זכויות בקליק - המתחם למיצוי זכויות בעבודה

"עובדות ועובדים יש לכם כתובת. פנייה לאנשי מקצוע יכולה לחסוך כסף ועוגמת נפש"

עו"ד יוטל פוגל, מזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות, צברה כבר מיליוני צפיות ושיתופים ב-TikTok. בלי ריקודים, בלי מתכונים ובלי קוד קופון – היא עובדת קשה כדי שכמה שיותר ישראלים יכירו את הזכויות שלהם בעבודה

בשיתוף ההסתדרות | 
עו"ד יוטל פוגל (צילום באדיבות ההסתדרות)
"אני מאמינה שחלק מהותי מהתפקיד שלי הוא קודם כל להנגיש מידע, להסביר ולפשט לעובדים את חוקי העבודה ואת הזכויות והחובות שנגזרות מהם", מתארת עו"ד יוטל פוגל, את השליחות המקצועית שהיא ממלאת כמזכירת איגוד מקצועי במרחב השרון בהסתדרות. "בסוף, העובדות והעובדים יודעים לא מעט על הזכויות הבסיסיות שלהם. אין לי ספק שמרבית העובדות יודעות שאסור לפטר אותן בזמן ההיריון או בזמן טיפולי הפוריות. אני גם לא חושבת שיש עובדים שלא יודעים על זכאותם לפיצויי פיטורים. וכן, אני רוצה להאמין שרוב העובדים יודעים על כך שהמעסיק חייב להפריש להם מהשכר לפנסיה ושהוא לא יכול לפטר אותם ללא שימוע".
"העניין הוא שלא כולם יודעים איך לממש את זכויותיהם, ולא כולם מבינים מה ניתן לעשות אם הייתה הפרה של זכות מסוימת", מחדדת עו"ד פוגל. "החוקים אמנם נגישים לכולם, אבל כמו בכל דבר יש את ה'שורות הקטנות' שמרבית העובדים לא מודעים אליהן. יש גם מקרים נופלים על 'עניינים טכניים' ובתי הדין מלאים במחלוקות שנראו לצדדים כשחור ולבן".
את יכולה לתת דוגמה לאיך אי ידיעה של החוק עלולה לפגוע בעובד?
"התפטרות בדין מפוטר, למשל, היא דוגמה מובהקת. פנתה אלי קופאית שעבדה בסופר, שהמעסיקה שינתה את סידור העבודה והחליפה את המשמרות הקבועות שלה במשמרות אחרות. העובדת החליטה שמדובר בהרעת תנאי העבודה, הודיעה שהיא עוזבת וביקשה להיעזר בי כדי לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיקה. כשהיא תיארה בפניי את כל השתלשלות האירועים ואת המסכת העובדתית שהובילה אותה בסופו של דבר להתפטר, נאלצתי להסביר כי היא פעלה באופן שגוי".
"העילה של התפטרות בדין מפוטר מחמת הרעה בתנאי עבודה היא לא אבסולוטית, והחוק קובע במפורש כי מדובר בהרעת תנאים מוחשית וממשית", מסבירה עו"ד פוגל. "במקרה של אותה עובדת, הרי שאופי העבודה שלה במשמרות מלכתחילה 'משתנה' – לכן גם אם בשבוע מסוים המעסיקה שיבצה אותה ליותר משמרות ערב מבוקר, לא בטוח שזה יהווה הרעת תנאים שמזכה בפיצויי פיטורים, גם אם העובדת הרגישה שזה מקשה עליה.
"בנוסף", מדגישה עו"ד פוגל, "עובדת שטוענת להרעה בתנאי עבודתה, צריכה להתריע על כך בפני המעסיק או המעסיקה כדי לתת להם את הזדמנות לתקן את העוולה. מאחר שהעובדת לא עשתה כן, המעסיקה יכולה הייתה להניח בתומה כי העובדת הסכימה לתנאים החדשים. כעת, העובדת עלולה למעשה להיות חשופה לתביעה מצד המעסיקה, על נזקים שלכאורה גרמה לה בעזיבתה המיידית".

ההסתדרות. "ליווי העובד ברגישות ובדיסקרטיות, כדי למנוע פגיעה במהלך התקין של העבודה וביחסיו עם המעסיק" (צילום דוברות ההסתדרות)
מעימות לדיאלוג
עו"ד פוגל, עובדת כמזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות כבר קרוב ל-7 שנים, ואחראית בין היתר על הליווי המשפטי של עובדים ממגוון סקטורים – בהם עובדי רשויות מקומיות, מערכת הבריאות ועובדים נוספים. בתוך כך, היא שותפה בכירה לאכיפת ההסכמים הקיבוציים במקומות העבודה שמשויכים למרחב השרון בהסתדרות, בראשות יו"ר המרחב יוחנן נתנזון. במסגרת עבודתה היא משתתפת במשאים ומתנים לשיפור תנאי העבודה של עובדים במקומות מאוגדים, ומטפלת גם בפניות פרט של עובדים, כולל כאלו שאינם מאוגדים.
"לצד הנגשת מידע, החלק השני והמשמעותי בעבודתי הוא לעזור לעובד למצות את זכויותיו במקום העבודה. מיצוי זכויות לא נעשה רק בסיום ההעסקה אלא בהרבה מקרים גם במהלכה. על כן אני מקפידה ללוות את העובד ברגישות ובדיסקרטיות המתבקשת, כדי למנוע כל סיכוי לפגיעה במהלך התקין של העבודה וביחסיו של העובד עם המעסיק".
מה הדבר שהכי שונה בעבודתך בהסתדרות, ביחס למשרד עורכי דין?
"כחלק מתפקידי, אני לא מסתכלת על הלקוחות כעל עניין משפטי נטו, אלא זוכה ללוות אותם ולתת להם מענה מקיף שמכיר בכך שכל עובד ועובדת הם עולם ומלואו", מפרטת עו"ד פוגל. "כך למשל, פנתה אלי עובדת שמועסקת למעלה מעשור באותו מקום עבודה, וסיפרה על התחושה הקשה שמלווה אותה על רקע התנכלות מצד המנהל הישיר. היא הרגישה שלאורך תקופה ממושכת המנהל קיצץ בסמכויותיה ואף עיכב את ההתקדמות המקצועית שלה. הרגשתי בקול שלה שהיא מבקשת לקבל ממני גושפנקא להתפטר".
"אחרי שיחה ארוכה בינינו, תוך סקירת הניסיון והכישורים שלה, הגענו למסקנה שיש גם פתרונות אחרים שיכולים להיות טובים יותר עבורה", מתארת עו"ד פוגל. "הכרתי את הארגון שבו היא עובדת ופעלנו יחד כדי לנייד אותה לתפקיד אחר, תחת מנהל אחר. הכול היה בשיתוף פעולה עם סמנכ"ל משאבי האנוש לצד ועד העובדים. בסופו של דבר הצלחנו לייצר פתרון שגם שמר על זכויות העובדת, וגם עזר לה לצמוח במקום העבודה. יכול להיות שזה יפתיע מישהו, אבל כמי שמייצגת את האינטרסים של העובד, אני לא מחפשת להתנגח מול מעסיקים. גישה לעומתית לא תמיד מתאימה, ובמקרים כאלה שיתוף פעולה בין הצדדים יכול להיטיב עם כולם".

עו"ד יוטל פוגל, לקראת צילום סרטון TikTok. פלטפורמה נוספת להבטיח שמידע אמין ועדכני יגיע לעובדים (צילום דוברות ההסתדרות)
מדברים מהשטח
כחלק מפעילותה בהסתדרות, נרתמה עו"ד פוגל גם לפרויקט הסברה מיוחד ברשתות החברתיות. המיזם, שמוביל אגף ההסברה והדוברות בהסתדרות, מנגיש מידע על זכויות בעבודה לגולשים בפייסבוק, אינסטגרם ו-TikTok. מאז, צברה עו"ד פוגל כבר מיליוני צפיות ושיתופים ב-TikTok, והיא מאמינה שזו פלטפורמה נוספת להבטיח שמידע אמין ועדכני על זכויות יגיע לכמה שיותר עובדות ועובדים במדינת ישראל. לדבריה, "שיתוף הפעולה שלי עם אגף ההסברה נולד מתוך ההכרה בצורך. אני חיה את השטח ונמצאת כל היום בקשר עם עובדים. יש היום חלל ריק בתחום הזה, וצילום סרטוני הדרכה לרשתות זו ההזדמנות להיות איפה שכולם נמצאים ולצייד אותם בידע משמעותי באופן זכיר, פשוט ומקצועי".
איך הקהל ב-Tiktok מתייחס לסרטונים הללו?
"התגובות שאני מקבלת על הסרטונים הם עוד תזכורת לשליחות המקצועית שבחרתי לעצמי. לא כולם מצליחים להפנים עד כמה הנושא של דיני עבודה יכול להשפיע על החיים שלנו. אנחנו מקדישים שעות רבות לעבודה ורובנו נמצאים בה פיזית חלק נכבד מהיום. העבודה היא חלק מההגדרה העצמית שלנו, מהערך והמשמעות שאנחנו מעניקים לחיינו, ואין לי ספק שזה מרכיב חשוב גם במדד האושר שלנו. אז איך אפשר להתייחס לדיני עבודה כאל נושא שולי או נישתי?".
מה ההמלצה הכי טובה שלך לעובדות ולעובדים?
"אומרים שידע זה כוח, אבל מה שבאמת חשוב להדגיש, זה שכולנו משלמים ביוקר על דברים שאנחנו לא יודעים", מדגישה עוד פוגל. "זו הסיבה שאני מבקשת מכל אחת ואחד מכם – תשאלו שאלות, תבררו, תבדקו אפילו מאה פעם – העיקר שתדעו מה מגיע לכם ואיך אפשר לדרוש את זה. תקראו את תלוש השכר שלכם ותוודאו שאתם מבינים את כל מה שכתוב בו, אל תשליכו לפח את המכתבים מקרן הפנסיה לפני שאתם מבינים מה אומר המידע שמוגש שם".
"אם יש דברים שלא ברורים לכם, או שאתם לא מוצאים את המידע הרלוונטי שמסביר את משמעותם, תפנו לאנשי מקצוע ותיעזרו בהם", מסכמת עו"ד פוגל. "בחלק מהמקרים זה יכול לחסוך לכם הרבה כסף ועוגמת נפש. גם אם הלכתם לאיבוד בתוך המידע, תזכרו שיש כתובת – ההסתדרות, כביתם של העובדות והעובדים בישראל, עוזרת למאות אלפי עובדים בשנה, ולא פעם מספיקה שיחת טלפון אחת למוקד המידע והשירות שלנו".
למתחם המלא למיצוי זכויות בעבודה לחצו כאן
המידע בכתבה הינו מידע כללי, אינו מחייב ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ ו/או טיפול משפטי או מקצועי אחר.
(בשיתוף ההסתדרות)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה