמצינו ביצירת הזדמנויות השקעה, קידום  מאמצי החברות רב-לאומיות בישראל תוך קידום החברות המקומיות". 
סמנכ"ל מוצר, פיתוח ודאטה ב-Startup Nation Central, יריב לוטן: "ב-2023, המימון הפרטי המשיך במגמת ירידה, שנמשכת מאז השיא של 2021, והגיע ל-7.9 מיליארד דולר. ההערכה היא שעם השלמת כל סבבי הגיוס שטרם פורסמו, הסכום יגיע קרוב ל-10 מיליארד דולר - בדומה לרמות שנראו ב-2019. בציפייה לשנה הבאה, אנו רואים ש-88% מהתאגידים הבינלאומיים מתכננים לשמר או להגדיל את נוכחותם בישראל, עובדה שמצביעה על האמונה באקוסיסטם".
"עם זאת, קיים פיצול בסנטימנט המשקיעים, כאשר 52% מהם צופים ירידה בהשקעות לשנת 2024. למרות זאת, הציפיות לרכישות ומיזוגים ולהנפקות מעוררות תקווה והסקטורים המובילים – בינה מלאכותית, אבטחת סייבר וטכנולוגיות הגנתיות - צפויים להמשיך במגמת העלייה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה