עסקי ספורט

גבר לשעבר תהיה ספורטאית השנה? אמריקה נטרפת

השחיינית ליה תומס מפנסילבניה, לשעבר שחיין, הוכרזה כמועמדת לתואר ספורטאית השנה בקולג'ים. מועמדותה עוררה התנגדות עזה ברשתות. שיתוף נשים טרנסג'נדריות בספורט הנשי הוא תפוח אדמה פוליטי לוהט, מסמלי הקיטוב באמריקה. גם פמיניסטיות רבות מתנגדות, למשל נברטילובה הגדולה
מערכת ice |  1
ליה תומס שחיינית טרנסגנדרית
פעם, כשעוד היה מותר, עשו סרטים כמו "משחק הדמעות", ושלום חנוך שר "זו לא גברת זה אדון". אבל היום האדון והגברת מתערבבים, ובארצות הברית האידיאולוגיה והפוליטיקה הגיעו גם לספורט ואוכלות בו בכל פה.  
השחיינית ליה תומס (Lia Thomas) מאוניברסיטת פנסילבניה הוכרזה בסוף השבוע כמועמדת לפרס יוקרתי: תואר "ספורטאית השנה" של ה-NCAA (איגוד ספורט הקולג'ים) שניתן לסטודנטיות-ספורטאיות. אבל ליה תומס היא ספורטאית טרנסג'נדרית, והצבתה במועמדת לפרס עוררה תגובה נגדית ברשתות החברתיות.
 
בעבר הלא רחוק היא היתה עדיין וויל תומס, שחיין בינוני בתיכונים. אבל עכשיו ליה תומס ניצב/ת בצמרת השחייה לנשים בקולג'ים. רק בחודש מרץ השנה זכתה במשחה החופשי של 500 יארד באליפות ה-NCAA בשחייה וצלילה. 
ההשתתפות של תומס בתחרויות השחייה והצלילה לנשים מעוררת כבר מזה זמן ויכוח לאומי עז, והיא כמובן לא היחידה. שיתופן של נשים שהיו גברים בספורט הנשי זה תפוח אדמה פוליטי לוהט, ששני הצדדים רוכבים עליו, מהפרוגרסיבים ועד האולטא-שמרנים. העניין הפך לסמל, אם כי למעשה ברור שיש אי הוגנות בסיסית כשספורטאית אישה מלידה מתחרה בטרנסג'דרית עם מאסת שריר ועצמות של גבר מלידה.  
חלק מהרשתות החברתיות מיהרו לקרוא לסדר בפומבי את אוניברסיטת פנסילבניה על הגשת המועמדות, במעין קואליציה של שמרנים ופמיניסטיות: זו "מתקפה ישירה על ספורטאיות באוניברסיטה", אמר טום פיטון, נשיא הארגון החשוב Judicial Watch. "זו לא 'הכלה', זו שנאת נשים - ובוז מוחלט לאמת", אמרה הסופרת אביגיל שריר. משתמש בטוויטר הגדיר את המועמדות של תומס לפרס ה-NCAA כ"מיזוגניה".
גם טניסאית העבר הכבירה והפמיניסטית הבכירה, מרטינה נברטילובה הצ'כית-אמריקאית, לא תמכה בליה תומס. גם כשספגה על כך ביקורת מההמון, לא נרתעה והגיבה: "אז אני צריכה לשמוח שנשים ביולוגיות נדחקות הצידה כשזה מגיע לספורט?"
ריילי גיינס, שחיינית מאוניברסיטת קנטאקי שהתחרתה מול ליה תומס (מקום חמישי באליפות NCAA במרץ), אמרה שרוב הספורטאיות אינן חושבות שזה בסדר לשלב כך את ליה במסלול הספורט הנשי: "רובנו הספורטאיות, או הנשים בכלל, באמת לא בסדר עם זה, והן לא בסדר עם המסלול של זה ואיך זה הולך ואיך זה יכול להיגמר בעוד כמה שנים", גיינס אמרה בפודקאסט עם הסנאטורית מרשה בלקברן.
 
לפני ההודעה על מועמדות ליה תומס, FINA, הגוף המנהל לשחייה בינלאומית, הצביעה על אישור מדיניות חדשה לשחיינים טרנסג'נדרים. "מדיניות הכללת מגדר" שאושרה לאחרונה מתירה רק לשחיינים שהשלימו את שינוי המגדר לפני גיל 12 להשתתף באירועי ספורט נשים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    טירוף מוחלט
    תחכמוני 07/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האמריקאים השתגעו. אנחנו תכף נרגיש את זה כאן.
    סגור